Promocja małej firmy – samodzielnie, z agencją, a może inaczej?

materiał partneraZaktualizowano 
Każdego roku przybywa osób, które decydują się na prowadzenie firmy. Jednak co z tego, że dana firma oferuje dobre produkty czy usługi – jeśli wie o tym tylko garstka ludzi? Tutaj wkracza temat promocji i pojawiają się pytania, na które postaramy się – choć częściowo – odpowiedzieć.

Łódzkie – innowacją i przedsiębiorczością płynące

Według corocznego raportu Ministerstwa Rozwoju: „Przedsiębiorczość w Polsce” w 2016 roku województwo łódzkie było jednym z regionów, w których było najwięcej MŚP przypadających na jednego mieszkańca. Ale za ilością idzie też jakość.

Łódzkie firmy mają się coraz lepiej, co potwierdza też coroczny raport Pekao, badający rozwój mikro i małych przedsiębiorstw. Według niego, firmy w województwie łódzkim są jednymi z najbardziej innowacyjnych w skali kraju. Co więcej, z roku na rok zwiększa się liczba lokalnych firm, eksportujących swoje towary i usługi – w 2013 było to 7,6% firm, a ponad 2 lata później już 13,1%. Pokazuje to tempo i potencjał, jaki drzemie w tym regionie.

Jednak są i bariery. Według raportu MR – trzecią główną barierą rozwoju przedsiębiorstw (po wysokości podatków i kosztach pracy) jest konkurencja innych firm. Tę barierę w dużej mierze można pokonać właśnie dzięki odpowiedniej promocji. Od czego zacząć i jak promować swoją firmę – samodzielnie czy z asystą?

Małe firmy mogą wiele

Małe firmy nawet mimo ograniczonego budżetu – mogą prowadzić naprawdę wydajną promocję. Co więcej, często robią to efektywniej niż duże przedsiębiorstwa. Dlaczego? Przede wszystkim mają tę przewagę – że mogą sprawnie i samodzielnie podejmować istotne decyzje. Zwykle mniej jest tutaj blokujących procedur, łatwiej jest też komunikować się między pracownikami i działami. Niewielkie przedsiębiorstw mogą też szybko reagować na zmiany rynku i dopasowywać działania do aktualnych trendów i okoliczności. Po prostu mniejsze są bardziej zwrotne. Jednak nawet jeśli mamy do dyspozycji małe, sterowne auto – musimy wiedzieć, jak nim się poruszać.

Za kierownicą czy na fotelu pasażera?

Promocję firmy można porównać do prowadzenia samochodu. Ci, którzy zdecydowali się na własne auto – zazwyczaj sami chcą siedzieć za kierownicą. Tylko wtedy mogą kontrolować tempo i kierunek rozwoju. Ponadto samodzielne kierowanie jest znacznie tańsze niż wynajęcie sztabu doświadczonych szoferów lub taksówkarzy. Kierowanie jednak zajmuje dużo czasu i wymaga dużego wyczucia i skupienia.

Jednak są także przedsiębiorcy, którzy mają na tyle duży budżet, że wolą działania promocyjne powierzyć agencjom reklamowym. Tutaj jednak trzeba uważać na to, kto będzie prowadził i upewnić się, czy na pewno dobrze rozumie cel i warunki naszej podróży.

Mapa, przede wszystkim mapa. Planując działania promocyjne, należy ustalić kilka podstawowych elementów. Przede wszystkim zdefiniować grupę docelową (warto stworzyć kilka person), nazwać cele, a także sprawdzić, jaka jest konkurencja. To niezbędne minimum. Warto przeprowadzić także analizę SWOT.

Promocja firmy – samodzielnie czy z agencją?

Czy do promocji warto zatrudniać agencję reklamową? Odpowiedź brzmi: to zależy. Zależy głównie od tego, jak dużą mamy firmę, budżet i jakie cele chcemy osiągnąć. W przypadku małych i średnich przedsiębiorstw często współpraca z agencją okazuje się nie tylko niedopasowana, ale też zwyczajnie nieopłacalna. Zamiast płacić za całą machinę rozbuchanych projektów, wiele działań możemy wykonać taniej – i to mając kontrolę nad procesem twórczym.

Promocja małej firmy z agencją

Zalet tego rozwiązania jest wiele. Jedną z nich jest możliwość odciążenia siebie i swoich pracowników. To też szansa na wiele świeżych i ciekawych pomysłów. Taka współpraca szczególnie dobrze sprawdza się przy długofalowych i wielokanałowych kampaniach. Wówczas, agencja może zaproponować konkurencyjne narzędzia, kontakty i sprawdzone rozwiązania.
Agencje mogą służyć różnym wsparciem: od przygotowania pełnej identyfikacji wizualnej, przez PR aż do przeprowadzenia spójnych kampanii online i offline. Często też zleca się im też przygotowanie pakietu materiałów: wizytówek, ulotek, a także banerów lub materiałów POS. Jednak za takie pośrednictwo zwykle trzeba sporo zapłacić.

Nie każdy jednak dobrze ocenia współpracę z agencjami. Część właścicieli małych firm ma niezbyt dobre doświadczenia. Główne zarzuty dotyczą słabego przepływu informacji oraz wrażenia, że nie są oni traktowani jako priorytetowi klienci. Nie oszukujmy się – dla agencji, przedsiębiorca jest jednymi z wielu. Oczywiście nie można uogólniać, ale niestety często można usłyszeć takie opinie.

Samodzielna promocja firmy

Właściciele niewielkich firm zwykle mają jasno określoną wizję biznesu i sami chcą o wszystkim decydować. Nic w tym dziwnego, bo przecież to właśnie oni najlepiej znają swoją działkę. Coraz częściej decydują się oni na własną edukację i działanie. Zaletą tego podejścia jest aktywne wyznaczanie kierunków rozwoju. Bycie sterem i okrętem jest też po prostu bardzo satysfakcjonujące, a zebrane w ten sposób doświadczenia – bezcenne.

Dzięki dużej dostępności szkoleń i narzędzi marketingowych – wiele działań można przeprowadzić samodzielnie. Tutaj przyda się znajomy grafik i drukarz, a także moc polecenia. Samodzielna promocja wiąże się z koniecznością kontaktowania się z różnym firmami i stałego koordynowania ich pracy. W takim układzie ryzykujemy tym, że materiały nie będą spójne i zgodne z trendami. To, że nam się podoba dana ulotka lub plakat – nie oznacza, że będą one równie dobrze odbierane przez potencjalnych klientów. Aby efektywnie prowadzić działania promocyjne potrzebna jest ogromna intuicja, cierpliwość i bardzo wiele czasu.

Ale jest i trzecie wyjście – czyli nowoczesny outsourcing

Można powiedzieć, że ta metoda łączy zalety powyższych rozwiązań. Jest tańsza niż współpraca z agencją, a przy tym daje dużo samodzielności. Co to takiego? To współpraca z freelancerem lub wykorzystanie nowoczesnych platform internetowych. Freelancera można znaleźć, korzystając ze specjalnych grup na FB lub na dedykowanych stronach ogłoszeniowych (np. Oferia). Przed podjęciem decyzji warto jednak dokładnie zapoznać się z portfolio realizacji i porównać je z innymi. To może zająć trochę czasu, jednak bez porządnego researchu, ryzykujemy, że otrzymamy materiały nie do końca zgodne z naszymi oczekiwaniami.
Nieco wygodniejszym rodzajem outsourcingu są zintegrowane platformy typu AIO (all in one). Czym się wyróżniają? Głównie tym, że pozwalają w jednym miejscu uzyskać nie tylko profesjonalny projekt, ale też inspiracje, porady i wydruk. Zarówno wizytówki, jak i ulotki, plakaty, banery czy rollupy – gotowe materiały można mieć już w kilka dni.

Na takich stronach klient może skorzystać z gotowych, darmowych szablonów lub nawiązać współpracę z wybranym projektantem. Wystarczy przejrzeć portfolio, porównać prace – i wybrać grafika, którego styl najbardziej nam odpowiada (takie funkcjonalności niedawno wprowadziło m.in. Colour.me zainteresowanych odsyłamy tutaj).

To jedno z nowszych rozwiązań, którego założeniem jest ułatwienie współpracy klientów i grafików. Efekt? Materiały „szyte na miarę” – bez zbędnych pośredników i kosztów. Chętnych przybywa, prawdopodobnie tego typu narzędzia będą poważną konkurencją dla małych agencji reklamowych.

Jaki rodzaj promocji wybrać?

Każde z powyższych rozwiązań ma swoje dobre i złe strony. Jeśli nie mamy pomysłu i czasu na promocję, a budżet nam na to pozwala – warto rozważyć współpracę z agencją. Jeśli mamy pomysł, czas i silną chęć kreowania – zacznijmy działać samodzielnie (przynajmniej do czasu aż struktury się nie rozbudują). Jeśli jednak na równi z wygodą, cenimy szybkość i jakość wykonania materiałów – rozważmy współpracę z freelancerami lub wyspecjalizowanymi platformami.

polecane: 60 Sekund Biznesu: Niemcy najważniejszym partnerem handlowym.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3