Przekop Mierzei Wiślanej
Przekop Mierzei Wiślanej to tak naprawdę Kanał Żeglugowy Nowy Świat na Mierzei Wiślanej. Kanał ma skrócić, pogłębić i uprościć szlak morski na Bałtyku, łączący Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Droga zostanie skrócona o około 100 kilometrów. Dzięki temu można będzie ominąć znajdującą się na terenie Rosji Cieśninę Piławską. Kanał powstaje na terenie wsi Skowronki.
Przekop Mierzei Wiślanej na miarę portu w Gdyni
Umożliwi dostęp do Elbląga statkom morskim o długości 100 metrów, szerokości 20 metrów i zanurzeniu 4,5 metra. Największa szerokość kanału na jego początku i końcu wynosi 120 m. Na tych fragmentach po obu stronach założono możliwość postoju statków oczekujących na wejście do śluzy lub po wyjściu z niej. Całkowita długość kanału wynosi 1536 metrów.
Koszt budowy kanału na Mierzei Wiślanej oceniano na 880 milionów złotych. Teraz mówi się, że będzie kosztował blisko 2 miliardy. Prace mają być zakończone w 2022 roku.
Złoża bursztynu na Mierzei Wiślanej
Prace na budowie kanału są zaawansowane. Widać już budynek kapitanatu Portu Nowy Świat. Prace trwają zarówno od strony Zatoki Gdańskiej, jak i Zalewu Wiślanego. Podczas prac odkryto dwa złoża bursztynu. Jedno liczyło 900 kilogramów, a drugie 500 kilo. Przy czym do wydobycia nadawało się jedno. Na razie jedna bursztynu się nie wydobywa.
Turyści przybywający na Mierzeję Wiślaną z wielkim zainteresowaniem oglądają budowę kanału.
Strefa Biznesu: Polska nie jest gotowa na system kaucyjny?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?