Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Podwyżki cen migawek i likwidacje tras! Tramwaje znikają z łódzkich ulic. Czy to już na zawsze

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Na łódzkich ulicach wciąż dominują 40-letnie "Konstale 805N"Łódzka sieć tramwajowa staje się coraz krótsza. Jesteśmy jednym z nielicznych miast w Polsce, które likwiduje tramwaje w czasach walki ze smogiem, spalinami i zakorkowaniem ulic. Jedynym, które zamiast zachęt dla pasażerów, aby po pandemii wrócili do komunikacji miejskiej, częstuje ich podwyżką cen migawek.WIĘCEJ CZYTAJ NA KOLEJNYCH SLAJDACH
Na łódzkich ulicach wciąż dominują 40-letnie "Konstale 805N"Łódzka sieć tramwajowa staje się coraz krótsza. Jesteśmy jednym z nielicznych miast w Polsce, które likwiduje tramwaje w czasach walki ze smogiem, spalinami i zakorkowaniem ulic. Jedynym, które zamiast zachęt dla pasażerów, aby po pandemii wrócili do komunikacji miejskiej, częstuje ich podwyżką cen migawek.WIĘCEJ CZYTAJ NA KOLEJNYCH SLAJDACH jacek zemła
Łódzka sieć tramwajowa staje się coraz krótsza. Jesteśmy jednym z nielicznych miast w Polsce, które likwiduje tramwaje w czasach walki ze smogiem, spalinami i zakorkowaniem ulic. Jedynym, które zamiast zachęt dla pasażerów, aby po pandemii wrócili do komunikacji miejskiej, częstuje ich podwyżką cen migawek.

Łódzka sieć tramwajowa staje się coraz krótsza. Jesteśmy jednym z nielicznych miast w Polsce, które likwiduje tramwaje w czasach walki ze smogiem, spalinami i zakorkowaniem ulic. Jedynym, które zamiast zachęt dla pasażerów, aby po pandemii wrócili do komunikacji miejskiej, częstuje ich podwyżką cen migawek. Jednym z ostatnich, którego tabor składa się głównie z 40-letnich, przerdzewiałych jak sito "Konstali 805N" z domieszką niemieckich demobili.

Ostatnie dwa lata to pasmo likwidacji kolejnych tras. Tramwaje zniknęły nie tylko z peryferii, jak końcówka ulicy Warszawskiej, ale również z głównych ulic - Wojska Polskiego, Legionów, Kilińskiego, a ostatnio nawet z Nowomiejskiej. Zarząd Dróg i Transportu wyłączył z eksploatacji jeden z najpopularniejszych ciągów tramwajowych plac Wolności - Nowomiejska - Zgierska - plac Kościelny. Tramwaje zastąpiono co prawda autobusami linii 59, ale... tylko w jedna stronę. W drugą - w kierunku placu Wolności pasażerowie muszą chodzić pieszo.

- Tak się złożyło, że zbiegły nam się awaryjne zamknięcia kilku tras tramwajowych na ulicach, które czekają w najbliższym czasie kapitalne remonty połączone z wymianą torowisk - tłumaczy Tomasz Andrzejewski, rzecznik Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi. - Liczyliśmy, że torowiska dotrwają do rozpoczęcia tych remontów, tak się jednak nie stało, trzeba je było szybciej wyłączyć z użytkowania. Tak jest na ulicach Legionów, Cmentarnej, Wojska Polskiego czy na skrzyżowaniu ulic Przybyszewskiego i Kilińskiego. To skrzyżowanie będzie przebudowywane w przyszłym roku i wtedy odbudujemy torowisko na ul. Kilińskiego. Tymczasowo wymieniliśmy tor na Przybyszewskiego, bo ten kierunek wydawał nam się bardziej istotny z punktu widzenia komunikacji tramwajowej w całym mieście.

Urzędnicy zapewniają, że obecne ograniczenie długości czynnych linii tramwajowych jest przejściowe nie oznacza, że znikną one na zawsze. Wszystkie nieczynne torowiska w ciągu najbliższych dwóch - trzech lat mają zostać wymienione na nowe i ponownie pojawią się na nich tramwaje. Piątka i jedynka wrócą także na ulicę Kilińskiego, ma to nastąpić po przebudowie skrzyżowania z Przybyszewskiego w 2023 roku. Najszybciej, bo już w lipcu tego roku tramwaje znów pojadą ulicą Nowomiejską.

- Powodem wycofania komunikacji szynowej z ulicy Nowomiejskiej nie jest zły stan techniczny znajdującego się tam torowiska, ale brak możliwości przejazdu tramwajów ulicą Limanowskiego od Zgierskiej do Zachodniej - wyjaśnia Tomasz Andrzejewski ze ZDiT. - Nie było możliwości zorganizowania ruchu w tym rejonie tak, aby tramwaje mogły jeździć po Nowomiejskiej. Remont torowiska na Limanowskiego już trwa, w lipcu ruch powinien zostać przywrócony.

W tym roku ZDiT zamierza jeszcze wyremontować torowisko na skrzyżowaniu alei Politechniki i ul. Obywatelskiej oraz na Zgierskiej na styku Łodzi i Zgierza wraz z remontem wjazdów do byłej zajezdni Helenówek, do której ma przenieść się Zakład Techniki MPK. W tym przypadku remont ma być skoordynowany z odbudową linii tramwajowej do Zgierza, która trwa i ma zakończyć się w tym roku. W planach na rok przyszły znajdą się prawdopodobnie remonty torowisk na ulicach Warszawskiej, Rzgowskiej i Aleksandrowskiej. Do zrobienia pozostaje także ulica Zielona, która obecnie jest wyłączona z ruchu z powodu budowy podziemnej stacji Łódź Śródmieście.

- Mamy taki plan, żeby najdalej za trzy lata wszystkie linie tramwajowe w mieście były wyremontowane i można było na nich przywrócić ruch - mówi Tomasz Andrzejewski. - Powstanie także odcinek zupełnie nowej linii na ul. Broniewskiego od Rzgowskiej do Rydza-Śmigłego.

Trzeba też pamiętać o tym, że miasto wzbogaci się niebawem o 30 nowych, niskopodłogowych tramwajów, które już produkuje poznańska firma Modertrans. Pierwsze z nich mają dotrzeć do Łodzi za rok. Będą to pojazdy niskopodłogowe przeznaczone do obsługi odnowionych i odbudowanych linii tramwajowych.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Podwyżki cen migawek i likwidacje tras! Tramwaje znikają z łódzkich ulic. Czy to już na zawsze - Express Ilustrowany

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki