Protest na Starym Złotnie przeciw nowej trasie Kolei Dużych Prędkości. Zdjęcia

Wiesław Pierzchała
Wiesław Pierzchała
Kilkadziesiąt osób wzięło w sobotę udział w proteście na Starym Złotnie w Łodzi przeciwko nowej propozycji przebiegu kolei dużych prędkości (KDP). Protestujący narzekali, że z powodu zmiany koncepcji trzeba będzie wyburzyć domy i że działki na tym osiedlu zaczęły już tracić na wartości.

Manifestanci podkreślali też, że ich protest wcale nie oznacza, że są przeciwko KDP. Chodzi im tylko o to, aby rządowi planiści wrócili do koncepcji sprzed 10 lat, kiedy to trasa KDP omijała ich osiedle. A zmiana koncepcji wzięła się stąd, że w międzyczasie pojawił się projekt potężnej inwestycji. Chodzi o Centralny Port Komunikacyjny (CPK) między Łodzią a Warszawą. Stąd plany, aby opleść go siecią szybkich kolei, dzięki którym Łódź uzyskałaby błyskawiczne połączenie z Poznaniem, Wrocławiem i Warszawą.

Protestujący wskazywali też na przypadki, że inwestorzy na Starym Złotnie pobrali już kredyty bankowe z myślą o budowie domu i teraz nie wiedzą co dalej: budować czy nie budować. Tymczasem raty trzeba spłacać i to w sytuacji, gdy wartość działek na osiedlu zaczęła tracić na wartości. Pojawiły się też głosy, że projektowany tunel pod parkiem Na Zdrowiu sprawi, że wody gruntowne opadną i drzewa zaczną usychać.

Manifestanci zaapelowali do prezydent Łodzi Hanny Zdanowskiej, aby poparła ich protest. W odpowiedzi przedstawiciel magistratu zapewnił, że pani prezydent ich popiera. I ujawnił, że pół roku temu z władzami miasta spotkali się przedstawiciele CPK i przedstawili nową koncepcję, która została przyjęta krytycznie. Gdy protestujący to usłyszeli, posypały się głosy krytykujące władze Łodzi za to, że wiedziały o nowych planach przebiegu KDP, a nie poinformowały o tym mieszkańców.

Projekt nowej trasy KDP, przeciw któremu protestują też mieszkańcy Konstantynowa i Lutomierska, nie jest jeszcze przesądzony. Konsultacje z mieszkańcami w tej sprawie potrwają do 10 marca.

Najnowsze informacje dot. koronawirusa

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 19

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

M
Magda

Dobrze że nie kupilam domu w Konstantynowie , kupię w zielonych i spokojnych miroslawicach z dala od autostrady s14 ,od PKP ,Kauflandow,Ludlow,i3biedronek i 5 szkol

.....
22 lutego, 20:11, ale gdzie ?:

Ni cholery nie jestem w stanie pojąć gdzie ta trasa miała by prowadzić , do Lutomierska ,Szadku , Kalisza , co to za metropolie ? Co za cep to wymyślił ?

22 lutego, 20:30, Gość:

Pisowski cep.

Projekt z 2013 roku za którym tak walnie opowiada się Konstantynów też wymyślił PiS? Pan Joński optuje za tym projektem bo go wymyśliła PO i dlatego że ma działkę podobno na trasie nowego przebiegu.

g
gothmucha

Historia budowy kolei w Polsce naznaczona jest miastami, które nie w momencie jej budowy oprotestowywały ją, tracąc na zawsze perspektywy rozwoju. Tak zrobiła Nieszawa w połowie XIX wieku, tak zrobiły chwilę wcześniej Brzeziny - dzięki temu powstały z niczego odpowiednio Aleksandrów Kujawski i Koluszki, obydwa większe dziś niż dawniej dużo ważniejsze niż wymienione wcześniej miasta. Brzeziny zresztą bohatersko obroniły się przed koleją już kolejny raz - następnym razem kilka lat temu, gdy oprotestowały przejście tej samej KDP przez swój teren, w związku z czym pójdzie ona przez Dmosin, wzdłuż autostrady A1 i A2. Nie pomogło to, że wraz z KDP do Brzezin dotrzeć miała ŁKA, korzystając albo z tych samych torów, albo z dobudowanego trzeciego toru.

Dzisiaj ta sytuacja się powtarza, tylko że z drugiej strony aglomeracji. Warto przypomnieć, że najbardziej optymalny przebieg KDP przez Łódź i dalej na zachód został utrącony jeszcze dziesięć lat temu. Tajemnicą poliszynela jest, że z powodu stadniny koni należącej do lokalnego bonza, w związku z czym KDP "wepchnięto" w korytarz linii kolejowej na Retkinii, przy okazji efektywnie niwecząc możliwość jej faktycznego zbudowania - bo żeby "wejść" w tę linię trzeba po pierwsze rozkopać na co najmniej dwa lata jedyną ulicę łączącą Retkinię z miastem (Bandurskiego), a po drugie pogodzić się z ewentualnymi wyburzeniami - i to nie będą już domki, ale mogą być całe bloki. Ale nic to, na Retkinii nie mieszka najwyraźniej żaden ważny polityk, ani żaden lokalny bonzo, za to na proponowanym, nowym przebiegu działkę ma z kolei znany łódzki poseł.

My się tu oczywiście dalej będziemy kłócić, protestować i oflagowywać się, ale zapominamy jak wiele jest osób, które bardzo chętnie postawią na całym projekcie kreskę, bo przecież po co Łodzi w ogóle kolej, a do Wrocławia można dojechać przez Częstochowę, tak jak dzisiaj. Status quo jest fajne, po co je zmieniać? Szkoda, że działania lokalnych polityków PO i Lewicy (w tym posłów) są wodą na młyn dla tych ludzi, którzy pewnie nawet sobie nie zdają z tego sprawy. No cóż, mądry Polak po szkodzie, a czasem i po niej nie.

G
Gość
23 lutego, 5:00, Gość:

Hanka Skazanka bez grubej koperty nic nie zrobi.

Pewnie sama mieszka na Złotnie.

G
Gość

Hanka Skazanka bez grubej koperty nic nie zrobi.

P
PO chciało burzyć BLOKI
23 lutego, 4:20, brednie:

Co za kolejne brednie jakie bloki by trzeba burzyć ,gdzie ,linia kolejowa biegnie wzdłuż Maratońskiej ulica oddziela ją od osiedla po drugiej stronie są chaszcze , magazyny ,parkingi można poszerzyć trasę o 2 tory swobodnie więc KTÓRE bloki mieli by burzyć -proszę podać

Proszę tutaj doczytać o które bloki chodzi:

https://instytutsprawobywatelskich.pl/wp-content/uploads/2018/10/lodz_nielodz_rozdzial_5.pdf

Zagrożone bloki m.in. są na Karolewie i os. Zagrodniki (głównie na ul. Karolewskiej i Bratysławskiej, ale nie tylko) - tam będzie płytki tunel budowany metodą odkrywkową.

Pamiętaj, że linia dużych prędkości musi mieć duży promień skrętu, więc szczególnie blisko Łodzi Kaliskiej nie będzie szła razem z LK14.

b
brednie

Co za kolejne brednie jakie bloki by trzeba burzyć ,gdzie ,linia kolejowa biegnie wzdłuż Maratońskiej ulica oddziela ją od osiedla po drugiej stronie są chaszcze , magazyny ,parkingi można poszerzyć trasę o 2 tory swobodnie więc KTÓRE bloki mieli by burzyć -proszę podać

T
Test dla Zdanowskiej

I teraz pytanie, czy Zdanowska poprze dużą ilość mieszkańców wielu bloków z Karolewa i Retkinii, którzy mogą stracić mieszkania, czy może garstkę właścicieli domków jednorodzinnych ze Złotna?

G
Gość

Złotno się wybroni przed KDP skoro mieszkają tam politycy: https://dzienniklodzki.pl/przeciw-planom-nowej-linii-kdp-protestuje-lodz-konstantynow-lodzki-lutomiersk-poza-tym-linia-kdp-biegnie-przez-dzialke-posla/ar/c1-14803258

Ł
Łodziak
22 lutego, 17:05, Gość:

To jest drugi wariant do dyskusji. Żaden z nich nie jest ostateczny. Zamiast awantur lepiej rzeczowo rozmawiać. O ile wiem jest sporo czasu na ucieranie się stanowisk.

22 lutego, 13:01, Russel:

Nieliczny w Lodzi i okolicach glos rozsadku

22 lutego, 15:53, PO chciało burzyć BLOKI:

Nikt o tym głośno nie mówi, ale wariant południowy przez Łódź przyjęty przez PO i popierany tak ochoczo przez Łódź wiąże się z koniecznością ZBURZENIA BLOKÓW NA RETKINII w okolicy dworca Łódź Kaliska. PO i władze Łodzi przeniosły wtedy trasę pod presją polityków (takich jak Joński) mających domy na Złotnie. Na Retkini nie mieszkają ważni politycy, więc kto się będzie przejmował o ludzi mieszkajacych w blokach do wyburzenia. Również Retkinia przez 2 lata budowy linii byłaby odcięta od centrum Łodzi.

CPK chce naprawić ten błąd i puścić linię szybkiej kolei przez tereny zamieszkane przez dużo mniejszą liczbę, gdzie trzeba będzie zburzyć trochę domów jednorodzinnych. Linia obecnie przedstawionego projektu, idzie też krótszą trasą i znajduje się na dużej długości w tunelu pod ul. Konstantynowską. Nowy projekt daje możliwość budowy przystanku kolei aglomeracyjnej ŁKA w Konstantynowie Ł. (ul. Łódzka) na łącznicy kolejowej w pobliżu szybkiej linii (ale nie będzie to przystanek dla szybkiej kolei do Wrocławia i Poznania).

Dziękuję za informacje. Po tym co przeczytałem, zamierzam poprzeć projekt CPK.

G
Gość

Kamil Śmiechowski:

https://lodz.wyborcza.pl/lodz/7,35136,25716856,kolej-duzych-predkosci-przez-konstantynow-to-szansa-z-ktorej.html

P
PO chciało burzyć BLOKI

Poczytajcie o kulisach jak projektowano tunele pod Łodzią i trasy KDP. Jakie popełniono błędy.

https://instytutsprawobywatelskich.pl/wp-content/uploads/2018/10/lodz_nielodz_rozdzial_5.pdf

(Łódź III Rzeczypospolitej – meandry rozwoju i rewitalizacji, J. Wesołowski: czV – TUNELE, KDP, KOLEJE AGLOMERACYJNE – CZYLI RZECZ O WĘŹLE NIEMOCY)

PO i PLK pozwoliło 10 lat temu na to, żeby średnica aglomeracyjna w Łodzi nie miała wystarczającej przepustowości w godzinach szczytu (nawet przy 4 torach w dwóch tunelach: KDP i aglomeracyjnym) przez uniemożliwienie pociągom pośpiesznym jazdy torami dla szybkich pociągów (wszystkie pośpieszne musiałyby jechać tunelem aglomeracyjnym). Rysunek V-12 we wspomnianym wyżej źródle pokazuje obciążenie tunelu aglomeracyjnego.

Projekt z czasów PO prowadzący przez Retkinię (wariant południowy) jest też droższy o 50% od trasy prowadzącej przez Złotno (wariant północny). Koszt wariantu południowego to ok. 3 mld zł, a północnego ok. 2 mld zł. O konieczności burzenia bloków na Retkinii już nie wspomnę.

CPK stara się naprawić te błędy:

(I etap - lipiec 2019) https://cpk.pl/pl/inwestycja/kolej/regionalne-konsultacje-strategiczne-wojewodztwo-lodzkie (tutaj można zobaczyć też informacje o rodzajach pociągów, które będą mogły jeżdzić po KDP)

(II etap - styczeń 2020) https://cpk.pl/pl/inwestycja/ssl/k09

K
Kolej na kolej
22 lutego, 20:58, Gość:

Żądamy budowy KDP przez ZŁOTNO!

nie można dać się nimbą zastraszyć

22 lutego, 15:10, wszyscy na Szadek:

a dokąd tym KDP pojedziemy do Szadku ?

KDP nie dojedziesz do Szadku.

Co najwyżej ekspresem regionalnym lub pociągiem ŁKA, który może pojechać KDP na trasie Łódź Fabr. - Szadek i w Szadku zjedzie na magistralę węglową i zatrzyma się na stacji znajdującej się na magistrali. Pociąg potem magistralą i LK14 do Zduńskiej i Sieradza.

Układ łącznic planowany przez CPK umożliwia również, że pociąg jadący z Łodzi Fabrycznej i Kaliskiej zjedzie w Lublinku ze zwykłej linii LK14 wjedzie na łącznicę i zatrzyma się na przystanku przy ul. Łódzkiej w Konstantynowie Ł. Potem w Konstantynowie Ł. wjedzie na KDP i w Szadku zjedzie na magistralę węglową. I dalej podobnie jak w pierwszym przykładzie.

ŁKA będzie miało dużo możliwości trasowania pociągów. ŁKA ma nowe pociągi, które podołają zadaniu (na linii KDP muszą jechać szybko).

P
PO chciało burzyć BLOKI
22 lutego, 17:05, Gość:

To jest drugi wariant do dyskusji. Żaden z nich nie jest ostateczny. Zamiast awantur lepiej rzeczowo rozmawiać. O ile wiem jest sporo czasu na ucieranie się stanowisk.

22 lutego, 13:01, Russel:

Nieliczny w Lodzi i okolicach glos rozsadku

Nikt o tym głośno nie mówi, ale wariant południowy przez Łódź przyjęty przez PO i popierany tak ochoczo przez Łódź wiąże się z koniecznością ZBURZENIA BLOKÓW NA RETKINII w okolicy dworca Łódź Kaliska. PO i władze Łodzi przeniosły wtedy trasę pod presją polityków (takich jak Joński) mających domy na Złotnie. Na Retkini nie mieszkają ważni politycy, więc kto się będzie przejmował o ludzi mieszkajacych w blokach do wyburzenia. Również Retkinia przez 2 lata budowy linii byłaby odcięta od centrum Łodzi.

CPK chce naprawić ten błąd i puścić linię szybkiej kolei przez tereny zamieszkane przez dużo mniejszą liczbę, gdzie trzeba będzie zburzyć trochę domów jednorodzinnych. Linia obecnie przedstawionego projektu, idzie też krótszą trasą i znajduje się na dużej długości w tunelu pod ul. Konstantynowską. Nowy projekt daje możliwość budowy przystanku kolei aglomeracyjnej ŁKA w Konstantynowie Ł. (ul. Łódzka) na łącznicy kolejowej w pobliżu szybkiej linii (ale nie będzie to przystanek dla szybkiej kolei do Wrocławia i Poznania).

w
wszyscy na Szadek
22 lutego, 20:58, Gość:

Żądamy budowy KDP przez ZŁOTNO!

nie można dać się nimbą zastraszyć

a dokąd tym KDP pojedziemy do Szadku ?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3