Pierwszy z zapowiadanych projektów dotyczy modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej nr 24 z Piotrkowa Trybunalskiego przez Bełchatów z wydłużeniem do Bogumiłowa w gminie Kleszczów. To linia istniejąca od 1977 r., acz nigdy nie dokończona, wyposażona tylko w jeden tor. Przed laty służyła głównie jako środek transportu dla pracowników kopalni i elektrowni, ale została zamknięta dla pociągów pasażerskich w 2000 r., dziś sporadycznie korzystają z niej pociągi towarowe. Teraz jest szansa na jej elektryfikację i wydłużenie linii do gminy Kleszczów za sprawą programu Kolej Plus. Według zapowiedzi marszałka chodzi o zmodernizowanie ponad 34 km istniejącej linii i wybudowanie ponad 7 km nowej, co byłoby znaczące także w kontekście gospodarczym, bo kolejowe połączenie zyskałby kleszczowskie strefy przemysłowe. Z drugiej zaś strony Kleszczów i Bełchatów zyskałyby pasażerskie połączenie kolejowe z Łodzią przez Piotrków Tryb.
- Firmy, które działają w naszych strefach przemysłowych potrzebują połączenia kolejowego, transportują rocznie około 200 ton aluminium, a połączenie kolejowe to jedyna rzecz, której naszym strefom brakuje, a oznacza także nowe miejsca pracy – mówił Sławomir Chojnowski, wójt gminy Kleszczów, który wraz z burmistrzem Wielunia Pawłem Okrasą, prezydent Bełchatowa Mariolą Czechowską i marszałkiem, podpisał listy intencyjne w sprawie obu inwestycji.
Drugi projekt dotyczy budowy 30 km. zupełnie nowej linii łączącej magistralę węglową Śląsk – Pomorze na wysokości węzła Chorzew Siemkowice z Wieluniem.
- Dla mieszkańców Wielunia i całego powiatu oznaczałoby, że będą mogli drogą kolejową dojechać do Łodzi – mówił Paweł Okrasa, burmistrz Wielunia. - To jest także korzyść nie tylko dla nas, ale i dla Łodzi, ponieważ obecnie większość absolwentów wieluńskich szkół średnich jako pierwsze miejsce, gdzie mogą studiować, wybiera Wrocław, ze względu na korzystne połączenie komunikacyjne. Wierzę, że po zrealizowaniu tej inwestycji, nasi absolwenci chętniej wybierać będą łódzkie szkoły wyższe.
Trzeci projekt zakłada modernizację i elektryfikację linii kolejowej nr 25 na odcinku Tomaszów Mazowiecki – Skarżysko–Kamienna w województwie świętokrzyskim. Długość linii do zmodernizowania to 88 km, pociągi pasażerskie na tym odcinku linii nie jeżdżą od 2006 r. W czwartek także w sprawie i tej inwestycji marszałek Schreiber w Opocznie podpisał list intencyjny, a drugi podpis złożył Andrzej Bętkowski, marszałek województwa świętokrzyskiego.
Na razie jednak nie padły żadne konkrety dotyczące wartości wszystkich projektów, które zamierza złożyć marszałek województwa łódzkiego. Wiadomo tylko, że program Kolej Plus w skali całego kraju wynosi 5,6 mld zł. Każda z inwestycji, która zostanie zakwalifikowana, może liczyć na 85 proc. dofinansowania, pozostałe 15 proc. to wkład samorządów, na terenie których przebiegną inwestycje. Jeśli zakwalifikowane zostaną projekty z Łódzkiego, to projekt dotyczący odcinka Tomaszów Maz. - Skarżysko-Kamienna, będzie realizowany w latach 2021-24, a projekty „bełchatowski” i „wieluński” w latach 2021-28. Marszałek Grzegorz Schreiber stwierdził, że nie może być pewien, iż projekty zostaną zaakceptowane, dodał jednak, że każdy z nich jest na poziomie dalekiego zaawansowania w kolejnym etapie programu Kolej Plus.
Uwaga na Instagram - nowe oszustwo
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?