Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Premier Mateusz Morawiecki przyjechał pociągiem do Łodzi, aby przedstawić założenia programu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego

Marcin Bereszczynski
Marcin Bereszczynski
Premier Mateusz Morawiecki w asyście ministrów, wojewody łódzkiego, marszałka województwa łódzkiego i łódzkich parlamentarzystów zaprezentował na dworcu Łódź Fabryczna założenia programu kolejowego CPK
Premier Mateusz Morawiecki w asyście ministrów, wojewody łódzkiego, marszałka województwa łódzkiego i łódzkich parlamentarzystów zaprezentował na dworcu Łódź Fabryczna założenia programu kolejowego CPK Krzysztof Szymczak
Rada Ministrów uchwaliła 29 kwietnia szczegóły programu kolejowego dedykowanego Centralnemu Portowi Komunikacyjnemu (CPK). To pierwszy od 30 lat program budowy nowych linii kolejowych w Polsce. Program zakłada budowę 1,6 tys. km nowych linii kolejowych. Dostęp do kolei ma mieć 183 spośród 380 powiatów. Mieszka tam 24 mln obywateli, czyli dwie trzecie Polaków.

Program kolejowy CPK przedstawił premier Mateusz Morawiecki podczas konferencji na dworcu Łódź Fabryczna. Odcinki torów zostały wpisane do wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym. Zdaniem premiera budowa CPK, czyli połączenia gigantycznego lotniska z siecią kolejową i drogową, jest epokowym projektem, który stanie się motorem napędowym gospodarki i komunikacyjnym oknem na świat. Porównał to do Gdyni, której port w II RP też był uznawany za okno na świat.

- Rada Ministrów przyjęła pierwsze strategiczne założenia dotyczące programu kolejowego CPK - powiedział premier Mateusz Morawiecki, który na dworzec Łódź Fabryczna przyjechał pociągiem. Był punktualnie o godz. 16.47. Wracał także koleją. - Powstanie hub CPK, do którego prowadzić będzie 10 szprych, czyli arterii kolejowych - kontynuował premier. - Dzięki temu znikną wielowiekowe podziały na kolei, jeszcze z czasów rozbiorów. Pochodzę z Wrocławia i początkowo jeździłem do Warszawy przez Łódź. Później okazało się, że sprawniej jest dojechać przez Opole lub Poznań. Nie była to najkrótsza droga, ale tak jeździłem. CPK stanie się magnesem gospodarczym i otworzy nowe możliwości logistyczne.

Optymizmu rządu wobec CPK nie podzielają politycy opozycji. Lider Wiosny Rober Biedroń powiedział kilka dni temu, że to jedna z najdroższych i najgłupszych inwestycji w ostatnich latach, a pieniądze lepiej wydać na nowe miejsca pracy i dla nauczycieli. Postulował wstrzymanie prac nad CPK. Politycy Koalicji Obywatelskiej nazywali CPK gigantomanią premiera, a cała opozycja rządowa krytykowała inwestycję, że jest ryzykowna i zbyt szybko wprowadzana.

CPK ma powstać w Baranowie między Łodzią i Warszawą. Uruchomienie inwestycji zaplanowano na 2027 rok. Hub ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Na terenie 3 tys. hektarów ma być wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który na początku ma obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet 100 mln osób. Węzeł kolejowy w pobliżu portu lotniczego ma zapewnić szybki dojazd do CPK i stolicy do największych polskich miast w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny, a docelowo poniżej dwóch godzin. Inwestycja powinna wygenerować 150 tys. miejsc pracy. Szacowany koszt inwestycji to 35 mld zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki