Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Remont linii tramwajowej w Pabianicach. Podziemne znaleziska wstrzymują remont torowiska. ZDJĘCIA

Anna Janiszewska
Anna Janiszewska
Kolizja na skrzyżowaniu ul. Zamkowej z ul. Traugutta (w trakcie procedowania jej usunięcia
Kolizja na skrzyżowaniu ul. Zamkowej z ul. Traugutta (w trakcie procedowania jej usunięcia ŁTM
Podziemne sieci są położone inaczej niż zakładały plany. To już kolejne odkrycie, które wstrzymuje roboty budowalne. MZK Pabianice przeprasza za utrudnienia

Trwa remont torowiska niemal w całych Pabianicach. Niestety, w trakcie robót pojawia się coraz więcej przeszkód. Prawdziwą zmorą ekip budowalnych są sieci podziemne, które często nie zgadzają się z tym, co znajduje się na planach.

- Byle jak i byle gdzie. Tak w ostatnich dziesięcioleciach budowano w ulicy Zamkowej sieci telekomunikacyjne, energetyczne i wodno -kanalizacyjne Teraz, przy przebudowie jezdni i torowiska, okazuje się, że infrastruktura podziemna została dawniej ułożona zbyt płytko i koliduje z konstrukcją budowanej drogi. Na dodatek, została źle naniesiona na mapy geodezyjne, więc nie można było wcześniej prawidłowo określić, gdzie te sieci się faktycznie znajdują - informuje MZK Pabianice.

Przy każdym takim odkryciu trzeba wstrzymywać prace, zmieniać projekt, prowadzić rozmowy z gestorami sieci, co generuje kolejne opóźnienia. W ostatnim czasie uporządkowano sporo takich kolizji na następujących skrzyżowaniach ulicy Zamkowej z ulicami: Reymonta, Lutomierską, Żeromskiego, Bagatela, Traugutta, Pułaskiego.

- Obok badań archeologicznych to kolejny ważny element etapu budowy, na który wykonawca nie ma wpływu, a jednocześnie bardzo utrudnia wykonywanie zaplanowanych prac. Należy spodziewać się, że wystąpią one analogicznie na kolejnych skrzyżowaniach objętych zakresem przebudowy - mówi Małgorzata Wilczek, kierownik działu przygotowania i realizacji inwestycji Progreg Infacity.

Jak podkreśla, infrastruktura podziemna była budowana w latach 60. i 70. XX wieku, a potem rozbudowywana w kolejnych latach. Za każdym razem kolizje nie były przebudowywane, a jedynie rozbudowywano infrastrukturę o kolejne warstwy kanalizacji (jedna nad drugą).

- Są to kolizje tzw. wysokościowe, czyli obecnie kanalizacja umiejscowiona jest zbyt płytko w stosunku do zaprojektowanej konstrukcji drogi - podkreśla Małgorzata Wilczek.

Zdarza się także, że robotnicy znajdują kable bez żadnej osłony, położone tuż pod powierzchnią. Prace wstrzymują także inne odkrycia. Na placu budowy badania prowadzą również archeolodzy - dotąd odkryto m.in. ponad 200-letni cmentarz, relikty drogi wymoszczonej dranicami funkcjonującej do XIX/XX wieku, fragmenty ceramiki i monety z XVIII/XIX wieku, ale także niewybuch (bombę lotniczą) z czasów II wojny światowej.

Na razie termin zakończenia remontu to czerwiec przyszłego roku, ale wszystko może się jeszcze zmienić. Wcześniej termin zakończenia robót przesunięto z września tego roku. Inwestycja obejmuje remont torowiska w Pabianicach i Ksawerowie, a także przebudowę jezdni i chodników w przeważającej części Pabianic.

od 12 lat
Wideo

Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Remont linii tramwajowej w Pabianicach. Podziemne znaleziska wstrzymują remont torowiska. ZDJĘCIA - Express Ilustrowany

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki