Przystanek Piotrkowska Centrum. Jak myć perony pod wiatą na trasie W-Z?

Matylda Witkowska, Agnieszka Magnuszewska
Grzegorz Gałasiński
Po tygodniu używania perony z jasnego granitu na przystanku Piotrkowska Centrum już są brudne. Ten sam problem jest na ul. Piotrkowskiej.

Zaledwie od tygodnia pasażerowie korzystają z przystanku Piotrkowska Centrum, jednak już widać, że nawierzchnia peronów bardzo się brudzi.

Różnicę widać zwłaszcza wokół ławek. Pod nimi granit jest jasny, dookoła o kilka tonów ciemniejszy z powodu brudu. Koło koszy na śmieci pojawiły się plamy. Zacieki zostawią też zapewne wymiociny, które pojawiły się pod jedną z ławek po sobotnich powrotach do domów. Nawet liście, które wiatr nawiewa do środka, zostawiają ślady.

CZYTAJ: Trasa W-Z: Trasa, która ma zmienić komunikacyjne życie Łodzi

Podobny problem od kilku lat jest na ulicy Piotrkowskiej. Do czyszczenia jasnego granitu zaordynowano dwie maszyny: johnson i tremo, które objeżdżały Piotrkowską w cyklu 14-dniowym. Efekt jest mizerny, wystarczy wyjść na reprezentacyjną ulicę miasta...

Nie wiadomo dokładnie, jak będzie wyglądało czyszczenie peronów. Dostęp do nich jest utrudniony ze względu na stojące tam kolumny, ławki, kosze i automaty biletowe.

Wiele mówiło się o technikach oczyszczania dachu wiaty. Nie wiadomo natomiast, jak ma wyglądać utrzymanie peronów.

Na dodatek nikt nie chce się przyznać do odpowiedzialności za porządek na peronach. Jak tłumaczy Piotr Grabowski, rzecznik Zarządu Dróg i Transportu, zadanie to leży w gestii Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Łodzi. Jednak w biurze prasowym magistratu odesłano nas do... ZDiT-u.

CZYTAJ TEŻ: Otwarcie trasy W-Z. Pierwszy tramwaj odjechał z Retkini

Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, za mycie peronów odpowiadać będzie jednak Wydział Gospodarki Komunalnej, który ma na to zagwarantowane pieniądze. Urzędnicy przewidują mechaniczne mycie przystanku Piotrkowska Centrum, jednak niekoniecznie przy użyciu maszyn, które myją ul. Piotrkowską.

Przystanek może być czyszczony przy użyciu zamiatarek, które będą mogły poruszać się po torowisku. Każda z nich wyposażona jest w zbiornik na wodę, więc będzie też mogła myć perony. W miejscach, gdzie maszynie trudno będzie dotrzeć, np. między słupem a krawędzią peronu, nawierzchnia ma być czyszczona małymi myjkami ciśnieniowymi.

Czy to wystarczy? Na Piotrkowskiej, mimo różnych prób, nie udało się utrzymać porządku. Nie sprawdziła się też powłoka antybrudowa, którą położono przy skrzyżowaniu z trasą W-Z. Potwornie zabrudzone są także granitowe płytki na przystankach na ul. Zielonej i ul. Narutowicza, choć ruch jest tam dużo mniejszy niż w Centrum.


Pierwszy przejazd trasą W-Z na Retkinię
Dach wiaty będzie odśnieżany z pomostu

Za odśnieżanie przystanku Centrum też będzie odpowiadał Wydział Gospodarki Komunalnej.

Dach przystanku Piotrkowska Centrum początkowo miał być wykonany ze szkła. Jednak żeby usunąć śnieg ze szklanej tafli, trzeba byłoby ją podgrzewać, a w konstrukcji wiaty podgrzewane są tylko rynny. To właśnie do nich ma się zsuwać śnieg z dachu, który ostatecznie wykonano z tworzywa sztucznego ETFE. Ponoć jest to materiał śliski i samoczyszczący się. Jeśli mimo to śnieg będzie tam zalegał, mają go usuwać osoby upoważnione do pracy na wysokościach, jak w przypadku odśnieżania innych dachów. Jednak pracownicy firmy odśnieżającej będą mogli się poruszać tylko po specjalnych pomostach technicznych, które znajdują się w rynnach.

Za utrzymanie wiaty odpowiada ZDiT. W budżecie na utrzymanie obiektów drogowych uwzględnił już wydatki na ewentualne zniszczenia czy pęknięcia szyb.

amag

Wideo

Komentarze 31

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Przerażony
TYLE SIĘ PALI PAPIEROSÓW POD WIATĄ ILE MANDATÓW ? PRZEPEŁNIAJĄCY SIĘ KOSZ ILE MANDATÓW?
SYF NA PRZYSTANKU ILE MANDATÓW I DALA KOGO KTÓRY DYREKTOR ODPOWIEDZIALNY PANOWIE KOMENDANCI OPIER.....CIE SIĘ A PRZEZ TO STRAŻNICY SĄ ŹLE ODBIERANI A JAK BOICIE SIĘ PANI PREZYDENT POWINNIŚCIE BYĆ DO LIKWIDACJI
P
POdPIS
We wrednym socjalizmie, kiedyś tam w muzeach na buty nakładało się filcowe łapcie. Może w Łodzi, samoczyszącoszlifujące gustowne walonki ?! Skoro przykład brudnego głównego deptaka nie wzięto pod uwagę, znaczy GUPOTA czy tylko kapitalistyczna zwykła "przedsiębiorczość" ?
O
O.B. Serwator
Biała konstrukcja będzie niebawem szara z rdzawymi liszajami. Podobnie białe kosze i białe ławki. Zimą zacznie się solenie jezdni, a na szybach osiądą z zewnątrz niezliczone ilości drobnych kropelek solonego błota - wtedy szyby powinny być codziennie dokładnie myte, a idę o zakład, że nie będą, bo koszty zabiją budżet.
J
JzM
Wpuszczać ludzi na dach nad liniami zasilającymi pod napięciem.

A poza tym jak rozumiem to chodzić po dachu można tylko w rynnach.
To jak ludzie mają zebrać śnieg?????????
Gdzie go mają zrzucić????????? Na zewnątrz na ulicę na jadące samochody czy powycinać dziury w dachu i zwalić na perony????

A czym mają zbierać ten śnieg? Łopatami???? Potną folię przy pierwszym odśnieżaniu.

Ja też pamiętam rozmowy o tym jak odśnierzać dach.
PAMIĘTAM, ŻE USTALONO, ŻE NIE DA SIĘ TEGO ZROBIĆ W ŻADEN LOGICZNY SPOSÓB.

I proszę się douczyć jak działa ogrzewanie rynny, bo znowu ZDiT głupotę wciska.
Ta wiata to BUBEL i każdego dnia będzie to widać coraz wyraźniej.
d
d
Przyjdzie i umyje , on złota rączka na wszystko na POmysł.
b
berbeć
bo konserwator z(a)bytków nie pozwoli :)
j
ja
jeszcze nie ma winnych. Nikt nikogo nie rozliczy za ten kolejny drogi bubel. Zamiotą wszystko pod dywan i będzie pięknie.
s
spokojny
O co tyle wrzasku? po pięciuset latach kamień sam się wyszlifuje i będzie go można zwykłą ścierą umyć.
P
Pedro
Łódź to miasto meneli.... tych z Urzędu Miasta. Za rok, na przystanku Centrum strach będzie czekać na tramwaj. Poczekajmy jeszcze do pierwszego poważniejszego śniegu. Na pewno system podgrzewania dachu nie będzie działać, a podróżnym woda z topniejącego śniegu będzie się lała na głowę. I ten miliard wyrzucony w błooto...
P
Przemysław Pęczak
Przeciez u nas tylko sie buduje i realizuje inwestycje typu MIS o utrzymaniu, myciu wogóle sie nie myśli. Utrzymanie czystosci jest proste ale trzeba wiedziec jak i kiedy sprzatac czy myć. Ale jak kiedys rozmwaiłem z Dyrekcja WGK UMŁ to usłyszałem: "na szczęście to nie bedzie mój problem". Ot taka łódzka rzeczywistość. Więc ja tez zycze im powodzenia. P.S. ani jeden ekran dźwiekochłonny w Łodzi nie był myty po zimie z brudów od momentu postawienia, nie myte sa separatory ruchu, bariery itp. Czego wy sie spodziewaliście po władzach miasta i urzednikach? Kiedy pracowałem w ZDiT jedynie dano nam środki na usuwanie napisów i to wszystko.
1234
Brud to nie problem gorzej, że żaden z "genialnych" projektantów nie pomyślał o barierkach miedzy peronami. Chyba czekają, aż ktoś wpadnie pod tramwaj i straci życie. Cóż za bezmyślność !!!!
G
Gość
uzytkowania . A jak bedzie za miesiac , za rok ?
m
mietek
będzie czyściła ławki z meneli?
f
fs
a kto wymyślił i podjął decyzję żeby położyć taki granit? ...dać mu teraz mopa i wiadro i niech wyjdzie zza swojego biurka myć nawierzchnię
L
L.
TO LEPIEJ NIE ŻYCZ TEGO!!!
Dodaj ogłoszenie