Trwa remont torowiska niemal w całych Pabianicach. Niestety, w trakcie robót pojawia się coraz więcej przeszkód. Prawdziwą zmorą ekip budowalnych są sieci podziemne, które często nie zgadzają się z tym, co znajduje się na planach.
- Byle jak i byle gdzie. Tak w ostatnich dziesięcioleciach budowano w ulicy Zamkowej sieci telekomunikacyjne, energetyczne i wodno -kanalizacyjne Teraz, przy przebudowie jezdni i torowiska, okazuje się, że infrastruktura podziemna została dawniej ułożona zbyt płytko i koliduje z konstrukcją budowanej drogi. Na dodatek, została źle naniesiona na mapy geodezyjne, więc nie można było wcześniej prawidłowo określić, gdzie te sieci się faktycznie znajdują - informuje MZK Pabianice.
Przy każdym takim odkryciu trzeba wstrzymywać prace, zmieniać projekt, prowadzić rozmowy z gestorami sieci, co generuje kolejne opóźnienia. W ostatnim czasie uporządkowano sporo takich kolizji na następujących skrzyżowaniach ulicy Zamkowej z ulicami: Reymonta, Lutomierską, Żeromskiego, Bagatela, Traugutta, Pułaskiego.
- Obok badań archeologicznych to kolejny ważny element etapu budowy, na który wykonawca nie ma wpływu, a jednocześnie bardzo utrudnia wykonywanie zaplanowanych prac. Należy spodziewać się, że wystąpią one analogicznie na kolejnych skrzyżowaniach objętych zakresem przebudowy - mówi Małgorzata Wilczek, kierownik działu przygotowania i realizacji inwestycji Progreg Infacity.
Jak podkreśla, infrastruktura podziemna była budowana w latach 60. i 70. XX wieku, a potem rozbudowywana w kolejnych latach. Za każdym razem kolizje nie były przebudowywane, a jedynie rozbudowywano infrastrukturę o kolejne warstwy kanalizacji (jedna nad drugą).
- Są to kolizje tzw. wysokościowe, czyli obecnie kanalizacja umiejscowiona jest zbyt płytko w stosunku do zaprojektowanej konstrukcji drogi - podkreśla Małgorzata Wilczek.
Zdarza się także, że robotnicy znajdują kable bez żadnej osłony, położone tuż pod powierzchnią. Prace wstrzymują także inne odkrycia. Na placu budowy badania prowadzą również archeolodzy - dotąd odkryto m.in. ponad 200-letni cmentarz, relikty drogi wymoszczonej dranicami funkcjonującej do XIX/XX wieku, fragmenty ceramiki i monety z XVIII/XIX wieku, ale także niewybuch (bombę lotniczą) z czasów II wojny światowej.
Na razie termin zakończenia remontu to czerwiec przyszłego roku, ale wszystko może się jeszcze zmienić. Wcześniej termin zakończenia robót przesunięto z września tego roku. Inwestycja obejmuje remont torowiska w Pabianicach i Ksawerowie, a także przebudowę jezdni i chodników w przeważającej części Pabianic.
Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?