ZOBACZ
    ZDJĘCIA

    Łódź Disco Fest 2019

    Rozwiń
    Pociągi w Łódzkiem. Jeden tor i ograniczenia prędkości...

    Pociągi w Łódzkiem. Jeden tor i ograniczenia prędkości tamują ruch kolejowy w województwie

    Marcin Bereszczynski

    Dziennik Łódzki

    Na stacji Łódź Kaliska nigdy nie został dokończony wybudowany wiadukt wschodni. Te tory prowadzą donikąd...

    Na stacji Łódź Kaliska nigdy nie został dokończony wybudowany wiadukt wschodni. Te tory prowadzą donikąd... ©Krzysztof Szymczak

    Linie kolejowe Łódź Kaliska - Sieradz, Zgierz - Łowicz, Łódź Widzew - Kutno i stacje Łódź Kaliska i Zgierz mają ograniczoną przepustowość i wymagają drogich inwestycji.
    Na stacji Łódź Kaliska nigdy nie został dokończony wybudowany wiadukt wschodni. Te tory prowadzą donikąd...

    Na stacji Łódź Kaliska nigdy nie został dokończony wybudowany wiadukt wschodni. Te tory prowadzą donikąd... ©Krzysztof Szymczak

    Urząd Transportu Kolejowego zebrał informacje od przewoźników o odcinkach, gdzie jest największe ograniczenie przepustowości pociągów. UTK sprawdził, czy te trasy są wpisane do Krajowego Programu Kolejowego. Z raportu wynika, że Łódzkie nie ma przepustowych linii kolejowych, a na poprawę infrastruktury wpisano za małe kwoty.

    W raporcie UTK wskazano, że są dwie przyczyny ograniczenia przepustowości. Na liniach zmodernizowanych zwiększyła się liczba połączeń i to „zatkało” te wyremontowane odcinki. Natomiast linie o złym stanie technicznym mają ograniczenia prędkości.

    W przypadku woj. łódzkiego wskazano 5 miejsc z ograniczoną przepustowością.

    PRZECZYTAJ TEŻ: Stacje kolejowe w Łodzi. Czy Łódź Stadion Widzew zastąpi Łódź Niciarnianą?

    Pierwszym jest linia nr 14 na odcinku Łódź Kaliska - Sieradz. 60-kilometrowa trasa ma ograniczenia między Łodzią i Zduńską Wolą, gdzie dopuszczalna prędkość wynosi 70 km/h, ale są też miejsca z jeszcze większymi ograniczeniami. UTK wskazuje, że to bardzo ważna linia dla ruchu aglomeracyjnego z możliwością rozwoju ruchu dalekobieżnego i towarowego. Zwraca uwagę, że do czasu zbudowania linii Y będzie to jedyne połączenie Łodzi z Wrocławiem i jednym z dwóch wariantów do Poznania. W KPK wpisano na modernizację linii Łódź - Zduńska Wola 450 mln zł. Inwestycja jest na liście podstawowej, ale drugi etap Zduńska Wola - Ostrów Wielkopolski jest na liście rezerwowej z kwotą 150 mln zł, która jest za niska, aby przeprowadzić tę inwestycję.

    Drugim mało przepustowym odcinkiem jest linia Zgierz - Łowicz. Cały 50-kilometrowy odcinek jest jednotorowy, co ogranicza szansę zwiększenia ruchu. Łącznica Łowicz Główny - Łowicz Przedmieście ma ograniczenie prędkości do 40 km/h, i to obniża atrakcyjność rozkładu na całej linii Łódź - Łowicz. UTK widzi potencjał tej linii w ruchu aglomeracyjnym i towarowym.

    PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ: Łódź Fabryczna: na dworzec nie wpuszczą pociągów do stolicy?

    Trzeci odcinek to linia Łódź Widzew - Kutno. Trasa ma 71 km i tylko jeden tor. Między Zgierzem i Kutnem pociągi nie mogą jechać szybciej niż 60-70 km/h. To ważna linia dalekobieżna. Na remont odcinka Zgierz - Kutno zapisano w KPK 400 mln zł, ale inwestycja jest na liście rezerwowej. Odcinek Zgierz - Ozorków jest na liście rezerwowej inwestycji woj. łódzkiego.

    Czwartym miejscem jest stacja Łódź Kaliska. - Przewoźnicy zwracają uwagę na niedokończoną przebudowę stacji Łódź Kaliska. Nigdy nie został oddany do eksploatacji wybudowany wiadukt wschodni, który miał wyprowadzać ruch z Łodzi Kaliskiej do stacji Łódź Chojny i dalej w kierunku stacji Łódź Olechów lub Widzew. Ruch odbywa się po jednym torze ulokowanym na wiadukcie zachodnim. Sytuacja powoduje ograniczenie przepustowości i kumulację opóźnień - czytamy w raporcie Jana Piotrowskiego.

    Brak wiaduktu wschodniego jest błędem, ale UTK zastanawia się, czy trzeba go otwierać, skoro ma powstać tunel Łódź Fabryczna - Łódź Kaliska.

    Ostatnia jest stacja Zgierz. Nie wszystkie tory są czynne, pojawiają się kolizyjne przejazdy pociągów, a dwukierunkowy tor ma ograniczenia prędkości.

    Linie wskazane przez UTK są atrakcyjne dla podróżnych, więc jest duża szansa, aby wywalczyć dla nich miejsce na liście podstawowej KPK. Na inwestycje kolejowe ma być przeznaczonych 67 mld zł z UE.


    Czytaj treści premium w Dzienniku Łódzkim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (7)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Oni to wiedza Kocie

    Kot789 (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

    Po co specjalistyczne analizy, przeciez to co jest w artykule wie kazdy, kto troche wiecej jezdzi pociagami po regionie

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Widukt na Kaliskim

    Marek (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 14 / 1

    Cytat:
    "Brak wiaduktu wschodniego jest błędem, ale UTK zastanawia się, czy trzeba go otwierać, skoro ma powstać tunel Łódź Fabryczna - Łódź Kaliska."
    Tyle tylko, że tunel jeżeli w ogóle powstanie...rozwiń całość

    Cytat:
    "Brak wiaduktu wschodniego jest błędem, ale UTK zastanawia się, czy trzeba go otwierać, skoro ma powstać tunel Łódź Fabryczna - Łódź Kaliska."
    Tyle tylko, że tunel jeżeli w ogóle powstanie (koszty), to będzie to za kilka/kilkanaście lat a wiadukt wschodni jest od dawna gotowy i tylko należy przeprowadzić przez niego tory i trakcję + sygnalizację/zabezpieczenia etc. i i perony 4,5,6 uporządkować.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Łódź Kaliska

    orzeł (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 13 / 1

    Wiadukt bez torów na Kaliskim to jest typowy i piękny przykład państwowego gospodarowania zasobami i planowaniem wydatków. 2 wiadukty, a od Wróblewskiego bodaj jeden funkcjonalny tor do jazdy.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Remont Dworca Łódź Żabieniec

    TSZ (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 12 / 1

    Ze względu na stan techniczny i wizualny Dworca Łódź Żabieniec, ponownie zwracam uwagę włodarzom z PKP, aby przeanalizowali możliwość gruntownego remontu tego miejsca w najbliższym czasie.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    uć - prowincja kolejowa

    fantazje (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 2

    jacy rządzący taki węzeł w sumie węzełek, bocznica kolejowa. Przez 8 lat piłowali KPD i miało być złotem usiane same frazesy i slogany. Widać, polityk zna się na dwóch rzeczach - na marnowaniu...rozwiń całość

    jacy rządzący taki węzeł w sumie węzełek, bocznica kolejowa. Przez 8 lat piłowali KPD i miało być złotem usiane same frazesy i slogany. Widać, polityk zna się na dwóch rzeczach - na marnowaniu naszych pieniędzy i zna się na wszystkim najlepiej. A może miastu potrzeba przebudowy całego centralnego węzła kolejowego w Kraju. W Łodzi mamy obraz decyzji z ok. 1845, 1890 - to niemal Powstanie Styczniowe kiedy to w Łódź się rodziła, mapa administracyjna wyglądała zupełnie inaczej. Mamy węzeł kolejowy w Kutnie, Koluszkach bez urazy dla tych miejscowości to chyba coś nie tak. Łodzi potrzebna jest budowa nowego połączenia bezpośrednio do Konina (Poznań) równoległego i z czasem ważniejszego niż aktualny tranzyt Warszawa-Poznań;
    Połączenie bezpośrednio z Piotrkowem, nie na około przez Koluszki. Budowa połączenia do Wielunia i wreszcie budowa nowego połączenia do Kutna, a nie reaktywacja linii. Reaktywacja i remont połączenia Łódź-Rzeszów przez Opoczno, Końskie - tu coś się już dzieje.
    Takie rozwiązania dostosują aktualną mapę komunikacyjną do dzisiejszych czasów i potrzeb. Skróci czas przejazdu z południa na północ, otworzy Łódź i region na sprawny i konkurencyjny transport kolejowy. Aktualne linie należy przywracać do szybkości 100/120 ale na potrzeby sprawnego ruchu aglomeracyjnego. Koluszki, kutno Łowicz są potrzebne ale jako sprawne i duże węzły regionalne a nie główne. Ale to trzeba usiąść pomyśleć popracować zrealizować a po co. to juz będzie kolejna kadencja i czym się pochwalą??itd itp. A może to wykracza poza ramy umysłowe naszych włodarzy. Zatem będziemy mieli wypłakane remonty na odwal się, każą nam być wdzięcznymi za poprawę itp itd. Tylko czy czas jazdy do Piotrkowa 1.10, Kutna - lepiej nie podawać, Poznania 4 godz, wrcoław prawie 4 - XIX wiek. Po remontach czasy się nie zmienią za wiele wiec co to załatwi. Gdyby tym Wielki Cezary zajmował sie 8 lat temu może już by były jakieś konkrety ale lepiej mamić wizjami KPD nic nie trzeba robić a jest o czym gadać i nie ma z czego rozliczać - złoty interes.
    nadmienię że taka przebudowa jest w interesie Łodzi oczywiście ale innych regionów. Celem zadaniem przyszłego nowego węzła kolejowego powinno być odciążenie i dublowanie węzła warszawskiego oraz znaczące skrócenie czasu przejazdu.
    Dla tych co nie wierzą, że można. Kto naście lat temu dałby uciąć rękę, że będzie przebudowa centrum, fabryczny pod ziemią i tunele??? NIKT.
    zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    kierunek SIERADZ

    Władek (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 3

    WYPROWADZIĆ ,BUDZĄ SIĘ Z ŁAPAMI W NOCNIKU

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    kierunek SIERADZ

    Władek (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 3

    WYPROWADZIĆ ,BUDZĄ SIĘ Z ŁAPAMI W NOCNIKU

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo