Przystanki na ul. Przybyszewskiego są źle wykonane? [ZDJĘCIA]

Roman Czubiński
Nowe przystanki tramwajowo-autobusowe na ul. Przybyszewskiego miały być przyjazne dla osób niewidomych. Linie z płytek ze specjalnym rowkami miały niewidomych z laską bezpiecznie prowadzić w stronę wiaty lub przejścia. Tymczasem ekspert Polskiego Związku Niewidomych twierdzi, że są źle wykonane i niebezpieczne.

- Są dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Pokazujemy, jak ważny jest dla nas pasażer - zachwalała niedawno nowe przystanki prezydent Łodzi Hanna Zdanowska. - Płyty kierunkowe prowadzą osobę niewidomą do przystanku. Ostrzegają przed zejściem na jezdnię, wskazując odpowiedni moment do zatrzymania się - wtórował jej Grzegorz Nita, dyrektor Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi.

- Pas z płytek rowkowanych to bardzo dobry pomysł. Niestety, wykonanie pozostawia wiele do życzenia - ocenia Stanisław Ząber, konsultant Polskiego Związku Niewidomych do spraw likwidacji barier komunikacyjnych.

Stanisław Ząber przemierza remontowane ulice w poszukiwaniu mankamentów. Na przystankach przy ul. Przybyszewskiego odkrył, że pas z płytek rowkowanych został wadliwie położony. - Jest przerywany pokrywami studzienek, których osoba niewidoma przecież nie widzi - tłumaczy. - Rodzi to zagrożenie, bo w momencie, gdy wyczuje koniec pasa, może w połowie przystanku skręcić i zejść na tory tuż przed nadjeżdżający tramwaj. W ten sposób drogowskaz, jakim mają być płytki, nie prowadzi osoby niewidomej bezpiecznie do przejścia - dowodzi ekspert.

Stanisław Ząber ma też zastrzeżenia co do wykonania ul. Puszkina przy rondzie Inwalidów. - Na przejściu przez tory ułożono płyty z guzkami tuż przy krawędzi szyn. Tymczasem przyjęło się oznaczać guzkami powierzchnię dla niewidomego bezpieczną. Tak ułożone płyty wprowadzają w błąd - tłumaczy konsultant PZN.

- Przeanalizowaliśmy dokładnie wszystkie uwagi zgłoszone przez pana Ząbera. Tam, gdzie była taka możliwość, uwzględniliśmy jego uwagi - mówi Wojciech Kubik, rzecznik ZDiT.

- Trzymam rękę na pulsie - komentuje ekspert PZN. - Za jakiś czas wybiorę się na ul. Przybyszewskiego i w razie potrzeby będę monitował dalej. Ale chyba nie na tym rzecz ma polegać, by osoba niewidoma szukała niedoróbek w tym, co już zostało zrobione - dodaje Stanisław Ząber.

Skąd biorą się błędy, takie jak te przy Przybyszewskiego i Puszkina? - ZDiT nie konsultuje projektów budowlanych z PZN. Nie każdy musi się orientować, jak osoba niewidoma funkcjonuje w przestrzeni miejskiej. Postrzega ona otoczenie zupełnie inaczej, niż widzący. Należałoby więc najpierw zapytać nas o zdanie, a dopiero potem budować - podkreśla Stanisław Ząber.

- Trudno byłoby konsultować projekty ze wszystkimi związkami skupiającymi osoby niepełnosprawne - odpowiada rzecznik ZDiT. - Dlatego konsultujemy je z przedstawicielami miejskiego rzecznika osób niepełnosprawnych. Oczywiście wtedy, gdy zachodzi taka potrzeba - dodaje Wojciech Kubik.

- Spotkałem się w terenie z przedstawicielami ZDiT, wskazałem mankamenty i czekam na ich naprawę. Ale żadnych poprawek budowlanych jeszcze nie zauważyłem - mówi Stanisław Ząber.

wsp. M. Bereszczyński

Wideo

Komentarze 11

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Agnieszka

inne były ustalenia, a inaczej zostały wykonane te przystanki, informacja wystosowana do nas jak to ma wyglądać zupełnie nie zgadza się z obecnym stanem rzeczy.

o
obserwator

są rzeczy źle wykonane ale nie przyznają się pomimo ze remont trwał dłużej

X
XYZ

Bo najważniejsze są samochody osobowe i to pod nich musza byc ustawione światła.

M
Misio

Są i inne mankamenty np światło dla autobusów skręcających z Przybyszewskiego w Tatrzańską pali się 3 sekundy (słownie trzy) kierowca nie zdąży nawet drzwi zamknąć a co dopiero skręcić bezpiecznie.Po co podwójny przystanek jak nie ma możliwości żeby 2 pojazdy przejechały na 1 cyklu świateł . I tak trzeba potem stanąć na pierwszym przystanku i otworzyć drzwi.

M
Misio

Są i inne mankamenty np światło dla autobusów skręcających z Przybyszewskiego w Tatrzańską pali się 3 sekundy (słownie trzy) kierowca nie zdąży nawet drzwi zamknąć a co dopiero skręcić bezpiecznie.Po co podwójny przystanek jak nie ma możliwości żeby 2 pojazdy przejechały na 1 cyklu świateł . I tak trzeba potem stanąć na pierwszym przystanku i otworzyć drzwi.

M
Misio

Są i inne mankamenty np światło dla autobusów skręcających z Przybyszewskiego w Tatrzańską pali się 3 sekundy (słownie trzy) kierowca nie zdąży nawet drzwi zamknąć a co dopiero skręcić bezpiecznie.Po co podwójny przystanek jak nie ma możliwości żeby 2 pojazdy przejechały na 1 cyklu świateł . I tak trzeba potem stanąć na pierwszym przystanku i otworzyć drzwi.

x
xxi

jak zwykle DŁ o bzdurach. Ale jakich ma sie czytelników taki i poziom trzyma:)

.

"Trudno byłoby konsultować projekty ze wszystkimi związkami skupiającymi osoby niepełnosprawne - odpowiada rzecznik ZDiT."
Ku*wa, nóż się w kieszeni otwiera. Nie od dziś wiadomo, że ZDiT zdanie mieszkańców to ma głęboko w du*ie.

X
XYZ

"Dlatego konsultujemy je z przedstawicielami miejskiego rzecznika osób niepełnosprawnych."
To juz chyba wiadomo kogo należy zwolnić.

Chociaż trzeba zacząc od tego, ze u nas nie ma żadnego standardu - przy każdej inwestycji przystanki wyglądają inaczej - mają inne kolory, wykonane są z innych materiałów. Moze pora stworzyć jakieś standardy i ujednolicić wygląd przystanków?

m
marcin

znowu byle jak zrobilli

d
dzień świra

ciekawi mnie gdzie był konsultant jak budowano przystanki,chyba Zwiazek Niewidomych wiedział o tych płytach...

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3