Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

PKS Wieluń przegrał przetarg na obsługę komunikacji miejskiej

Zbigniew Rybczyński
Zbigniew Rybczyński
PKS Wieluń przegrał przetarg na obsługę komunikacji miejskiej. Konkurent wycenił usługę znacznie taniej i zaoferował nowsze busy.

Urząd Miejski w Wieluniu rozstrzygnął przetarg na obsługę komunikacji miejskiej w kolejnych latach. Wygrała firma ABX2bus z siedzibą w gminie Rudniki, która zaoferowała znacznie korzystniejsze warunki niż firma świadcząca usługę „od zawsze”, czyli PKS Wieluń.

Z ogłoszeniem zmiany przewoźnika trzeba jednak jeszcze poczekać. Wieluńskiej spółce przysługuje jeszcze prawo wniesienia odwołania od decyzji władz miasta o wyborze oferty. Czy z niego skorzysta, przekonamy się wkrótce.

ABX2bus wycenił usługę świadczoną w okresie czterech lat na 9,5 mln zł, natomiast PKS Wieluń zaoferował 11,7 mln zł. Firma z gminy Rudniki prezentuje się korzystniej także pod względem metryki oferowanego taboru, co również było kryterium oceny ofert.

Jeśli ABX2bus przejmie wieluńską KM, podróżni przesiądą się do praktycznie nowych autobusów. Przewoźnik zobowiązał się do obsługi tras pojazdami wyprodukowanymi w latach 2021-2022. Z kolei PKS Wieluń zaoferował busy z rocznika 2013. Obecnie wielunian wożą dość leciwe już busy, z lat 2004-2008 - trzy z nich są własnością gminy, a dziewięć zapewnia PKS.

Po zawarciu nowej umowy autobusy będą nowsze, niekoniecznie jednak duże. Ratusz dopuścił bowiem pojazdy posiadające co najmniej 32 miejsca, w tym 10 siedzących. Tymczasem obecnie operator wieluńskiej KM korzysta z pojazdów z 45-50 miejscami, w tym 20 siedzącymi.

Dotychczasowa umowa długoterminowa z PKS Wieluń wygasła z końcem lipca, a pierwszy przetarg na dalszą obsługę komunikacji miejskiej został unieważniony. W tej sytuacji, aby zapewnić działanie transportu zbiorowego, ratusz zlecił PKS-owi wożenie pasażerów z wolnej ręki. Umowa została podpisana na okres trzech miesięcy – od 1 sierpnia do 31 października. Stawka za usługę wzrosła niemal dwukrotnie.

Spodziewana zmiana przewoźnika nie oznacza roszad w rozkładzie jazdy. Ewentualne korekty siatki połączeń władze miasta mogą wprowadzić, ale niezależnie od postępowania przetargowego. Komunikacja miejska pozostanie też bezpłatna. Wprawdzie burmistrz wspominał o możliwości przywrócenia biletów, jednak dotąd nie przedłożył Radzie Miejskiej projektu uchwały w tej sprawie.

Autobusy muszą być wyposażone w elektroniczne tablice wyświetlające oznaczenie linii i przebieg trasy przejazdu. Wymogiem są także nadajniki GPS, zsynchronizowane z systemem informacji pasażerskiej kiedyprzyjedzie.pl.

Urząd zastrzegł sobie prawo kontroli bazy oraz taboru w każdej chwili. Nakłada też na przewoźnika obowiązek przeprowadzenia analizy funkcjonowania komunikacji miejskiej na wniosek zamawiającego, jednak nie częściej niż dwa razy w roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki