Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pociągi w Łódzkiem. Jeden tor i ograniczenia prędkości tamują ruch kolejowy w województwie

Marcin Bereszczyński
Marcin Bereszczyński
Linie kolejowe Łódź Kaliska - Sieradz, Zgierz - Łowicz, Łódź Widzew - Kutno i stacje Łódź Kaliska i Zgierz mają ograniczoną przepustowość i wymagają drogich inwestycji.

Urząd Transportu Kolejowego zebrał informacje od przewoźników o odcinkach, gdzie jest największe ograniczenie przepustowości pociągów. UTK sprawdził, czy te trasy są wpisane do Krajowego Programu Kolejowego. Z raportu wynika, że Łódzkie nie ma przepustowych linii kolejowych, a na poprawę infrastruktury wpisano za małe kwoty.

W raporcie UTK wskazano, że są dwie przyczyny ograniczenia przepustowości. Na liniach zmodernizowanych zwiększyła się liczba połączeń i to „zatkało” te wyremontowane odcinki. Natomiast linie o złym stanie technicznym mają ograniczenia prędkości.

W przypadku woj. łódzkiego wskazano 5 miejsc z ograniczoną przepustowością.

PRZECZYTAJ TEŻ: Stacje kolejowe w Łodzi. Czy Łódź Stadion Widzew zastąpi Łódź Niciarnianą?

Pierwszym jest linia nr 14 na odcinku Łódź Kaliska - Sieradz. 60-kilometrowa trasa ma ograniczenia między Łodzią i Zduńską Wolą, gdzie dopuszczalna prędkość wynosi 70 km/h, ale są też miejsca z jeszcze większymi ograniczeniami. UTK wskazuje, że to bardzo ważna linia dla ruchu aglomeracyjnego z możliwością rozwoju ruchu dalekobieżnego i towarowego. Zwraca uwagę, że do czasu zbudowania linii Y będzie to jedyne połączenie Łodzi z Wrocławiem i jednym z dwóch wariantów do Poznania. W KPK wpisano na modernizację linii Łódź - Zduńska Wola 450 mln zł. Inwestycja jest na liście podstawowej, ale drugi etap Zduńska Wola - Ostrów Wielkopolski jest na liście rezerwowej z kwotą 150 mln zł, która jest za niska, aby przeprowadzić tę inwestycję.

Drugim mało przepustowym odcinkiem jest linia Zgierz - Łowicz. Cały 50-kilometrowy odcinek jest jednotorowy, co ogranicza szansę zwiększenia ruchu. Łącznica Łowicz Główny - Łowicz Przedmieście ma ograniczenie prędkości do 40 km/h, i to obniża atrakcyjność rozkładu na całej linii Łódź - Łowicz. UTK widzi potencjał tej linii w ruchu aglomeracyjnym i towarowym.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ: Łódź Fabryczna: na dworzec nie wpuszczą pociągów do stolicy?

Trzeci odcinek to linia Łódź Widzew - Kutno. Trasa ma 71 km i tylko jeden tor. Między Zgierzem i Kutnem pociągi nie mogą jechać szybciej niż 60-70 km/h. To ważna linia dalekobieżna. Na remont odcinka Zgierz - Kutno zapisano w KPK 400 mln zł, ale inwestycja jest na liście rezerwowej. Odcinek Zgierz - Ozorków jest na liście rezerwowej inwestycji woj. łódzkiego.

Czwartym miejscem jest stacja Łódź Kaliska. - Przewoźnicy zwracają uwagę na niedokończoną przebudowę stacji Łódź Kaliska. Nigdy nie został oddany do eksploatacji wybudowany wiadukt wschodni, który miał wyprowadzać ruch z Łodzi Kaliskiej do stacji Łódź Chojny i dalej w kierunku stacji Łódź Olechów lub Widzew. Ruch odbywa się po jednym torze ulokowanym na wiadukcie zachodnim. Sytuacja powoduje ograniczenie przepustowości i kumulację opóźnień - czytamy w raporcie Jana Piotrowskiego.

Brak wiaduktu wschodniego jest błędem, ale UTK zastanawia się, czy trzeba go otwierać, skoro ma powstać tunel Łódź Fabryczna - Łódź Kaliska.

Ostatnia jest stacja Zgierz. Nie wszystkie tory są czynne, pojawiają się kolizyjne przejazdy pociągów, a dwukierunkowy tor ma ograniczenia prędkości.

Linie wskazane przez UTK są atrakcyjne dla podróżnych, więc jest duża szansa, aby wywalczyć dla nich miejsce na liście podstawowej KPK. Na inwestycje kolejowe ma być przeznaczonych 67 mld zł z UE.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Pociągi w Łódzkiem. Jeden tor i ograniczenia prędkości tamują ruch kolejowy w województwie - Dziennik Łódzki

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki