Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przebudowa trasy W-Z jest słuszna, bo... UE obiecała dofinansowanie

Agnieszka Magnuszewska
Przy Centralu trwa budowa ścian szczelinowych
Przy Centralu trwa budowa ścian szczelinowych Krzysztof Szymczak
Czy warto wydawać aż 300 mln zł na przebudowę łódzkiej trasy W-Z, jak ewakuować z niej pasażerów MPK i dlaczego nie zaplanowano budowy parkingów typu park&ride? Na te pytania próbowali w czwartek uzyskać odpowiedzi radni z komisji ds. transportu zbiorowego, inwestycji drogowych oraz organizacji ruchu. Jednak dyrekcja Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi udzieliła mało konkretnych wyjaśnień.

Dyrektor ZDiT Grzegorz Nita na początku komisji podkreślił, że umowa na unijne dofinansowanie na trasę W-Z została podpisana 20 grudnia. Unia da 332 mln zł, a miasto dołoży 296 mln zł.

- W styczniu złożymy pierwszy wniosek o płatność. Dotyczyć on będzie kosztów, poniesionych w 2013 roku - mówił dyrektor Nita.

Jednak Jarosław Berger, radny SLD, ma wątpliwości, czy miasto powinno wydawać na tę inwestycję aż 300 mln zł.

- Obecnie wartość projektu to 628 mln zł, a najdroższa z sześciu koncepcji, jaką poprzednie władze zostawiły w 2010 roku prezydent Hannie Zdanowskiej, opiewała na 620 mln zł. Uwzględniała ona dwa, a nie jeden tunel - zaznaczył Jarosław Berger.

Inne koncepcje miałaby się wiązać z kosztami na poziomie 359 mln zł. Dlatego radni oczekują wyjaśnień, dlaczego koszty projektu wzrosły do 628 mln zł. W czwartek ich nie usłyszeli. Dyrektor ZDiT zauważył tylko, że... jeśli UE obiecała dofinansowanie, to inwestycja jest słuszna. Lakonicznie Nita tłumaczył też, z czego ma być wykonany przystanek przesiadkowy naprzeciw Centralu.

- Konstrukcja będzie stalowa, a pokrycie zostanie wykonane z membrany (materiał z fluoropolimeru, wykorzystywany m.in. do zadaszeń stadionów i stacji kolejowych - red.) - mówił dyrektor Nita.

To według Piotra Adamczyka, radnego PiS, oznacza, że ściany także zostaną wykonane z membrany, a nie ze szkła, jak planowano. Gdy radny zapytał, czy pasażerom MPK nie będzie zbyt gorąco pod membranową wiatą, usłyszał od Nity, że klimatyzacji tam nie zamontuje.

W podobnym stylu dyrektor ZDiT tłumaczył, jak będzie przebiegać ewakuacja pasażerów tramwajów.

- Składy będą jeździć nad wykopem po wsporniku, co znacznie ewakuację utrudnia - zaznacza Jacek Borkowski, radny Łódź 2020.

Grzegorz Nita zapewnił, że rampa jest na tyle szeroka, że ewakuowani będą mogli się po niej przemieszczać. Poza tym zabezpieczone zostaną miejsca ewakuacyjne. Nie zdradził, jak będą one wyglądać. Procedura ma zostać opisana w projekcie...

W przypadku parkingów przesiadkowych park&ride, o które dopytywali Bartosz Domaszewicz i Tomasz Kacprzak z PO, Nita przyznał , że ich nie będzie, ale... - Dobrze byłoby te parkingi przewidzieć.

Więcej do powiedzenia miał Nita na temat przystanków przesiadkowych (tramwajowo-autobusowych). Na Widzewie mają one powstać przy Augustowie i na krańcówce przy Dellu. Kolejne zostaną wybudowane na al. Włókniarzy między Kopernika a Mickiewicza i na retkińskiej krańcówce przy ul. Popiełuszki.

Przy Dworcu Kaliskim powstanie nowe przejście dla pieszych na poziomie zero, ze światłami. Będzie ono prowadziło od przystanku tramwajowego w kierunku dworca. Na razie z przejściem może być problem na al. Mickiewicza.

Ze względu na budowę ścian szczelinowych zebra przy al. Kościuszki zostanie przesunięta o kilka metrów w stronę Piotrkowskiej. Przejazd rowerowy zostanie zawieszony na kilkanaście dni.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki