Remonty na kolei. Remontują dworce i tory, ale pociągów brak

Beata Dobrzyńska
PKP ogłosiły przetarg na remont kolejnego odcinka linii kolejowej z Tomaszowa do Radomia. Tymczasem oddany niedawno do użytku peron na tej linii w Tomaszowie już został zdemolowany.

PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) ogłosiły przetarg na remont kolejnego odcinka linii kolejowej nr 22, łączącej Tomaszów Mazowiecki z Radomiem, czyli dwa województwa: łódzkie i mazowieckie. Dzięki remontowi pociągi mają jeździć szybciej. PKP liczą również, że poprawa infrastruktury sprawi, że na linię wróci ruch pasażerski, który w ostatnim czasie został całkowicie zlikwidowany.

Fragment linii kolejowej nr 22 służy obecnie jedynie jako połączenie z Centralną Magistralą Kolejową i pociągi jadące do Krakowa lub Szczecina na nowych peronach w małych miejscowościach się nie zatrzymują. Pociągi pasażerskie jeżdżą jeszcze między Drzewicą (woj. łódzkie) a Radomiem (woj. mazowieckie). Połączenie to obsługują Koleje Mazowieckie.

CZYTAJ TEŻ: PKP dumne z remontu linii Częstochowa - Koluszki. Podróż krótsza o 30 min

Jak mówi Karol Jakubowski z PKP PLK, remont odcinka linii nr 22 z Radzic do Radomia będzie trwał do 2018 roku i zostanie podzielony na etapy.

W 2016 r. zrewitalizowany ma zostać tor od stacji Radom do stacji Radom-Krychnowice, a następnie zmodernizowane będą odcinki Radzice - Drzewica (obszar województwa łódzkiego) oraz Przysucha - Radom, a w 2018 r. Drzewica - Przysucha (na granicy województw).

Koszt remontu szacowany jest na 25 milionów złotych, a składanie ofert zaplanowano do końca lutego. Inwestycja ma być realizowana w systemie „projektuj i buduj”. Po remoncie pociągi mają jeździć na tej trasie z prędkością nawet 120 km/godz.

CZYTAJ TEŻ: Wydali na remont peronu 180 tys. zł, ale... od niedzieli nie zatrzyma się tam żaden pociąg

Nowy przystanek już został zdemolowany

Tymczasem nowy przystanek, który za 180 tysięcy złotych powstał w Tomaszowie Białobrzegach, również na linii nr 22, już został zdemolowany.

Przypomnijmy, że nowy peron, który wyremontowano w ramach pierwszego etapu prac na tej linii, do użytku został oddany w październiku. Jednak od grudnia (od wejścia nowego rozkładu jazdy PKP), nie zatrzymuje się na nim żaden pociąg. Urząd Marszałkowski w Łodzi zdecydował o zlikwidowaniu ostatnich pociągów relacji Tomaszów Mazowiecki - Drzewica - Radom.

Przystanek szybko stał się sławny na całą Polskę, jako symbol braku koordynacji między spółkami kolejowymi i samorządami odpowiedzialnymi za koleje.

Szybko też padł ofiarą chuliganów, którzy wybrali sobie to miejsce do imprezowania. Mieszkańcy Białobrzegów przyznają, że peron jest teraz ulubionym miejscem spotkań i libacji młodych ludzi.

W ostatnich dniach wybite zostały wszystkie szyby, zdemolowano tabliczki informacyjne i kosze na śmieci. Na razie nie ma mowy o tym, by jakikolwiek pociąg tu się miał w przyszłości zatrzymać.

Przewozy Regionalne w Łodzi twardo obstawały, że utrzymanie połączeń na tej linii jest nieopłacalne, szacując, że roczny koszt utrzymania połączeń to ok. 800 tys. zł, a pociągiem jeździło maksymalnie 10 osób. Zaproponowano samorządom, aby współfinansowały pociągi, ale i tutaj chętnych nie było i nie wiadomo czy w przyszłości pociągi się pojawią...

ZOBACZ TEŻ: Dworzec PKP w Łęczycy po remoncie. Zobacz, jak wygląda

Do Spały też remont
Czasami udaje się skoordynować prace remontowe i połączenia kolejowe. Tak jest na linii z Tomaszowa do Spały. Przez lata była nieużywana, aż kilka lat temu powrócił na nią pociąg retro, który wiózł gości na Dożynki Prezydenckie. Z roku na rok oferta na tej turystycznej trasie była coraz szersza.

Po niewielkich remontach na linii w ubiegłym roku w każdą niedzielę wakacji kursował turystyczny pociąg z Łodzi przez Tomaszów do Spały, który cieszył się ogromnym zainteresowaniem pasażerów. Linię obsługiwały szynobusy Przewozów Regionalnych z Łodzi.

Już wiadomo, że także w tym roku pociągi turystyczne wrócą na trasę, ale konieczne są dalsze remonty. Poprawy wymagają przejazdy kolejowe na trasie oraz sam peron w Spale.

Maksymalna prędkość, jaką mogą tu osiągnąć pociągi, to 30 km/h, ale pasażerowie przyznają, że jadąc przez spalskie urocze lasy ta prędkość nie przeszkadza. Wiadomo jednak, że zarządca linii już zapowiedział kolejne prace, ale terminów i ich zakresu jeszcze nie przedstawił.

wola

Najważniejsze wydarzenia minionego tygodnia w skrócie
18 - 24 stycznia 2016 roku

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3