Przekop Mierzei Wiślanej stał się super atrakcją!

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Udostępnij:
Do niedawna aby wpłynąć na ten akwen statki musiały opływać całą mierzeję i kierować się na wąskie połączenie Zalewy Wiślanego z Morzem Bałtyckim w rejonie rosyjskiego miasta i portu wojennego w Bałtijsku. Teraz nie musimy już baczyć na humory Rosji i jej przywódcy, możemy po własnych wodach przepływać z Bałtyku na zalew i odwrotnie. Temu właśnie ma służyć oddany właśnie do użytku przekop.

Na wakacyjnym szlaku nadmorskich atrakcji pojawił się w tym roku nowy kuszący punkt - przekop Mierzei Wiślanej. Każdego dnia w miejsce, gdzie wykopano kanał łączący Bałtyk z Zalewem Wiślanym przybywają tysiące turystów chcących zobaczyć to dzieło budowniczych. Ludzie spacerują po dwóch obrotowych mostach, wędrują ścieżkami wzdłuż samego kanału oraz wdrapują się na wzgórze, gdzie urządzono punkt widokowy na cały obiekt. Widać z niego zarówno morze jak i wody zalewu, można stąd podziwiać ogrom przedsięwzięcia jak i piękną przyrodę Mierzei Wiślanej.

Przekop ma tyluż zwolenników, co i przeciwników, bo powstawał przy głośnym sprzeciwie ekologów i dość powszechnym przekonaniu, że te inwestycja jest zbędna. Jednocześnie na budowę przesmyku naciskał rząd argumentując, że zyskamy dzięki temu jeszcze jeden morski port w postaci Elbląga, a poza ty - i to może był najsilniejszy bodziec do jego budowy - uniezależnimy od Rosji możliwość żeglugi po Zalewie Wiślanym. Do niedawna aby wpłynąć na ten akwen statki musiały opływać całą mierzeję i kierować się na wąskie połączenie Zalewy Wiślanego z Morzem Bałtyckim w rejonie rosyjskiego miasta i portu wojennego w Bałtijsku. Teraz nie musimy już baczyć na humory Rosji i jej przywódcy, możemy po własnych wodach przepływać z Bałtyku na zalew i odwrotnie. Temu właśnie ma służyć oddany właśnie do użytku przekop.

Obecnie budowa urządzeń hydrotechnicznych jest zaawansowana na poziomie 98 procent. Prawie wszystko gotowe jest w części lądowej inwestycji, trwają testy i odbiory techniczne. Dobiegające końca prace to pierwszy etap budowy drogi wodnej, łączącej Zalew Wiślany z Bałtykiem, który kosztował ok. 1,3 mld czyli 66 proc. więcej niż zakładał pierwotny kosztorys. Drugim etapem ma być przebudowa toru wodnego nad rzeką Elbląg, a trzecim - pogłębienie Zalewu Wiślanego i wspomnianej rzeki do 5 metrów.
- Jesteśmy przed odbiorem końcowym, ale wiele obiektów ma już pozwolenia na użytkowanie. Są to obydwa mosty – południowy i północny, śluza, budynek Kapitanatu, który Urząd Morski już przejął oraz część toru wodnego w kierunku Zalewu Wiślanego o długości około 2 km - informuje Andrzej Małkiewicz, naczelnik Wydziału Realizacji Inwestycji w Urzędu Morskiego w Gdyni.
- Na części lądowej do wykonania pozostały ostatnie prace wykończeniowe, nasadzenia, zieleń, jak również zakończenie testów oraz prób związanych z obrotem mostów i ruchem śluzy - zapewnia Marcin Janczewski, kierownik budowy przekopu. Jesteśmy w trakcie uruchamiania systemu sterowania, montażu kamer, głośników systemu ostrzegania w rejonie mostów, oświetlenia drogowego oraz tablic zmiennej treści toru wodnego.

Tablice zmiennej treści zastosowano także na drodze do i z Krynicy Morskiej. Dzięki obrotowym blaszkom na tablicy drogowskazu można wyświetlić dwie różne konfiguracje wskazywanych informacji. Ma to zastosowanie w przypadku przepływu statków, które będzie wyglądało tak, że najpierw jeden most zostanie odwrócony, a w tym czasie samochody skierowane na drugi most. Później statek wpłynie do kanału, pierwszy most zostanie ponownie obrócony i na niego dzięki tablicom ze zmienną treścią skierowany zostanie ruch. Drugi most zostanie natomiast ustawiony w poprzek drogi i statek opuści kanał. Takie rozwiązanie wyeliminuje tamowanie ruchu przez przepływające statki i wykluczy oczekiwanie na ponowne otwarcie mostu.

– Przyjechaliśmy tutaj z Cieszyna, czyli z przeciwnego krańca Polski. Jesteśmy na wakacjach w Sopocie i stamtąd wybraliśmy się specjalnie żeby zobaczyć przekop - mówią państwo Alicja i Lucjan Grabarczykowie. – Byliśmy tu zaraz jak zaczęli budowę, trwała wtedy wycinka drzew. Szczerze mówiąc nie spodziewaliśmy się, że tak szybko zbudują ten obiekt, a już jego rozmach i nowoczesny wygląd zrobiły na nas ogromne wrażenie. Trzeba przyznać, że jest to ładne, przemyślane i robi duże wrażenie.
- Oficjalna inauguracja działalności kanału żeglugowego nastąpi 17 września 2022 roku. Docelowe parametry uzyska on jednak dopiero w przyszłym roku - deklaruje Marek Gróbarczyk, pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Garmin

Garmin Venu Czarny (0100217313)

1 859,00 zł899,00 zł-52%
miejsce #2

Huawei

Huawei Watch Fit Różowy

607,00 zł319,00 zł-47%
miejsce #3

Garmin

Garmin Fenix 6 Srebrny (0100215800)

2 988,71 zł1 680,00 zł-44%
Materiały promocyjne partnera

Irański reżim zaczyna się chwiać

Materiał oryginalny: Przekop Mierzei Wiślanej stał się super atrakcją! - Express Ilustrowany

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Łódzki
Dodaj ogłoszenie