Program przywracania połączeń autobusowych został wprowadzony w 2019 roku jako jeden z elementów realizacji tzw. piątki PiS, czyli obietnic wyborczych. O wyniki funkcjonowania programu zapytała grupa posłów Polski 2050, w tym Hanna Gil-Piątek oraz Tomasz Zimoch z naszego województwa, którzy napisali interpelację do ministra infrastruktury. W piśmie proszą m.in. o przedstawienie listy samorządów, które skorzystały z dofinansowania i jaka kwota im przypadła.
Miliony złotych na połączenia
Z odpowiedzi Rafała Webera, sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury wynika, że w 2019 roku program kosztował nieco ponad 10 mln zł w skali kraju, natomiast rok później wydano już ponad 139 mln zł. Pojawiło się także zestawienie dotyczące województwa łódzkiego. Okazuje się, że w 2019 roku wsparcie otrzymało 16 gmin i powiatów naszego regionu - w sumie nieco ponad 812 tys. zł, a 17. rubrykę zajmuje województwo łódzkie z kwotą dofinansowania w wysokości ponad 1,7 mln zł.
W 2020 roku na liście znalazło się już 30 gmin i powiatów z dofinansowaniem ponad 6,5 mln zł, a 31. województwo łódzkie dostało blisko 9,5 mln zł.
Powiat rawski zyskał 9 połączeń
Powiat rawski w 2019 roku otrzymał blisko 151 tys. zł, natomiast rok później już ponad 645 tys. zł.
- Dzięki tym pieniądzom udało się przywrócić dziewięć połączeń - mówi Katarzyna Zagajewska, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Rawie Mazowieckiej. - Autobusy wróciły m.in. na trasę Rawa-Matyldów przez Rossochę czy Kolonia Wałowice - Biała Rawska przez Lesiew.
Autobusy kursują też na trasie Biała Rawska - Lubania przez Sadkowice, a jak zaznacza dyrektorka, akurat na te trasy wskazywali mieszkańcy. Z połączeń najczęściej korzystają osoby starsze i uczniowie.
Rzgów wozi do Łodzi i Czyżeminka
Gmina Rzgów w 2020 roku w ramach programu otrzymała ponad 230 tys. zł. Pozwoliło to uruchomić m.in. 13 połączeń dziennie na trasie Rzgów - Łódź (w sumie 26 kursów w 2 strony) oraz kolejnych 13 między Czyżeminkiem a Rzgowem.
- Na tych trasach kursują głównie busy, które wożą przeważnie uczniów - mówi Adam Stawiany p.o. kierownika referatu gospodarki komunalnej rzgowskiego magistratu. - Kiedyś korzystaliśmy z usług PKS, połączeń było jeszcze więcej, z tym dofinansowaniem starczyło na tyle kursów. Pandemia też nie ułatwiła nam zadania, będziemy obserwować sytuację i - jeśli będzie taka możliwość - uruchamiać nowe linie lub zwiększać częstotliwość obecnych.
Adam Stawiany zwraca uwagę na to, że Rzgów łączy z Łodzi komunikacja miejska, a dofinansowanie jest też przeznaczane na połączenia między Rzgowem i mniejszymi miejscowościami.
Czy to było konieczne?
Zdaniem prof. Tadeusza Markowskiego, ekonomisty i urbanisty z Uniwersytetu Łódzkiego, przywracanie połączeń autobusowych to działanie bardziej propagandowe niż efektywne.
- Należy najpierw oszacować rzeczywiste potrzeby mieszkańców, a wówczas może się okazać, że lepiej byłoby przeznaczyć pieniądze na dofinansowanie przejazdu taksówką raz na jakiś czas niż utrzymywanie mało rentownych kursów - mówi naukowiec. - W grę mogą też wchodzić usługi sąsiedzkie. Można wybrać tańszy, bardziej efektywny sposób. Forma zorganizowanych przejazdów przy tak rozproszonym ruchu może się nie sprawdzić.
iPolitycznie - Czy słowa Stefańczuka o Wołyniu to przełom?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?