Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pokazano warianty szybkich linii kolejowych do Centralnego Portu Komunikacyjnego

Zbigniew Rybczyński
Zbigniew Rybczyński
Fot. arch. Polska Press
Poznaliśmy możliwe warianty nowych linii kolejowych, które mają prowadzić do Centralnego Portu Komunikacyjnego między Warszawą i Łodzią. Wkrótce ruszą ogólnopolskie konsultacje w sprawie proponowanych rozwiązań.

Postawiony został kolejny krok w planowaniu programu budowy szybkich linii kolejowych, które mają skomunikować przyszły Centralny Port Komunikacyjny (CPK) z wszystkimi największymi miastami kraju. Światło dzienne ujrzał dokument pod nazwą Strategiczne Studium Lokalizacyjne, przygotowany na zlecenie spółki CPK. Załączone mapy zawierają korytarze kolejowe, wewnątrz których zaproponowano po kilka wariantów przebiegu nowych torów. Przykładowo planowana linia 86 z Sieradza w kierunku Wrocławia ma ich cztery, a w rejonie Wieruszowa pięć.

- Warianty linii mają charakter orientacyjny. Ostateczny przebieg dla każdej z nich będzie zależał m.in. od wyników konsultacji społecznych, badań środowiskowych i szczegółowych uwarunkowań technicznych - wyjaśnia Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

CPK między Warszawą i Łodzią ma być węzłem przesiadkowym, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Program kolejowy składa się z węzła przy planowanym Porcie Lotniczym Solidarność oraz z 10 tzw. szprych. Ta z numerem dziewięć, w kształcie litery „Y”, która prowadzi przez Łódź do Poznania i Wrocławia, ma składać się praktycznie wyłącznie z nowych odcinków. Podróż z Łodzi do nowego lotniska ma trwać niespełna pół godziny, z CPK do Wrocławia - poniżej dwóch godzin. Obecnie najszybsze pociągi ze stolicy na Dolny Śląsk kursują trasą, która mogłaby być o blisko 40 proc. krótsza, gdyby była zbliżona do linii prostej łączącej oba miasta.

„Ogranicza to możliwości atrakcyjnego dojazdu pociągiem do stolicy zarówno z Wrocławia, jak i miejscowości położonych od niego na zachód i południe” - czytamy w opracowaniu. - „Ukształtowanie sieci kolejowej jest także barierą w uruchamianiu szybkich połączeń kolejowych Łodzi z zachodnimi rejonami kraju”.

Przebieg „igreka” przygotowany przez poprzedni rząd, jak czytamy, został poddany krytycznej analizie m.in. ze względu na „zmianę miejsca rozgałęzienia linii na odcinki do Poznania i Wrocławia na okolice Sieradza, co sprzyja włączeniu w system szybkiego transportu kolejowego Kępna i pobliskich miejscowości”.

O zaprezentowanym właśnie studium rządzący mówią, że jest „szczegółowym planem budowy 1600 km nowych linii kolejowych” i „kamieniem milowym” w planowaniu inwestycji. Jednak w dokumencie nie znajdziemy nic o ewentualnych kosztach i terminach planowanych przedsięwzięć.

Szczegółowe analizy w tym zakresie będą dopiero zawierać opracowania koncepcyjne dla poszczególnych inwestycji.

Ze studium i mapami można zapoznać się na stronie cpk.pl. Tam też będzie dostępny formularz, za pomocą którego wszyscy zainteresowani będą mogli składać uwagi do zaproponowanych rozwiązań. Ogólnopolskie konsultacje mają wkrótce się rozpocząć. - Każdą z propozycji dokładnie przeanalizujemy, rozważając jej zasadność i możliwość wprowadzenia - deklaruje Mikołaj Wild, prezes CPK.

od 7 lat
Wideo

21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki