1/68
W 1929 roku przedstawiono plany przebudowy Łodzi....
fot. Muzeum Miasta Łodzi

W 1929 roku przedstawiono plany przebudowy Łodzi. Zastanawiano się jak połączyć Dworzec Fabryczny i Dworzec Kaliski. Uznano, że komunikację między nimi utrudnia zbyt wielka liczba ulic i skrzyżowań. Proponowano więc, że oba dworce połączy nowa arteria. Miała biec niemal w linii prostej, między Dworcem Fabrycznym a Kaliskim.

- Przebicie tej arterii od Dworca Kaliskiego do ul. Kilińskiego nie natrafia na przeszkody, bo przestrzeń jest zupełnie niezabudowana - pisała łódzka „Ilustrowana Republika”. - Trudniej przestawia się sprawa przebicia arterii od ul. Kilińskiego. Plan regulacji miasta przewiduje jednak, że jego zarząd będzie mógł wykupić szereg domów, możliwe więc będą wyburzenia.

Zgodnie z tymi planami zburzone miały być wszystkie domy znajdujące się po parzystej stronie ul. Przejazd (dziś Tuwima).

- Po linii ukośnej od dworca do domu przy ul. Przejazd 4 - wyjaśniano. - W miejscu, gdzie stoi dziś kino-teatr „Odeon” ma być wylot nowej ulicy wychodzący na ul. Piotrkowską.

Czytaj, zobacz zdjęcia na kolejnych slajdach


2/68
Jednocześnie informowano, że nieprawdziwe są krążące po...
fot. Muzeum Miasta Łodzi

Jednocześnie informowano, że nieprawdziwe są krążące po Łodzi pogłoski o wyburzeniu tzw. pałacu Siemensa.

- Stąd ulica ma biec ul. Andrzeja do ul. Wólczańskiej - opisywała przebieg nowej arterii „Republika”. - Na rogu ul. Wólczańskiej nowa ulica znów idzie na skos, przecinając ul. Wólczańską do ul. Podleśnej (teraz Skłodowskiej-Curie) w krzywej linii. I na tym odcinku, a więc od krzyżowania ulicy Wólczańskiej i Andrzeja, do ul. Podleśnej i Żeromskiego mają być wyburzone wszystkie domy. W ten sposób oba dworce połączone zostaną nowy traktem, który będzie miał od 45 do 60 metrów szerokości. Proponowano również budowę drugiej, nowej ulicy. Miała też rozpoczynać się przy Dworcu Fabrycznym.

- Ulica ta musi się łączyć linią prostą z ul. Piotrkowską jako centrum miasta - tłumaczyli przedwojenni łódzcy projektanci. - Chodzi o to, by Dworzec Fabryczny, jako przyszły Dworzec Centralny miał dogodne połączenie z miastem z każdej strony.

Czytaj, zobacz zdjęcia na kolejnych slajdach



3/68
Ta kolejna nowa ulica miała biec w linii prostej od Dworca...
fot. Muzeum Miasta Łodzi

Ta kolejna nowa ulica miała biec w linii prostej od Dworca Fabrycznego do zbiegu ul. Piotrkowskiej i Narutowicza. Przez to miały zostać zburzone domy, które stały na odcinku od ul. Kilińskiego do Piotrkowskiej, po nieparzystej stronie ul. Narutowicza. Znów prostowano kolejną plotkę związaną z tą przebudową. - Grand Hotel nie zostanie zburzony - zapewniano.

Te plany wywołały w Łodzi niezadowolenie. Protestowali przeciwko temu między innymi łódzcy przemysłowcy.

- Plan ten jest sprzeczny ze współczesnymi zasadami urbanistycznymi i jest szkodliwy dla Łodzi - przekonywali przemysłowcy.

Nowe plany przewidywały również budowę w okolicach ul. Marysińskiej Dworca Północnego. Niedaleko planowano otwarcie ogrodu-miasta Łagiewniki. Spacerowe ulice miały mieć tam przynajmniej 40 metrów szerokości. W okolicach ul. Marysińskiej też chciano wybudować nową ulicę. Planowano, że zacznie się przy Rynku Bałuckim i będzie biegła do ul. Łagiewnickiej. W związku z tym też przewidywano wyburzenia domów. Ale najważniejsza zmiana dotyczyła ul. Piotrkowskiej.

Czytaj, zobacz zdjęcia na kolejnych slajdach




4/68
- Należy rozszerzyć ulicę Piotrkowską, bo jest za wąska -...
fot. Muzeum Miasta Łodzi

- Należy rozszerzyć ulicę Piotrkowską, bo jest za wąska - uważali projektanci. - Należałoby to zrobić po jej stronie nieparzystej. Zburzyć domy i ulicę przesunąć kilka metrów w głąb.

Pomysł rozszerzenia ul. Piotrkowskiej i wyburzenia stojących tam domów też nie spodobał się łodzianom.

- Wątpliwości wyraził między innymi wiceprezydent Rapalski - pisała „Ilustrowana Republika”. - Jego zdaniem ul. Piotrkowska jest zbyt gęsto zaludniona, zwłaszcza między Placem Wolności a ul. Główną, by można było ją „rozszerzyć”. Jego zdaniem Piotrkowską należy zostawić w obecnym stanie. Jedynie przenieść tramwaje na ul. Zachodnią, Wschodnią, Sienkiewicza, a na ul. Piotrkowskiej, na odcinku od Placu Wolności do ul. Głównej uruchomić autobusy.

Na przełomie lat 20. i 30. minionego wieku trwała dyskusja na temat stanu komunikacji miejskiej w Łodzi. Cieszono się, że spełniono część wcześniejszych postulatów i tramwaje po Łodzi poruszają się szybciej niż kiedyś. Podróż odbywa się też w nowocześniejszych wagonach. Choć nadal część łodzian narzekała, że tramwaje dalej jeżdżą za wolno. Na łamach „Echa” tłumaczył się z tego dyrektor Ring z Kolei Elektrycznych Łódzkich.

Czytaj, zobacz zdjęcia na kolejnych slajdach



Kontynuuj przeglądanie galerii
Dalej

Polecamy

Podniosły koncert w Teatrze Miejskim w Sieradzu z okazji 25-lecia Polski w NATO FOTO

Podniosły koncert w Teatrze Miejskim w Sieradzu z okazji 25-lecia Polski w NATO FOTO

Olimp Łódź - najlepszy polski klub w klasyfikacji. X Central Poland Open Poland Open

Olimp Łódź - najlepszy polski klub w klasyfikacji. X Central Poland Open Poland Open

Treningi otwarte dla dziewczynek. Piłka nożna w AKS SMS Łódź

Treningi otwarte dla dziewczynek. Piłka nożna w AKS SMS Łódź

Zobacz również

Podniosły koncert w Teatrze Miejskim w Sieradzu z okazji 25-lecia Polski w NATO FOTO

Podniosły koncert w Teatrze Miejskim w Sieradzu z okazji 25-lecia Polski w NATO FOTO

Treningi otwarte dla dziewczynek. Piłka nożna w AKS SMS Łódź

Treningi otwarte dla dziewczynek. Piłka nożna w AKS SMS Łódź