reklama

Podejrzenie zmowy cenowej w OC

Maciej Badowski AIPZaktualizowano 
Dane KNF-u oraz PIU wskazują, że zakłady ubezpieczeniowe gwałtownie podniosły składki polis OC w odpowiedzi na duże straty z 2008, 2009 i 2010 roku.
Dane KNF-u oraz PIU wskazują, że zakłady ubezpieczeniowe gwałtownie podniosły składki polis OC w odpowiedzi na duże straty z 2008, 2009 i 2010 roku. 123RF
W kontekście wyników ubezpieczycieli i podwyżek składki za obowiązkowe OC dla kierowców warto przypomnieć, że takie polisy przez dziesięć kolejnych lat (2007 - 2016) nie przynosiły zysku. Sam ten fakt wzbudza wątpliwości dotyczące polityki zakładów ubezpieczeniowych.

Dane KNF-u oraz Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU) wskazują też, że zakłady ubezpieczeniowe dość gwałtownie podniosły składki polis OC w odpowiedzi na duże straty z 2008 roku, 2009 roku i 2010 roku. Wtedy średnia składka OC w przeliczeniu na jedną aktywną umowę wzrosła z 399 zł (2009 r.) do 444 zł (2011 r.). Ta podwyżka nie zapewniła jednak zysku ze sprzedaży polis OC. W 2013 r. strata techniczna dotycząca ubezpieczeń OC wyniosła 0,26 mld zł, co było najlepszym wynikiem od 2007 r. Rodzi się zatem pytanie, dlaczego ubezpieczyciele zamiast dalszego poprawiania zyskowności polis OC, zaczęli obniżać przeciętna składkę w przeliczeniu na jedną umowę. Wspomniany wskaźnik spadł z 427 zł (2013 r.) do 388 zł (2015 r.). Taka taktyka była fatalnym wyborem w obliczu wzrastających kosztów likwidacji szkód (2013 r. - 5,39 mld zł, 2015 r. - 6,98 mld zł).

Gdyby ubezpieczyciele nie prowadzili polityki niskich składek, to nie byłoby konieczności późniejszego ratowania sytuacji poprzez drastyczne podwyżki kosztów ubezpieczeń OC dla kierowców. W tym kontekście warto zwrócić uwagę na wzrost średniej składki za OC wynoszący ponad 100 zł rocznie (2015 r. - 388 zł, 2016 r. - 489 zł).

- Właśnie taka radykalna podwyżka budzi wątpliwości UOKiK-u oraz Rzecznika Finansowego - podkreśla Andrzej Prajsnar, ekspert Ubea.pl.

Jeżeli założymy, że w latach 2013 - 2015 rzeczywiście doszło do zmowy cenowej na rynku, to wspomniane porozumienie musiało mieć nietypowy charakter. Zmowy cenowe zwykle charakteryzują się działaniem w celu solidarnego podwyższania cen jakiegoś produktu albo jakiejś usługi, a nie obniżek negatywnie wpływających na zyski firm. Inna hipoteza jest bardziej prawdopodobna od takiej „zmowy obniżkowej”. Mówi ona, że ubezpieczyciele chcieli maksymalnie zwiększać swój udział w rosnącym rynku komunikacyjnym (nawet kosztem strat), gdyż traktowali obowiązkowe OC jako swoisty punkt zaczepienia w relacjach z nowym klientem. Osobie, która wcześniej wykupiła polisę OC i podała swoje dane kontaktowe, można znacznie łatwiej sprzedać inne i bardziej zyskowne produkty w ramach grupy ubezpieczeniowej (np. Autocasco lub ubezpieczenia inwestycyjne).

- Taka strategia rynkowa jest nieodpowiednia, gdyż skutkuje powstaniem nierównowagi i dużych strat na najważniejszym rynku ubezpieczeniowym - zwraca uwagę Paweł Kuczyński, Ubea.pl.

Zima 30-lecia w Polsce, zasypie nas śnieg

Wideo

Materiał oryginalny: Podejrzenie zmowy cenowej w OC - Strefa Biznesu

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 3

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

r
rr

OC od początku roku drożeje.Gdzie jest najtaniej dobrze widać jak się porówna ceny OC na kalkulatorze cuk.

Ł
Łuki

ktoś tu jest chyba fanem teorii spiskowych ;) ziomuś oferta yanosika jest wporzo, na wykopie mają sporo zadowolonych klientów no a jak na wykopie coś dostaje okejkę to raczej seems legit ;)

S
Szaman

oczywiście że istnieje zmowa cenowa na rynku ubezpieczeń oc w ogóle to co sie tam wyprawia woła o pomstę do nieba, ostatnio nawet yanosik wszedł w interes i kombinuje z telematyką, nie ma w ogóle żadnych standardów na tym rynku KATASTROFA

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3