Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Premiery łódzkich teatrów w pandemii: wieczór baletowy i legenda o kwiecie paproci. Zapraszają Teatr Wielki i Teatr Pinokio

Dariusz Pawłowski
Dariusz Pawłowski
Face The Truth - Teatr Wielki
Face The Truth - Teatr Wielki Joanna Miklaszewska
Kultura w zamknięciu, ale teatry starają się byśmy o nich nie zapominali i przygotowują kolejne realizacje. W najbliższy weekend będziemy mogli zobaczyć dwie premiery łódzkich scen. Oczywiście online.

Teatr Wielki w Łodzi pracuje nad zaplanowaną na sobotę 30 stycznia premierą baletowego „Wieczoru debiutów choreograficznych: Hubris/Face The Truth”. Widowisko zostanie zaprezentowane w formie bezpłatnej transmisji, od godz. 18, na stronie operalodz.com. To pierwsza premiera łódzkiej opery w tym roku i pierwszy live streaming.

Choreografię do dwuczęściowego wieczoru baletowego przygotowało dwóch uznanych tancerzy baletu Teatru Wielkiego: Joshua Legge oraz Grzegorz Brożek. Przedstawienie miało zostać zaprezentowane na scenie pod koniec lutego 2020 roku, jednak sytuacja epidemiologiczna sprawiła, że może być ono pokazane dopiero teraz.

Część pierwsza - „Hubris” (choreografia Joshua Legge do muzyki Alder & Ash - Adrian Copeland) - to abstrakcyjny spektakl nawiązujący do mitycznych postaci - Dedala i Ikara, traktujący o szczególnym rodzaju pychy, która przyczyniła się do upadku Ikara.

„Istotą tego baletu jest współczesna, abstrakcyjna forma. Fabuła jest tylko punktem odniesienia, nie zaś kluczem do interpretacji” - podkreśla choreograf. Joshua Legge urodził się w Australii, a uczył w Alegoria Dance Studios. Szkolił swe umiejętności w English National Ballet w Londynie. Występował w teatrze w Rumunii - Teatrul de Balet Sibiu, tam w ciągu dwóch lat stworzył m.in. solowe role Aleksieja Wrońskiego („Anna Karenina”), Księcia w „Paquicie”, Tristana w „Tristanie i Izoldzie”. W 2017 roku Joshua Legge dołączył do Baletu Teatru Wielkiego w Łodzi. Został tu doceniony m.in. jako Podpalacz („Ziemia obiecana”, chor. Grey Veredon), Beethoven-Geniusz („Cisza”, chor. Ivan Cavallari), Zorba („Grek Zorba”, chor. Lorca Massine).

Część druga zaś - „Face The Truth” w choreografii Grzegorza Brożka do muzyki Cezarego Kurowskiego - w symboliczny sposób, jak podkreślają realizatorzy, przekazuje emocje i treści, demaskując hipokryzję. Libretto zadaje pytania: Jacy jesteśmy naprawdę? Czy w pełni zdajemy sobie sprawę z tego, że prędzej czy później każdy z nas zmierzy się z własnym sumieniem i prawdą?

„Tace The Truth” będzie kolejnym już projektem Grzegorza Brożka i Cezarego Kurowskiego. Jednym z ważniejszych w ostatnim czasie było stworzenie wirtualnego spektaklu baletowego „Separated life”. Do wcześniejszych sukcesów choreograficznych Grzegorza Brożka należy m.in. spektakl „Faustus”, który wystawiony został w pracowni malarskiej.

W piątek 29 stycznia na platformie PPV odbędzie się premiera spektaklu „Kwiat paproci” w reżyserii Justyny Zar, zrealizowanego w Teatrze Pinokio. To pierwszy spektakl prezentowany online w dobie pandemii przez „Pinokia”. Jak podkreśla reżyserka i autorka adaptacji, przedstawienie odwołuje się do znanej legendy, ale i słowiańskiej mitologii. Autorką scenografii i kostiumów jest Aleksandra Reda, muzyki - Łukasz Damrych.

od 12 lat
Wideo

Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki