Program kolejowy CPK przedstawił premier Mateusz Morawiecki podczas konferencji na dworcu Łódź Fabryczna. Odcinki torów zostały wpisane do wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym. Zdaniem premiera budowa CPK, czyli połączenia gigantycznego lotniska z siecią kolejową i drogową, jest epokowym projektem, który stanie się motorem napędowym gospodarki i komunikacyjnym oknem na świat. Porównał to do Gdyni, której port w II RP też był uznawany za okno na świat.
- Rada Ministrów przyjęła pierwsze strategiczne założenia dotyczące programu kolejowego CPK - powiedział premier Mateusz Morawiecki, który na dworzec Łódź Fabryczna przyjechał pociągiem. Był punktualnie o godz. 16.47. Wracał także koleją. - Powstanie hub CPK, do którego prowadzić będzie 10 szprych, czyli arterii kolejowych - kontynuował premier. - Dzięki temu znikną wielowiekowe podziały na kolei, jeszcze z czasów rozbiorów. Pochodzę z Wrocławia i początkowo jeździłem do Warszawy przez Łódź. Później okazało się, że sprawniej jest dojechać przez Opole lub Poznań. Nie była to najkrótsza droga, ale tak jeździłem. CPK stanie się magnesem gospodarczym i otworzy nowe możliwości logistyczne.
Optymizmu rządu wobec CPK nie podzielają politycy opozycji. Lider Wiosny Rober Biedroń powiedział kilka dni temu, że to jedna z najdroższych i najgłupszych inwestycji w ostatnich latach, a pieniądze lepiej wydać na nowe miejsca pracy i dla nauczycieli. Postulował wstrzymanie prac nad CPK. Politycy Koalicji Obywatelskiej nazywali CPK gigantomanią premiera, a cała opozycja rządowa krytykowała inwestycję, że jest ryzykowna i zbyt szybko wprowadzana.
CPK ma powstać w Baranowie między Łodzią i Warszawą. Uruchomienie inwestycji zaplanowano na 2027 rok. Hub ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Na terenie 3 tys. hektarów ma być wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który na początku ma obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet 100 mln osób. Węzeł kolejowy w pobliżu portu lotniczego ma zapewnić szybki dojazd do CPK i stolicy do największych polskich miast w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny, a docelowo poniżej dwóch godzin. Inwestycja powinna wygenerować 150 tys. miejsc pracy. Szacowany koszt inwestycji to 35 mld zł.
Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?