Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Podpisana została umowa na realizację odcinka drogi ekspresowej S14. Wybuduje go firma z Chin

Marcin Bereszczynski
Marcin Bereszczynski
W siedzibie łódzkiego oddziału GDDKiA podpisana została umowa na projekt i budowę odcinka drogi ekspresowej S14 od węzła Teofilów do miejscowości Słowik.
W siedzibie łódzkiego oddziału GDDKiA podpisana została umowa na projekt i budowę odcinka drogi ekspresowej S14 od węzła Teofilów do miejscowości Słowik. Marcin Bereszczyński
22 sierpnia podpisana została umowa na projekt i budowę odcinka drogi ekspresowej S14. Fragment od węzła Teofilów do miejscowości Słowik wybuduje chińska firma Stecol Corporation za 724,1 mln zł. Cała trasa S14, czyli zachodnia obwodnica Łodzi ma być otwarta w 2023 roku.

Droga ekspresowa S14 domknie łódzki ring autostradowy, który tworzą autostrady A1, A2 i droga ekspresowa S8.

- Nowa trasa będzie miała dwie jezdnie o nawierzchni bitumicznej po dwa pasy ruchu, o szerokości 3,5 metra każdy, z możliwością dobudowy trzeciego, zewnętrznego - mówi Maciej Zalewski, rzecznik łódzkiego oddziału GDDKiA. - Realizowana będzie w systemie projektuj i zbuduj. Przyniesie liczne korzyści podróżującym tranzytem, lokalnym kierowcom oraz mieszkańcom. Poza komfortem życia (mniejszy hałas, ograniczona emisja spalin, mniej samochodów na ulicach) poprawi się także bezpieczeństwo zmotoryzowanych, mieszkańców okolicznych miejscowości, pieszych i rowerzystów.

Droga ekspresowa S14 połączy autostradę A2 z drogą ekspresową S8. Będzie liczyła 28,5 km. Chińska firma Stecol zbuduje północny odcinek o długości 16,3 km od miejscowości Słowik do węzła Łódź Teofilów. Odcinek południowy od węzła Teofilów do węzła Lublinek jest już realizowany. W październiku 2018 roku podpisano umowę z wykonawcą, którym jest konsorcjum Budimex i Strabag. Wartość kontraktu to 561,8 mln zł. Na tym odcinku zakończono projektowanie. Wystąpiono o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Wycięte zostały drzewa i zakończono badania archeologiczne. Trwa likwidacja kolizji energetycznych i odhumusowywanie.

CZYTAJ INNE ARTYKUŁY

Na uroczystość podpisania umowy na realizację północnego odcinka S14 nie przyjechał wicepremier Piotr Gliński, ale wysłał list, który został odczytany. - Będziemy już mogli odliczać miesiące do ukończenia tej ważnej dla całego województwa budowy. Dokończenie S14 stanowiło dla polskiego rządu i dla mnie osobiście jeden z priorytetów - napisał Piotr Gliński.

Wiceminister infrastruktury Rafał Weber powiedział, że podpisanie umowy jest ważnym dniem dla aglomeracji łódzkiej i miast, przez które przebiegać będzie S14. Budowa spowoduje, że tranzyt ominie Łódź.

- Droga S14 jest jedną z wielu inwestycji realizowanych przez rząd PiS, jeśli chodzi o trasy szybkiego ruchu. W tym roku oddamy do użytkowania blisko 500 km tras szybkiego ruchu, zarówno autostrady jak i drogi ekspresowe. W tym roku rozpoczniemy blisko 500 km budowy kolejnych odcinków autostrad i dróg ekspresowych. Jesteśmy w permanentnym procesie inwestycyjnym po to, aby stworzyć rusz komunikacyjny naszego kraju. Tam gdzie są drogi, tam są inwestorzy. Jestem przekonany, że S14 będzie takim bodźcem rozwojowym dla aglomeracji łódzkiej - powiedział Rafał Weber.

CZYTAJ INNE ARTYKUŁY

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju Waldemar Buda dodał, że prawie 900 mln zł na tę inwestycję pochodziło ze środków europejskich. Zapowiedział, że będzie pilnował harmonogramu prac. Wykonawcy z Chin oświadczyli, że dotrzymają terminów.

Radni miejscy z klubu KO przypomnieli, że S14 powstanie z niepełnymi węzłami. GDDKiA przekonuje, że zaprojektowane zostaną pełne węzły, które będzie można rozbudować gdy znajdą się pieniądze lub do inwestycji dołożą samorządy. Chodzi o kwotę 80 mln zł.

CZYTAJ INNE ARTYKUŁY

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki