Pod Łodzią powstanie tunel

Marcin Bereszczyński
Budowa tunelu pod Łodzią będzie kosztowała 1,5 mld zł
Budowa tunelu pod Łodzią będzie kosztowała 1,5 mld zł Oh Weh
Tunel kolejowy pod Łodzią powstanie, ale nie dla kolei dużych prędkości, a dla kolei konwencjonalnej. Budowa tunelu o długości 11 km ma kosztować 1,5 mld zł. Mogłaby rozpocząć się już w 2013 r., ale bardziej prawdopodobny jest początek 2014 roku.

W poniedziałek w specjalnej konferencji prasowej udział wzięli: Zbigniew Szafrański, prezes zarządu PKP PLK, Hanna Zdanowska, Cezary Grabarczyk i Witold Stępień. Zgromadzeni zgodnie zapewnili, że budowa tunelu kolejowego pod Łodzią nie jest zagrożona.

Tunelem ma kursować 12 pociągów w ciągu godziny. Korzystać mają z niego pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, pociągi regionalne i ponadregionalne, które szybciej dotrą przez Łódź z Warszawy do Wrocławia oraz ze Szczecina do Katowic i Krakowa.

Do kwietnia ma być gotowe studium wykonalności budowy tunelu. A to oznacza, że wiosną można będzie rozpocząć pisanie wniosku o dofinansowanie z UE. Samorządy Łodzi i woj. łódzkiego oraz PKP PLK chcą wnioskować o dofinansowanie rzędu 85 proc.

Specjaliści oszacowali, że po wybudowaniu tunelu zwiększy się liczba mieszkańców aglomeracji łódzkiej, którzy będą korzystać z pociągów. Teraz kolej wybiera 7,5 proc. mieszkańców. Gdyby tunel powstał odsetek ten może wzrosnąć do 23 proc. Tunel przewidziany jest zarówno dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, dla pociągów regionalnych i dalszych relacji.

- Tunel to tylko jedna z inwestycji kolejowych - mówi Zbigniew Szafrański. - Do 2014 r. na odcinku Łódź Kaliska - Zduńska Wola jeździć będzie można z prędkością 120 km/godz, a nie jak obecnie - 60 km/godz. Chcemy zmodernizować tory na odcinku Zgierz-Kutno-Płock, żeby pociągi jeździły 120km/godz.

CZYTAJ TEŻ:
Tunele pod Łodzią. Z trzech został tylko jeden
Jak będą przebiegały tunele kolejowe w Łodzi?

Zapisz się do newslettera

Strefa Biznesu - Co z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 20

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

J
Jacek
Ale najpierw będzie zabór pruski i to znacznie wcześniej niż się komuś wydaje.
J
Jacek
Taki tunel byłby naprawdę fajną rzeczą. Ale, pozostając z największym szacunkiem dla osób, które prezentują tę ideę, to obawiam się, że na podstawie ich dotychczasowych "osiągnięć", nie można ich uznać za osoby wiarygodne i że prawdziwy cel tego kolejnego przecież sensacyjnego pomysłu jest wcale nie jego realizacja, tylko zjednanie sobie wyborców na zbliżające się wybory do Europarlamentu. Jakby naturalnym kandydatem do tegoż jawi się przecież pan Grabarczyk i mam mocne obawy, że wszystkie działania w najbliższym czasie będą podporządkowane właśnie jednemu celowi: wypromowaniu go na europosła. Gdyby tak było, to jest na to postępowanie pewne raczej pejoratywne określenie. Do takiego podejrzenia uprawniają braki w kasie miejskiej, a i fakt, że na opracowanie studium wykonalności, jeśli ma ono być coś warte, trzeba by przyszykować kolejnych kilka milionów, bo takie opracowanie należałoby powierzyć prawdziwym fachowcom, a nie specjalistom od PR.
Ł
Łapiduch
będą mniejsze korki przy przejazdach na Chojnach
a
anakor12
Dla zwykłych pociągów on nie nadaje się. Nie ma w nim miejsca na pantograf. Metro zasilane jest z bocznej listwy prądowej prądowej (drugi biegun to szyny). Stare "Ruskie" tzw Tarcze, które można by pozyskać z Warszawy, drążą tunel o średnicy sześć metrów. To dla zwykłego pociągu za mało. Odliczyć trzeba przecież też wylewkę pod torowisko. Bez zamawiania nowego, specjalnego urządzenia drążącego, budowa tunelu dla zwykłych pociągów, nie jest możliwa. No chyba że ktoś zdecyduje się na budowę metodą odkrywkową.
B
Borsuk
Hehe, wzieli sie za plan zagospodarowania przestrzennego srodmiescia. Po przejechaniu pierwszego pociagu pol srodmiesica samo sie wyburzy :D
m
mmmmm
Tak a Hanka zaraz oglosi konkurs na projekt disneylandu który powstanie na stokach i jeszcze wybuduja tor f1 już w 2013 w centrum
j
ja
Z max przystankami jest najlepszym rozwiązaniem,już nie mogę się doczekać pierwszej jazdy.
a
aa
bo Ci życia nie starczy
a
aa
Pewnie szykują nas na jakieś gigantyczne podwyżki cen.
W
WRRR
Zacząć budować i to jak najszybciej budować tunel do fabrycznago i do kaliskiego nad tunelem do fabrycznego wybudować drogę aby była alternatywa dla Piłsudskiego. rozbudować al. Włókniarzy i to w obie strony tj. Górna i Radogoszcz, Mickiewicza wprowadzić pod ziemie przy Kaliskim wyjazd przy Niciarnianej, i jak najszybciej rozpocząć prace wyznaczyć jedną kompetentną osobę która będzie odpowiadać stołkiem i zacząć prace i to jak najszybciej, jak tak by była zarządzana prywatna firma do by dawno zbankrutowała
s
satanclaus67
Pod Łodzią ( w Ksawerowie) będzie nowy tunel pod pomidory.
k
knc
super! niech budują i to jak najszybciej:)
G
GH
najpierw niech uporają się z Fabrycznym a nie sto srok za ogon łapą
e
emir
to chyba raczej w zaborze chińskim
w
worldend
wizje i omamy to leczą na Chochoła
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki
Dodaj ogłoszenie