W siedzibie łódzkiego oddziału GDDKiA podpisana została umowa na projekt i budowę odcinka drogi ekspresowej S14 od węzła Teofilów do miejscowości Słowik.
Droga ekspresowa S14 domknie łódzki ring autostradowy, który tworzą autostrady A1, A2 i droga ekspresowa S8.
- Nowa trasa będzie miała dwie jezdnie o nawierzchni bitumicznej po dwa pasy ruchu, o szerokości 3,5 metra każdy, z możliwością dobudowy trzeciego, zewnętrznego - mówi Maciej Zalewski, rzecznik łódzkiego oddziału GDDKiA. - Realizowana będzie w systemie projektuj i zbuduj. Przyniesie liczne korzyści podróżującym tranzytem, lokalnym kierowcom oraz mieszkańcom. Poza komfortem życia (mniejszy hałas, ograniczona emisja spalin, mniej samochodów na ulicach) poprawi się także bezpieczeństwo zmotoryzowanych, mieszkańców okolicznych miejscowości, pieszych i rowerzystów.
CZYTAJ DALEJ >>>>
Droga ekspresowa S14 połączy autostradę A2 z drogą ekspresową S8. Będzie liczyła 28,5 km. Chińska firma Stecol zbuduje północny odcinek o długości 16,3 km od miejscowości Słowik do węzła Łódź Teofilów. Odcinek południowy od węzła Teofilów do węzła Lublinek jest już realizowany. W październiku 2018 roku podpisano umowę z wykonawcą, którym jest konsorcjum Budimex i Strabag. Wartość kontraktu to 561,8 mln zł. Na tym odcinku zakończono projektowanie. Wystąpiono o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Wycięte zostały drzewa i zakończono badania archeologiczne. Trwa likwidacja kolizji energetycznych i odhumusowywanie.
Na uroczystość podpisania umowy na realizację północnego odcinka S14 nie przyjechał wicepremier Piotr Gliński, ale wysłał list, który został odczytany. - Będziemy już mogli odliczać miesiące do ukończenia tej ważnej dla całego województwa budowy. Dokończenie S14 stanowiło dla polskiego rządu i dla mnie osobiście jeden z priorytetów - napisał Piotr Gliński.
Wiceminister infrastruktury Rafał Weber powiedział, że podpisanie umowy jest ważnym dniem dla aglomeracji łódzkiej i miast, przez które przebiegać będzie S14. Budowa spowoduje, że tranzyt ominie Łódź.
CZYTAJ DALEJ >>>>
- Droga S14 jest jedną z wielu inwestycji realizowanych przez rząd PiS, jeśli chodzi o trasy szybkiego ruchu. W tym roku oddamy do użytkowania blisko 500 km tras szybkiego ruchu, zarówno autostrady jak i drogi ekspresowe. W tym roku rozpoczniemy blisko 500 km budowy kolejnych odcinków autostrad i dróg ekspresowych. Jesteśmy w permanentnym procesie inwestycyjnym po to, aby stworzyć rusz komunikacyjny naszego kraju. Tam gdzie są drogi, tam są inwestorzy. Jestem przekonany, że S14 będzie takim bodźcem rozwojowym dla aglomeracji łódzkiej - powiedział Rafał Weber.
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju Waldemar Buda dodał, że prawie 900 mln zł na tę inwestycję pochodziło ze środków europejskich. Zapowiedział, że będzie pilnował harmonogramu prac. Wykonawcy z Chin oświadczyli, że dotrzymają terminów.
Radni miejscy z klubu KO przypomnieli, że S14 powstanie z niepełnymi węzłami. GDDKiA przekonuje, że zaprojektowane zostaną pełne węzły, które będzie można rozbudować gdy znajdą się pieniądze lub do inwestycji dołożą samorządy. Chodzi o kwotę 80 mln zł.