Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Prawie połowa łodzian chce ograniczenia prędkości do 30km/h w centrum Łodzi

Agnieszka Magnuszewska
Dziennik Łódzki/archiwum
Mieszkańcy Łodzi nie chcą nowych dróg, popierają ulice tylko dla tramwajów i prawie tyle samo jest zwolenników co przeciwników strefy 30 km/h.

Choć konsultacje społeczne, dotyczące systemu transportowego Łodzi, wstrzymano w połowie czerwca, magistrat ogłosił w tym tygodniu raport ze spotkania z łodzianami w dniu 10 czerwca i podsumował wypełnione przez nich ankiety.

O wprowadzeniu strefy uspokojonego ruchu było głośno w ubiegłym roku, gdy promował ją były wiceprezydent Radosław Stępień. Jesienią powołano nawet zespoły, które mają wytyczyć strefę, w której będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 30 km/h. Ich plan miał być gotowy wiosną, ale do tej pory go publicznie nie zaprezentowano.

W pierwszej kolejności ograniczenie ruchu miało nastąpić na osiedlach położonych poza ścisłym centrum Łodzi. Jesienią Zarząd Dróg i Transportu miał wytypowane ulice: Małachowskiego, Krzywickiego i Solskiego. Dlaczego akurat te? Bo mieszkańcy Radiostacji prosili urzędników o zwiększenie bezpieczeństwa na drogach.

Jednak podczas konsultacji pytano łodzian o ograniczenie prędkości w kwartale Ogrodowa/Północna - Kilińskiego - Piłsudskiego - Kościuszki/Zachodnia. Pomysł ten zdecydowanie poparło 24,3 proc. łodzian, a opcję "raczej popieram" wybrało 13,4 proc.

Czym taką decyzję motywowano?

- Zdecydowanie jest to najlepsze rozwiązanie w centrach miasta, co udowodniono już w wielu państwach w Europie. Powoduje wielokrotne zwiększenie bezpieczeństwa, a nie utrudnia płynności - tłumaczy jedna z osób biorących udział w konsultacjach.

Oczywiście, nie brakuje też przeciwników strefy ograniczonego ruchu w centrum. Zdecydowanie temu rozwiązaniu sprzeciwia się 30,1 proc., a raczej nie popiera go 14,6 proc. Oponenci podkreślają, że zaproponowany obszar jest zdecydowanie za duży, by wprowadzić w nim takie ograniczenia. Zwłaszcza że znajdują się w nim tak strategiczne ulice jak Nawrot, Tuwima, Sienkiewicza, Kilińskiego, Próchnika/Rewolucji.

Z ograniczeniem dozwolonej prędkości wiąże się też propozycja zarezerwowania niektórych ulic tylko dla tramwajów. Co ciekawe, większości osób biorących udział w konsultacjach to nie przeszkadza. Pomysł dotyczy ul. Narutowicza i Zielonej między ul. 28. Pułku Strzelców Kaniowskich a Wschodnią oraz ul. Nowomiejską. Poparło go mniej lub bardziej zdecydowanie 47,1 proc. Przeciwnych było 29,1 proc.

Prezydent Łodzi traktuje raport jako "zestawienie opinii i propozycji". Chce, by po wznowieniu, konsultacje miały formę spotkań ze specjalistami i mieszkańcami dzielnic.

ZOBACZ WYNIKI KONSULTACJI SPOŁECZNYCH NA NASTĘPNEJ STRONIE
Przeciwni nowym drogom
Aż 92,1 proc. łodzian, biorących udział w konsultacjach, nie popiera budowy trasy Karskiego (Brzóski - Modra - Karskiego - Żeligowskiego - Łąkowa), ul. Konstytucyjnej (odcinek Strykowska - Przybyszewskiego) oraz ul. Nowotargowej (od Tuwima do Piłsudskiego). Poparło te drogi tylko 6,3 proc. osób, które wzięły udział w konsultacjach.

Więcej torowisk
51,7 proc. osób poparło przywrócenie ruchu tramwajowego w ul. Broniewskiego (odcinek Rzgowska - Kilińskiego) i przeznaczenie tylko dla tramwajów ul. Kilińskiego na odcinkach: Traugutta - Wigury, Narutowicza - Północna . Sprzeciwia się tym pomysłom tylko 23,7 proc. osób biorących udział w konsultacjach.

Parkingi przy stacjach kolejowych
74,8 proc. osób poparło propozycję wprowadzenia parkingów w systemie "Park and Ride" (parkuj i jedź transportem zbiorowym) przy stacjach i przystankach kolejowych Łódź Radogoszcz Zachód, Łódź Lublinek, Łódź. Przeciwnych temu rozwiązaniu było tylko 8,7 proc.

Parkingi rowerowe
71,7proc. poparło wprowadzenie systemu "Bike and Ride" (jedź rowerem, parkuj i jedź pociągiem) na stacjach i przystankach kolejowych: Łódź Radogoszcz Zachód, Łódź Żabieniec, Łódź Pabianicka, Łódź Chojny, Łódź Widzew .

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki