Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Podział łódzkiego ZDiT owiany tajemnicą

Agnieszka Magnuszewska
Agnieszka Magnuszewska
Kilkuset pracowników Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi nie wie, co się z nimi stanie. Decyzja o utworzeniu Zarządu Inwestycji Miejskich, który przejmie część zadań ZDiT, ma zapaść w środę podczas sesji Rady Miejskiej.

W najbliższą środę łódzcy radni podejmą decyzję o utworzeniu Zarządu Inwestycji Miejskich, który ma przejąć część obowiązków Zarządu Dróg i Transportu oraz Biura ds. Inwestycji. Nie oznacza to jednak utworzenia ZIM wcześniej, niż planowano. Rozpocznie on swoją działalność 1 lipca. Jednak pracownicy ZDiT nadal nie wiedzą, kto będzie przechodził do nowej jednostki i na jakich zasadach. Wiadomo natomiast, że ZDiT zostanie znacznie „odchudzony” kadrowo (zatrudnia około 1500 osób), bo odpowiadać ma tylko za remonty i transport. Jego reorganizacja ma więc dotyczyć kilkuset osób. Dlatego związki zawodowe dopytują władze miasta o konkrety odnośnie warunków zatrudnienia w ZIM. Otrzymują jednak wymijające odpowiedzi.

Przy przejęciu zakładu pracy przez nowego pracodawcę pracownicy powinni zostać poinformowani o jego ekonomicznych i socjalnych skutkach 30 dni wcześniej. Zwróciło na to uwagę Forum Związków Zawodowych, które pod koniec lutego opiniowało projekt uchwały utworzenia ZIM. FZZ podkreśliło też, że w sprawie ewentualnych zmian w warunkach zatrudnienia powinno zostać zawarte porozumienie z zakładowymi związkami. Nie będzie to trudne w przypadku ZDiT, bo jak wyjaśnił Forum Związków Zawodowych wiceprezydent Ireneusz Jabłoński - w ZDiT związków nie ma.

Zarząd Inwestycji Miejskich miał funkcjonować od stycznia, ale zacznie działać w kwietniu

Wiceprezydent zapewnił jednak, że zarówno związki, jak i pracownicy zostaną poinformowani o terminie przejęcia części załogi w... „terminach wynikających z przepisów prawnych”.

- Dopiero po podjęciu przez Radę Miejską decyzji o utworzeniu nowej jednostki budżetowej, rozpocznie się ustalanie jej szczegółowej struktury organizacyjnej i sposobu funkcjonowania - zaznaczył w piśmie do związkowców Jabłoński.

Natomiast NSZZ „Solidarność” domaga się ciągłości zatrudnienia dla pracowników ZDiT, Biura ds. Inwestycji i Biura ds. Rewitalizacji, którzy nie zostaną przejęci przez ZIM. Co na to władze Łodzi? Wiceprezydent Wojciech Rosicki podkreśla, że ta uwaga związkowców nie dotyczy aktualnego etapu prac nad utworzeniem ZIM. Jaki jest więc aktualny stan, jeśli nie jest znana ani liczba osób, które mają być w ZIM zatrudnione, ani jego struktura organizacyjna?

Warto przypomnieć, że za regulamin organizacyjny ZIM (ilość osób zatrudnionych na poszczególnych stanowiskach) oraz jego budżet odpowiada Grzegorz Nita, obecny dyrektor ZDiT. W ubiegłoroczne wakacje został powołany na pełnomocnika prezydenta Łodzi ds. utworzenia ZIM. Jest też typowany na szefa tej jednostki, więc można podejrzewać, że będzie chciał się otoczyć jak największą liczbą dotychczasowych pracowników.

Zarząd Inwestycji Miejskich w Łodzi. Kto zostanie dyrektorem?

Pracownicy ZDiT i UMŁ mają jednak poznać konkrety przenosin do nowej jednostki najpóźniej w czerwcu.

- Pracownik w świetle obowiązujących przepisów musi być poinformowany na co najmniej miesiąc przed zmianą. Aby termin 30-dniowy został dotrzymany, konieczne jest podjęcie uchwały w marcu, bo trzeba wziąć pod uwagę terminy na publikację uchwały w Dzienniku Urzędowym Województwa (wojewoda ma na to 30 dni od daty przekazania uchwały), termin wejścia w życie uchwały 14 dni po publikacji i możliwość zatwierdzenia regulaminu organizacyjnego jednostki przez prezydenta Łodzi po publikacji uchwały - tłumaczy Marcin Masłowski, rzecznik prezydenta Łodzi. - Ponadto trzeba jeszcze wykonać wiele innych czynności takich jak, rejestracja jednostki, uzyskanie NIP, REGON, założenie konta bankowego i przede wszystkim przystosowanie siedzib i stanowisk pracy.

Reorganizacja ZDiT. Łódź powoła dwie nowe jednostki miejskie: ZIM i GIM

Na razie równie wiele niewiadomych jest też w przypadku Centrum Usług Wspólnych, które ma być tworzone równolegle z ZIM. Nie wiadomo, czy będzie ono zatrudniać wspólne księgowe dla kilku jednostek, czy może pracowników o innych profesjach. Nie wiadomo, czy będzie pełnić usługi dla ZDiT i ZIM, czy może dla innych jednostek.

- Na najbliższej sesji uchwała o CUW nie będzie procedowana, więc o zakresie jego obowiązków będziemy informować na komisjach Rady Miejskiej przed sesją 30 marca 2016 r., gdy już wszystkie szczegóły zostaną ustalone - wyjaśnia Masłowski.

Zobacz filmowy skrót najważniejszych wydarzeń minionego tygodnia - 22 - 28 lutego 2016 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki