1/68
W 1929 roku przedstawiono plany przebudowy Łodzi....
fot. Muzeum Miasta Łodzi

W 1929 roku przedstawiono plany przebudowy Łodzi. Zastanawiano się jak połączyć Dworzec Fabryczny i Dworzec Kaliski. Uznano, że komunikację między nimi utrudnia zbyt wielka liczba ulic i skrzyżowań. Proponowano więc, że oba dworce połączy nowa arteria. Miała biec niemal w linii prostej, między Dworcem Fabrycznym a Kaliskim.

- Przebicie tej arterii od Dworca Kaliskiego do ul. Kilińskiego nie natrafia na przeszkody, bo przestrzeń jest zupełnie niezabudowana - pisała łódzka „Ilustrowana Republika”. - Trudniej przestawia się sprawa przebicia arterii od ul. Kilińskiego. Plan regulacji miasta przewiduje jednak, że jego zarząd będzie mógł wykupić szereg domów, możliwe więc będą wyburzenia.

Zgodnie z tymi planami zburzone miały być wszystkie domy znajdujące się po parzystej stronie ul. Przejazd (dziś Tuwima).

- Po linii ukośnej od dworca do domu przy ul. Przejazd 4 - wyjaśniano. - W miejscu, gdzie stoi dziś kino-teatr „Odeon” ma być wylot nowej ulicy wychodzący na ul. Piotrkowską.

Czytaj, zobacz zdjęcia na kolejnych slajdach


2/68
Jednocześnie informowano, że nieprawdziwe są krążące po...
fot. Muzeum Miasta Łodzi

Jednocześnie informowano, że nieprawdziwe są krążące po Łodzi pogłoski o wyburzeniu tzw. pałacu Siemensa.

- Stąd ulica ma biec ul. Andrzeja do ul. Wólczańskiej - opisywała przebieg nowej arterii „Republika”. - Na rogu ul. Wólczańskiej nowa ulica znów idzie na skos, przecinając ul. Wólczańską do ul. Podleśnej (teraz Skłodowskiej-Curie) w krzywej linii. I na tym odcinku, a więc od krzyżowania ulicy Wólczańskiej i Andrzeja, do ul. Podleśnej i Żeromskiego mają być wyburzone wszystkie domy. W ten sposób oba dworce połączone zostaną nowy traktem, który będzie miał od 45 do 60 metrów szerokości. Proponowano również budowę drugiej, nowej ulicy. Miała też rozpoczynać się przy Dworcu Fabrycznym.

- Ulica ta musi się łączyć linią prostą z ul. Piotrkowską jako centrum miasta - tłumaczyli przedwojenni łódzcy projektanci. - Chodzi o to, by Dworzec Fabryczny, jako przyszły Dworzec Centralny miał dogodne połączenie z miastem z każdej strony.

Czytaj, zobacz zdjęcia na kolejnych slajdach



3/68
Ta kolejna nowa ulica miała biec w linii prostej od Dworca...
fot. Muzeum Miasta Łodzi

Ta kolejna nowa ulica miała biec w linii prostej od Dworca Fabrycznego do zbiegu ul. Piotrkowskiej i Narutowicza. Przez to miały zostać zburzone domy, które stały na odcinku od ul. Kilińskiego do Piotrkowskiej, po nieparzystej stronie ul. Narutowicza. Znów prostowano kolejną plotkę związaną z tą przebudową. - Grand Hotel nie zostanie zburzony - zapewniano.

Te plany wywołały w Łodzi niezadowolenie. Protestowali przeciwko temu między innymi łódzcy przemysłowcy.

- Plan ten jest sprzeczny ze współczesnymi zasadami urbanistycznymi i jest szkodliwy dla Łodzi - przekonywali przemysłowcy.

Nowe plany przewidywały również budowę w okolicach ul. Marysińskiej Dworca Północnego. Niedaleko planowano otwarcie ogrodu-miasta Łagiewniki. Spacerowe ulice miały mieć tam przynajmniej 40 metrów szerokości. W okolicach ul. Marysińskiej też chciano wybudować nową ulicę. Planowano, że zacznie się przy Rynku Bałuckim i będzie biegła do ul. Łagiewnickiej. W związku z tym też przewidywano wyburzenia domów. Ale najważniejsza zmiana dotyczyła ul. Piotrkowskiej.

Czytaj, zobacz zdjęcia na kolejnych slajdach




4/68
- Należy rozszerzyć ulicę Piotrkowską, bo jest za wąska -...
fot. Muzeum Miasta Łodzi

- Należy rozszerzyć ulicę Piotrkowską, bo jest za wąska - uważali projektanci. - Należałoby to zrobić po jej stronie nieparzystej. Zburzyć domy i ulicę przesunąć kilka metrów w głąb.

Pomysł rozszerzenia ul. Piotrkowskiej i wyburzenia stojących tam domów też nie spodobał się łodzianom.

- Wątpliwości wyraził między innymi wiceprezydent Rapalski - pisała „Ilustrowana Republika”. - Jego zdaniem ul. Piotrkowska jest zbyt gęsto zaludniona, zwłaszcza między Placem Wolności a ul. Główną, by można było ją „rozszerzyć”. Jego zdaniem Piotrkowską należy zostawić w obecnym stanie. Jedynie przenieść tramwaje na ul. Zachodnią, Wschodnią, Sienkiewicza, a na ul. Piotrkowskiej, na odcinku od Placu Wolności do ul. Głównej uruchomić autobusy.

Na przełomie lat 20. i 30. minionego wieku trwała dyskusja na temat stanu komunikacji miejskiej w Łodzi. Cieszono się, że spełniono część wcześniejszych postulatów i tramwaje po Łodzi poruszają się szybciej niż kiedyś. Podróż odbywa się też w nowocześniejszych wagonach. Choć nadal część łodzian narzekała, że tramwaje dalej jeżdżą za wolno. Na łamach „Echa” tłumaczył się z tego dyrektor Ring z Kolei Elektrycznych Łódzkich.

Czytaj, zobacz zdjęcia na kolejnych slajdach



Kontynuuj przeglądanie galerii
Dalej

Polecamy

Barwna, żywa, teatralna bajka o najtrudniejszym z tematów w Teatrze im. S. Jaracza

Barwna, żywa, teatralna bajka o najtrudniejszym z tematów w Teatrze im. S. Jaracza

Świat futbolu. Tak zmieniali swoje powołanie. Piłkarz mnichem, pastorem, księdzem

Świat futbolu. Tak zmieniali swoje powołanie. Piłkarz mnichem, pastorem, księdzem

Program Lexus Select. 60 procent klientów wybiera hybrydy

Program Lexus Select. 60 procent klientów wybiera hybrydy

Zobacz również

Gorąca pasja modelki byłej gwiazdy Barcelony rozpala fanów zdjęciami z Bali. WOW

Gorąca pasja modelki byłej gwiazdy Barcelony rozpala fanów zdjęciami z Bali. WOW

Festiwal roślin, obwoźny lunapark, targ słodyczy. Co można robić w weekend?

Festiwal roślin, obwoźny lunapark, targ słodyczy. Co można robić w weekend?