PORADNIK: Zaplanuj swój biznes. Jak przygotować biznesplany i kosztorysy? Ja zaplanować działalność firmy?
Jednym z najważniejszych elementów strategii przedsiębiorstwa jest planowanie działalności gospodarczej. Biznesplan powinien określać cel działalności firmy i kompleksowo opisywać idee projektu oraz planowany czas realizacji poszczególnych jego etapów. Zadaniem tego dokumentu jest także przedstawianie w mierzalny sposób efektów działań. Biznesplan zawiera także perspektywy rozwoju firmy, może być również wzbogacony o analizę rynku lub branży.
- Biznesplan jest pomocny przede wszystkim dla przedsiębiorcy. Zapisanie pomysłu w strategii firmy zbliża do jego realizacji - przypisujemy mu bowiem konkretne narzędzia i czas wykonania. W ten sposób dokument staje się przewodnikiem, jak biznes powinien funkcjonować w ciągu najbliższych kilku lat - mówi Agata Brucko-Stępkowska z Futuro Finance. - Biznesplan umożliwia także ocenę efektywności działalności firmy. Jego skrupulatna analiza pokazuje, na ile cele, jakie stawia przed sobą przedsiębiorca, są realne i jest wskazówką, jakich błędów unikać w przyszłości.
Dla adresatów najważniejsza w biznesplanie jest część finansowa. Zawiera analizę stanu obecnego oraz prognozę finansową, która przedstawia przyszłość przedsiębiorstwa czy projektu w szerszym horyzoncie czasowym.
- Prezentowane dane powinny opierać się na konkretnych szacunkach, popartych wynikami uzyskanymi dzięki zastosowaniu modeli ekonometrycznych - mówi Agata Brucko-Stępkowska. - Wszystko dlatego, że analiza zawartych w prognozie wskaźników ma stanowić dla odbiorców podstawę do stwierdzenia, czy przedsięwzięcie ma szansę na sukces i czy przyniesie zysk inwestorom - dodaje. Uzupełnieniem dla powyższych założeń jest kosztorys, służący przede wszystkim oszacowaniu kosztów przedsięwzięcia, a więc sumy pieniędzy potrzebnej do jego realizacji.
Klucz do dalszego rozwoju
Biznesplany, kosztorysy i prognozy finansowe umożliwiają zdobycie kapitału z zewnątrz, co często warunkuje dalszy rozwój działalności.
- Dzięki nim potencjalni pożyczkodawcy czy inwestorzy mogą ocenić szanse przedsięwzięcia i ryzyko związane z zaangażowaniem się w nie. Profesjonalnie przygotowany biznesplan jest także dla nich znakiem, że firma myśli o swoim rozwoju i jest zdolna do wykorzystania swojego potencjału - mówi Agata Brucko-Stępkowska. - Tego typu dokumenty są też konieczne przy staraniu się na przykład o kredyt na zakup nieruchomości lub środków trwałych, kredyt inwestycyjny czy obrotowy.
Dokumenty te powinny być zredagowane w odpowiedni sposób, napisane fachowym, ale zrozumiałym językiem. Warto w tym celu skorzystać z pomocy doradcy finansowego.
- Oprócz większego rozeznania i doświadczenia, doradcy wiedzą, jakie załączniki, poza bilansem czy wynikami finansowymi, warto do dołączyć, by ułatwić ocenę kondycji firmy - wyjaśnia Agata Brucko-Stępkowska. - Eksperci wiedzą też, na co zwrócić uwagę swoim klientom, którzy nie powinni pomijać słabych stron swoich firm. Biznesplan nie ma być reklamą firmy. Z drugiej strony przedsiębiorca nie może podchodzić do swojego przedsięwzięcia zbyt krytycznie. Konieczne jest właściwe wyważenie oceny potencjału firmy czy projektu. Najważniejsze, by biznesplan pokazywał, że przedsiębiorca zna branżę, w której działa, jest w stanie racjonalnie ocenić swoje plany i przeciwdziałać lub zaradzić zagrożeniom, które mogą pojawić się podczas prowadzenia działalności.
Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?