reklama

Prestiż pracodawcy ważniejszy niż wynagrodzenie

RedakcjaZaktualizowano 

Wideo

Zobacz galerię (0 zdjęć)
Młodzi ludzie wybierając staż kierują się przede wszystkim prestiżem firmy, do której aplikują, i szansą na stałe zatrudnienie. Jedynie 8 proc. studentów zwraca uwagę na wysokość wynagrodzenia, a jeszcze mniej, bo tylko 3 proc., bierze pod uwagę opinie znajomych.

Z raportu „Rynek pracy 2.0” przygotowanego przez firmę doradczą PwC oraz Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Kadrami wynika, że prestiż pracodawcy (38 proc. respondentów) i szansa na stałe zatrudnienie (38 proc.) są kluczowe przy podejmowaniu przez studentów decyzji o wyborze stażu. Stanowisko to potwierdzają także sami pracodawcy, choć znacznie bardziej cenią prestiż firmy (42 proc. badanych). W opinii 13 proc. pracodawców ważna przy wyborze stażu jest opinia znajomych, jednak tylko 3 proc. młodych jest tego samego zdania. Z kolei wysokość wynagrodzenia została wskazana przez 6 proc. studentów i 8 proc. pracodawców.

Wynagrodzenie, którego oczekują studenci za odbyty staż, nie potwierdzają opinii o roszczeniowości pokolenia millenialsów. 30 proc. respondentów wskazało na przedział 1 tys. – 1,5 tys. zł, a 33 proc. 1,5 – 2 tys. zł. Pracodawcy również wskazali na te dwa przedziały wynagrodzeń – odpowiednio 34 i 27 proc.. Jedynie 5 proc. studentów byłaby gotowa podjąć praktykę bez wynagrodzenia.

- Do 2020 roku co drugi pracownik na świecie będzie przedstawicielem Pokolenia Y. W PwC w Polsce już teraz ponad 60% pracowników to millenialsi. Są to ludzie niezwykle ambitni, pewni siebie, umiejący stawiać sobie krótko- i długoterminowe cele i nieustannie dążący do rozwoju. Nasz najnowszy raport potwierdza te opinie – myślą tak o sobie nie tylko sami studenci, ale także pracodawcy – mówi Adam Krasoń, prezes zarządu PwC w Polsce.

Ponad połowa przebadanych studentów (52 proc.) zdecydowanie woli odbywać staż lub praktykę w trakcie roku akademickiego, a nie wakacji. Tego samego oczekują zresztą sami pracodawcy (53 proc.). Co ciekawe, aż 20 proc. pracodawców deklaruje, że studenci mogliby podjąć u nich pracę zaraz po skończeniu studiów, bez konieczności odbywania praktyk lub staży w trakcie nauki.

Prawie połowa millenialsów (48 proc.), którzy wzięli udział w badaniu, wskazuje, że staż powinien trwać do 3 miesięcy, a 40 proc. respondentów oczekuje stażu od 3 do 6 miesięcy. Podobne opinie wyrażają także pracodawcy – wg 55 proc. z nich optymalna długość stażu to 3-6 miesięcy.

Dane zebrane w raporcie potwierdzają także, że młode pokolenie jest bardzo ambitne i nastawione na rozwój. Na pytanie o swoje atuty studenci wskazali: chęć rozwoju (91 proc.), wielozadaniowość (70 proc.) oraz odwagę w podejmowaniu nowych wyzwań (69 proc.). Pracodawcy zwrócili uwagę na takie same mocne strony millenialsów, dodatkowo doceniając doskonałą znajomość nowych technologii. (29 proc. respondentów).

- Przeprowadzone przez nas badanie pokazuje bardzo wyraźnie, że pracodawcy coraz lepiej rozumieją potrzeby młodego pokolenia. Dostrzegają i doceniają mocne strony millenialsów, dzięki którym mogą lepiej dostosować się do zachodzących zmian w otoczeniu biznesowym, bo przecież Pokolenie Y to nie tylko pracownicy, ale również klienci – mówi Ewa Zmysłowska, dyrektor działu kapitału ludzkiego w PwC.

Polscy pracodawcy coraz bardziej dbają o to, by praktyki i staże, które oferują, były wysokiej jakości i odpowiadały rzeczywistym potrzebom studentów. Staż czy praktyka powinien być unormowany i prowadzony według określonego wcześniej harmonogramu. Ważne jest szczegółowe przygotowanie programu praktyk i przeprowadzenie odpowiedniej rekrutacji. Zawarcie umowy pomiędzy pracodawcą a stażystą jest również bardzo istotną kwestią. Kolejne elementy wyróżniające staż wysokiej jakości to jego walor edukacyjny (rozwój zawodowy studentów), zapewnienie opieki i mentoringu w trakcie trwania stażu lub praktyki, odpowiednie wynagrodzenie, a także podsumowanie całego programu po jego zakończeniu.

- Zasady i normy realizacji  wysokiej jakości staży i praktyk określone w Polskich Ramach Jakości Staży i Praktyk są zbieżne z wynikami badania oczekiwań studentów, co może tylko cieszyć. Rynek wysokich jakościowo ofert staży i praktyk powoli staje się faktem i jest dowodem coraz większej dojrzałości obu stron – studentów i pracodawców, którzy nie chcą marnować cennego czasu na przypadkową i nieprzemyślaną współpracę – podsumowuje Piotr Palikowski, prezez zarządu Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Kadrami.

Materiał oryginalny: Prestiż pracodawcy ważniejszy niż wynagrodzenie - Polska Times

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

d
dune

jasne,że tak. zwłaszcza,że za tym z reguły idzie dobry poziom firmy. też to brałam pod uwagę, więc wybrałam impel na staż. i się nie pomyliłam. sporo się uczę, korzystan z nowych programów, wiedzy innych, więc sobie chwalę. chciałabym tu zostać na stałe ;)

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3