KR171121AZ_017.JPG
166 tys. mieszkańców naszego województwa odebrało w ostatnich 5 latach protezę zębową na NFZ. Ubezpieczonych w wieku 18 plus jest 197 tys. Zatem statystycznie co 12 z nas nosi sztuczną szczękę.
518910.jpg
Wykonanie protezy – niezgodne z oczekiwaniami pacjenta – to najczęstsze skargi, jakie odbiera NFZ od pacjentów. Mieszkańcy naszego regionu najczęściej mają protetykom za złe, że proteza cyt. „uwiera”, „nie da się w nich mówić i jeść” , „zęby są za duże” lub „zęby są teraz krzywe”. Jeden z pacjentów obrazowo opisał jak widzi swoje nowe sztuczne uzębienie cyt. :„Miałem ząbek w ząbek a teraz mam krzywe” . Jedna z pacjentek niezadowolona z wykonanej usługi przysłała urzędnikom w NFZ protezę, by unaocznić jej złe wykonanie. Pracownicy funduszu odesłali protezę do gabinetu protetycznego, który ją wykonał.
Kolejny pacjent, zrozpaczony starszy pan, przyszedł do siedziby funduszu. Wyjął z notesu zdjęcie swojego uśmiechu sprzed lat i poinformował, że w Łodzi nikt nie potrafi takich zębów wykonać. Od urzędników usłyszał, że ma prawo wybrać sobie zarówno kształt, jak i kolor zębów.
Każdą skargę na źle wykonaną protezę łódzki oddział NFZ wyjaśnia z poradnią stomatologiczną. Często protetyk uznaje zastrzeżenia pacjenta i zgadza się ją poprawić.
- Jeśli poradnia i pacjent nie mogą się porozumieć, wówczas prosimy konsultanta wojewódzkiego w dziedzinie protetyki prof. Jerzego Sokołowskiego - wyjaśnia Anna Leder, rzecznik prasowy NFZ w Łodzi. - Profesor służy nam nieocenioną i niezawodną pomocą od lat i jego opinia rozstrzyga kwestie poprawności wykonania nowych zębów. Rocznie kierujemy do niego około 20 spornych spraw przy pond 30 tys. wykonanych na NFZ protez.