Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Plan rozwoju transportu zbiorowego w Łódzkiem. Urząd Marszałkowski ogłasza konsultacje społeczne

Marcin Bereszczyński
Do 8 czerwca trwają konsultacje, dotyczące planu rozwoju transportu w województwie łódzkim. Plan jest oparty o kolej, ale nie wyklucza uruchomienia przewozów autobusowych.

Prognozy mówią, że w najbliższych latach wzrośnie liczba osób korzystających z transportu publicznego. Dlatego Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego ogłosił konsultacje społeczne, dotyczące planu transportowego dla województwa łódzkiego. Konsultacje zakończą się 8 czerwca.

"Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla województwa łódzkiego do roku 2020 z perspektywą do roku 2030" - tak zatytułowano dokument, w który są trzy warianty komunikacyjne dla naszego regionu. Pierwszy - podstawowy - będzie realizowany w najbliższym czasie. Dwa kolejne to warianty uzupełniające. Będą realizowane, jeśli znajdą się na nie pieniądze. To warianty rozszerzenia sieci kolejowej, a także wprowadzenia przewozów autobusowych tam, gdzie nie dociera kolej.

Wariant podstawowy oznacza utrzymanie transportu kolejowego na liniach z Łodzi do: Sieradza, Kutna, Łowicza, Radomska (przez Piotrków Trybunalski), Skierniewic i Koluszek (z wydłużeniem do Warszawy), Opoczna (przez Tomaszów Mazowiecki) oraz między Kutnem, Łowiczem i Skierniewicami.

Wariant uzupełniający rozszerza podstawową sieć kolejową o odcinki prowadzące do granic województwa, aby skomunikować nasz region z innymi dużymi polskimi miastami lub węzłami kolejowymi. Wariant ten może wejść w życie, gdy uda się podpisać porozumienia z sąsiednimi województwami.

Zakłada on przedłużenie linii: Łódź - Sieradz do granicy z Wielkopolską w kierunku Poznania i Wrocławia, Łódź - Kutno do granicy z woj. kujawsko-pomorskim w kierunku Torunia, Łódź - Tomaszów - Opoczno do granicy woj. świętokrzyskiego w kierunku [b]Skarżyska-Kamiennej, Łódź - Piotrków - Radomsko do granicy ze Śląskiem w kierunku Częstochowy, a także uruchomienie linii: Wieluń - Wieruszów do granicy Wielkopolski w kierunku Kępna, Wieluń - granica woj. śląskiego w kierunku Tarnowskich Gór i Łódź - Koluszki - Tomaszów - Drzewica do granicy z Mazowszem w kierunku Radomia[/b]. Plan zakłada też budowę nowej linii Bełchatów - Wieluń, co jest związane z rozpoczęciem wydobycia węgla brunatnego z odkrywki w okolicach Złoczewa.

Drugi wariant uzupełniający polega na uruchomieniu wojewódzkich publicznych przewozów autobusowych. Samorząd wojewódzki może uruchomić takie kursy, jeśli zaprzestaną działalności prywatni przewoźnicy, nie będzie możliwe skomunikowanie kolejowe i... znajdą się na to pieniądze. Samorząd planuje uruchomienie przewozów autobusowych na liniach: Poddębice - Łódź, Rawa Mazowiecka - Brzeziny - Koluszki, Pajęczno - Bełchatów - Łódź i Wieruszów - Wieluń - Sieradz.

Plan transportowy powstał w oparciu o prognozę popytu na podróże między powiatami. Wynika z niego, że w woj. łódzkim 58 procent podróżnych jeździ do pracy, 23 proc. do szkół lub na uczelnie, 7 procent na zakupy i 8 procent do lekarza.

Ciekawostką jest, że aż 47 procent podróżnych z powiatu brzezińskiego wyrusza z domu w celu zaspokojenia potrzeb związanych z opieką zdrowotną. Z kolei mieszkańcy powiatu zduńskowolskiego nie podróżują do lekarza. Aż 47 procent podróżnych z powiatu wieruszowskiego wyjeżdża na zakupy. W celach związanych z nauką wybiera się w podróż 38 procent podróżnych z powiatu piotrkowskiego. Aż 96 procent podróżnych z pow. wieluńskiego korzysta z transportu publicznego, aby dostać się do pracy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki