Przetarg na tunel pod Łodzią dla kolei dużych prędkości. Centralny Port Komunikacyjny zleca projekt, a budowa ma się rozpocząć w 2023 r.

Marcin Darda
Marcin Darda
Jeszcze na dobre nie rozpoczęło się drążenie tunelu średnicowego pod Łodzią, a spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła przetarg dotyczący kolejnego tunelu pod miastem. Tym razem chodzi o tunel dla kolei dużych prędkości.Czytaj dalej na kolejnym slajdzie: kliknij strzałkę w prawo.
Jeszcze na dobre nie rozpoczęło się drążenie tunelu średnicowego pod Łodzią, a spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła przetarg dotyczący kolejnego tunelu pod miastem. Tym razem chodzi o tunel dla kolei dużych prędkości.Czytaj dalej na kolejnym slajdzie: kliknij strzałkę w prawo.
Jeszcze na dobre nie rozpoczęło się drążenie tunelu średnicowego pod Łodzią, a spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła przetarg dotyczący kolejnego tunelu pod miastem. Tym razem chodzi o tunel dla kolei dużych prędkości.

DRUGI TUNEL KOLEJOWY W ŁODZI

Tunel, na którego projekt przetarg ogłosił właśnie CPK, w przeciwieństwie dla do drążonego już pod Łodzią tunelu średnicowego, ma służyć pociągom dalekobieżnym i kolei dużych prędkości. Swój bieg ma rozpocząć od dworca Łódź Fabryczna w kierunku dworca Łódź Kaliska, a potem pod ulicą Bratysławską do wylotu w okolicach stacji Łódź - Lublinek (linia nr 14). Tunel na być kluczowym elementem tzw. szprychy nr 9, czyli nowej kolejowej trasy z Warszawy przez CPK, Łódź i Sieradz i dalej w stronę Wrocławia i Poznania. Podróż z Łodzi do CPK (okolice Baranowa w aglomeracji warszawskiej - red.) ma trwać około 30 min., do Warszawy 45 mln, zaś do Wrocławia i Poznania poniżej dwóch godzin.

BUDOWA TUNELU KDP PO WYDRĄŻENIU TUNELU ŚREDNICOWEGO

CPK autora projektu budowlanego chce wybrać jeszcze w lutym, a wykonawca będzie odpowiedzialny również za przygotowanie całej dokumentacji dotyczącej m.in. infrastruktury towarzyszącej czy pozyskanie decyzji administracyjnych. Tunel dla KDP nie będzie miał przystanków, pociągi, które nim przejadą będą zatrzymywać się tylko na dworcu Łódź Fabryczna, stąd jego zaprojektowanie i budowa mogą być łatwiejsze i szybsze w realizacji. CPK zapowiada, że tunel KDP będzie wybudowany w latach 2023-27, a ponad czterokilometrowy odcinek w przeważającej części zostanie wydrążony automatyczną tarczą TBM, czyli tą samą technologią, którą drążony ma być tunel średnicowy pod Łodzią, dla ruchu aglomeracyjnego i regionalnego z trzema przystankami (Śródmieście, Manufaktura i Koziny). Drążenie tunelu średnicowego rozpoczęto 30 grudnia 2020 r, z kilkomiesięcznym opóźnieniem, jednak tarcza TBM "Katarzyna" pracę na dobre rozpocznie w drugiej połowie stycznia, a zakończy - przynajmniej według harmonogramu - w grudniu 2020 r. Jest prawdopodobne, że "Katarzyna" po wydrążeniu tunelu średnicowego, zajmie się drążeniem tunelu KDP.

MILESZKI TEŻ CHCĄ TUNELU KDP

Przebieg tunelu KDP obudził wielkie kontrowersje i protesty mieszkańców m.in. zachodniej Łodzi i Konstantynowa Łódzkiego w styczniu i lutym 2020 r. CPK konsultował propozycję nowego przebiegu, w tzw. wariancie północnym, czyli pod parkiem Zdrowie i przez Konstantynów Łódzki. O ile CPK i ministerstwo infrastruktury w końcu ugięło się pod protestami i przyjęło zatwierdzony w studium w 2013 wariant południowy (pod ul. Bratysławską), o tyle wciąż protesty budzi wschodni wlot KDP do Łodzi. 31 grudnia zakończył się drugi etap konsultacji społecznych, a Rada Miejska Łodzi większością Koalicji Obywatelskiej i SLD poparła apel mieszkańców osiedla Mileszki, by wlot KDP na wysokości Mileszek zbudować w formie tunelu. Mieszkańcy stoją na stanowisku, że budowa naziemnej linii oznacza dla nich de facto trójkąt, który będzie enklawą wykluczenia transportowego, bo już mieszkają w sąsiedztwie autostrady A1 i linii kolejowej Koluszki - Łódź Fabryczna. Wyników konsultacji jeszcze nie ma.

Łódź: awantura o tunel szybkiej kolei i osiedle Mileszki na sesji Rady Miejskiej

10 MLD ZŁ NA ODCINEK KDP WRAZ TUNELEM

Obowiązująca decyzja środowiskowa pozwala na budowę zarówno tunelu aglomeracyjnego, jak też tunelu dla Kolei Dużych Prędkości - mówi Mikołaj Wild, prezes CPK. - Jestem pewien, że mimo niektórych zmian projektowych wprowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe, wkrótce w sposób precyzyjny uzgodnimy zakres prac PKP PLK i naszych. Dzięki temu możliwe będzie wykorzystanie w maksymalnym stopniu przeprowadzonych badań środowiskowych, a w efekcie oszczędności w majątku publicznym liczone w dziesiątkach milionów złotych.

CPK całość prac na odcinku Warszawa - CPK - Łódź wraz z budową tunelu, szacuje na około 10 mld zł.

Ćwiczenia WOT w pasie przygranicznym z Białorusią

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie