Postawiony został kolejny krok w planowaniu programu budowy szybkich linii kolejowych, które mają skomunikować przyszły Centralny Port Komunikacyjny (CPK) z wszystkimi największymi miastami kraju. Światło dzienne ujrzał dokument pod nazwą Strategiczne Studium Lokalizacyjne, przygotowany na zlecenie spółki CPK. Załączone mapy zawierają korytarze kolejowe, wewnątrz których zaproponowano po kilka wariantów przebiegu nowych torów. Przykładowo planowana linia 86 z Sieradza w kierunku Wrocławia ma ich cztery, a w rejonie Wieruszowa pięć.
- Warianty linii mają charakter orientacyjny. Ostateczny przebieg dla każdej z nich będzie zależał m.in. od wyników konsultacji społecznych, badań środowiskowych i szczegółowych uwarunkowań technicznych - wyjaśnia Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
CPK między Warszawą i Łodzią ma być węzłem przesiadkowym, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Program kolejowy składa się z węzła przy planowanym Porcie Lotniczym Solidarność oraz z 10 tzw. szprych. Ta z numerem dziewięć, w kształcie litery „Y”, która prowadzi przez Łódź do Poznania i Wrocławia, ma składać się praktycznie wyłącznie z nowych odcinków. Podróż z Łodzi do nowego lotniska ma trwać niespełna pół godziny, z CPK do Wrocławia - poniżej dwóch godzin. Obecnie najszybsze pociągi ze stolicy na Dolny Śląsk kursują trasą, która mogłaby być o blisko 40 proc. krótsza, gdyby była zbliżona do linii prostej łączącej oba miasta.
„Ogranicza to możliwości atrakcyjnego dojazdu pociągiem do stolicy zarówno z Wrocławia, jak i miejscowości położonych od niego na zachód i południe” - czytamy w opracowaniu. - „Ukształtowanie sieci kolejowej jest także barierą w uruchamianiu szybkich połączeń kolejowych Łodzi z zachodnimi rejonami kraju”.
Przebieg „igreka” przygotowany przez poprzedni rząd, jak czytamy, został poddany krytycznej analizie m.in. ze względu na „zmianę miejsca rozgałęzienia linii na odcinki do Poznania i Wrocławia na okolice Sieradza, co sprzyja włączeniu w system szybkiego transportu kolejowego Kępna i pobliskich miejscowości”.
O zaprezentowanym właśnie studium rządzący mówią, że jest „szczegółowym planem budowy 1600 km nowych linii kolejowych” i „kamieniem milowym” w planowaniu inwestycji. Jednak w dokumencie nie znajdziemy nic o ewentualnych kosztach i terminach planowanych przedsięwzięć.
Szczegółowe analizy w tym zakresie będą dopiero zawierać opracowania koncepcyjne dla poszczególnych inwestycji.
Ze studium i mapami można zapoznać się na stronie cpk.pl. Tam też będzie dostępny formularz, za pomocą którego wszyscy zainteresowani będą mogli składać uwagi do zaproponowanych rozwiązań. Ogólnopolskie konsultacje mają wkrótce się rozpocząć. - Każdą z propozycji dokładnie przeanalizujemy, rozważając jej zasadność i możliwość wprowadzenia - deklaruje Mikołaj Wild, prezes CPK.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Garmin Venu Sq 2 Music Brzoskwiniowy (100270011)
NADGARSTKOWY CZUJNIK TĘTNA Zegarek stale mierzy tę…
kup teraz

Huawei Watch GT3 Pro Elite 46mm Srebrny
Wysokowydajny inteligentny zegarek z tytanowym kor…
kup teraz

Apple Watch 8 Cellular 41mm Grafitowy z opaską sportową w kolorze...
apple watch series 8 olśniewa dużym niegasnącym wy…
kup teraz

Huawei Watch GT 3 46 mm Active Czarny
Zachwyca designem i klasyczną estetyką, zapewniają…
kup teraz

Amazfit GTS 4 mini Czarny
Amazfit GTS 4 Mini Kompaktowy i pełen mocy Ultra p…
kup teraz

Withings ScanWatch (HWA09-model 1-All-Int)
Withings ScanwatchPierwszy hybrydowy smartwatch z …
iPolitycznie - Robert Telus o rozwiązaniu problemu zboża - skrót