Przystanek Łódź Koziny na trasie tunelu kolejowego. Dodatkowe miliony na budowę trzeciego przystanku kolejowego

Sławomir Sowa
Sławomir Sowa
Wizualizacje przystanków łódzkiego metra
Wizualizacje przystanków łódzkiego metra PKP PLK
Trwa już budowa trzeciego przystanku łódzkiego kolejowego tunelu średnicowego Łódź Koziny. Na jego budowę przeznaczono dodatkowe 188 mln zł.

Umowę z wykonawcą podpisano w lipcu. O trzecim przystanku (pierwsze dwa to Łódź Śródmieście i Łódź Polesie), mówiło się od dawna, ale sprawa nie była przesądzona.

Trzeci przystanek Łódź Koziny zostanie wybudowany przy zbiegu al. Włókniarzy i ul. Drewnowskiej, w miejscu rozgałęzienia tuneli jednotorowych: dwóch w stronę stacji Łódź Kaliska i dwóch w stronę stacji Łódź Żabieniec. Przystanek będzie miał trzy podziemne kondygnacje. Poziom komunikacyjny - 1. Na poziomie - 2 znajdą się perony dla pociągów w kierunku Łódź Kaliska i Żabieniec, a na poziomie - 3 w stronę stacji Łódź Fabryczna. Zadanie za ok. 188 mln zł realizuje Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego, wykonawca kolejowego tunelu średnicowego.

Już od czerwca postępuje budowa komory odgałęźnej, w której będą perony trzeciego przystanku. Ciężki sprzęt przygotowuje teren. Następnie ściany szczelinowe – zabezpieczą wykop, który sięgnie do głębokości 30 m.

Jest szansa na terminowe ukończenie tunelu

O rozpoczęciu robót przy przystanku Łódź Koziny, ale także o postępach prac przy budowie łódzkiego tunelu średnicowego mówili w czwartek 12 sierpnia na dworcu Łódź Kaliska wicepremier Piotr Gliński, wiceminister inwestycji i rozwoju Waldemar Buda**i Ireneusz Merchel,** prezes spółki PKP Polski Linie Kolejowego, która jest inwestorem całego przedsięwzięcia.

Piotr Gliński poinformował, że mniejsza z maszyn, która wierci cztery tunele (dwa w kierunku Łodzi Kaliskiej i dwa w kierunku Łodzi Żabieńca) do tej pory pokonała pod ziemią 210 metrów, a większa, która drąży tunel od komory startowej w okolicach ulicy Stolarskiej i Odolanowskiej w kierunku Łodzi Fabrycznej – 70 metrów. Wicepremier mówił o napotkanych pod ziemią trudnościach: soczewce wodnej i głazach narzutowych.

Czy to wszystko nie opóźni terminu ukończenia inwestycji, który upływa z końcem przyszłego roku?

– Jest szansa, że inwestycja zostanie zrealizowana do końca przyszłego roku – mówił Piotr Gliński.

– Wykonawca (Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego – red.) deklaruje, że nadrobi zaległości – wtórował mu Ireneusz Merchel.

Nic nie pęka, można drążyć

Ireneusz Merchel rozwiewał też obawy przed skutkami drążenia tunelu dla budynków na powierzchni.
Jak mówił, większa z maszyn znajduje się już pod terenami zabudowanymi i jak do tej pory nie zanotowano żadnych obsunięć gruntu, ani pęknięć budynków. Profilaktycznie jednak ich mieszkańcy są uprzedzani o wierceniach i ewakuowani na czas przejścia maszyny drążącej pod budynkami. Cały teren pod którym poruszają się maszyny jest monitorowany przez system czujników drgań.

Łódzki tunel średnicowy ma połączyć dworce Fabryczny i Kaliski. Umożliwi szybką komunikację kolejową w skali kraju, ale też będzie spełniał funkcję metra dzięki trzem podziemnym przystankom.
Cała inwestycja jest warta ok. 1,7 mld zł. z czego 1,4 to dofinansowanie unijne. Do wspomnianej kwoty należy doliczyć 188 mln zł na budowę trzeciego przystanku podziemnego.

Mistrz Błachowicz liczy na nokaut!

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
13 sierpnia, 10:23, Gość:

Pytanko. Jaki jest sens budowania tego przystanku na zadupiu obok Al Włókniarzy daleko od bloków?

Pisowski debil

P
Przemo
A gdzie trole i boty pisowskie? Oprzytomnialy? Czy zrozumiały w końcu, że stoją po złej stronie i teraz udają, że to nie oni.
G
Gość
Pytanko. Jaki jest sens budowania tego przystanku na zadupiu obok Al Włókniarzy daleko od bloków?
G
Gość
Znowu budują!

A pisiory cały czas że to się nie uda.
G
Gość
Takie soczewki wodne sąbardzo grożne. Samo ich osuszenie i wypełnienie żwirem może nie wystarczyć. Ta woda się tam zbiera. Więc dobrze byłoby mądrze rozplanować sieć odwadniającą powiedzmy 5 metrów nad tym "metrem", która zbierze wodę, dwie rury syemtrycznie fi 200. Koszt tego to może być 200 - 300 milionów złotych ( ceramiczne lub sztuczna pcv drenarskie rury ułożone spadkowo, przez które będzie różnicą wilgotności przedostawałą się woda ( bez iłów)). Brak odpowiedniego odwodnienia i zaoszczędzenie tych 200-300 mil. może doprowadzić do katastrofy kolejowej ( zalanie metra i nierówna "praca" betonu, który pęczniejąc zniszczy przekop) Ale macie od tego ekspertów, niech się martwią.
Dodaj ogłoszenie