Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rewitalizacja obszarowa Łodzi: Niewiele dróg dla aut, więcej pasaży dla pieszych i rowerzystów

Agnieszka Magnuszewska
Agnieszka Magnuszewska
Przebicia kwartałów elementem rewitalizacji obszarowej: miasto stawia na likwidację zaniedbanej przestrzeni wewnątrz kwartałów, co powinno ożywić przestrzeń gospodarczo i zwiększyć w niej bezpieczeństwa. Jak to wyjdzie, zobaczymy w roku 2022.

Kwartał w centrum Łodzi ma wielkość ośmiu kwartałów w Barcelonie. To argument za ich przebiciem, jaki władze Łodzi przedstawiają prawie na każdej konferencji poświęconej tej tematyce. Czemu otwieranie przestrzeni wewnątrz kwartałów ma służyć? Po pierwsze, ich gospodarczemu ożywieniu. Po drugie poprawie bezpieczeństwa, choć wbrew utartej opinii o Śródmieściu, statystyki policyjne nie potwierdzają, że jest to najniebezpieczniejsze miejsce w Łodzi.

Co więcej, część mieszkańców Śródmieścia boi się przebić kwartałów w postaci nowych pasaży czy dróg, bo tak jak w przypadku okolicy OFF Piotrkowska, będą się po nich przemieszczać bywalcy klubów. Zatem bez protestów wspólnot mieszkaniowych pewnie się nie obędzie. A właśnie z tego powodu upadł pilotażowy program rewitalizacyjny, do którego Łódź szykowała się od 2009 r. Głównie opierał się on na założeniu przebicia kwartałów na obszarze otoczonym ulicami: Piłsudskiego, Piotrkowską, Tuwima, Kilińskiego. Już wtedy planowano nową drogę od pasażu Schillera do ul. Nawrot, która miała przebiegać przez prześwit bramowy w dawnej fabryce przy ul. Sienkiewicza 61 a. Wówczas jeszcze budynek ten należał do Skarbu Państwa. Po latach miasto podejmie drugą próbę budowy tej drogi, podobnie jak pasażu prowadzącego od okolic ul. Nawrot do ul. Roosevelta.

Placem Włókniarek od Jaracza do Włókienniczej

Jedynym kwartałem z ośmiu przeznaczonych do rewitalizacji, w którym nie uwzględniono przebicia jest obszar Kilińskiego (razem z pierzejami między ul. Jaracza a Narutowicza) - Narutowicza - Składowa/Targowa - Tuwima. Nadano mu nr 3. Jednak w dwóch sąsiednich kwartałach nr 1 i 2 przebić jest całkiem sporo.

W pobliżu ul. Włókienniczej 11 (domu architekta Hilarego Majewskiego) ma się rozpoczynać pasaż, który przetnie kwartał nr 1, czyli: Wschodnia - Rewolucji 1905 r. - Kilińskiego - Jaracza w relacji północ - południe. Włączony do niego zostanie plac Włókniarek, który ma zostać wybudowany na życzenie mieszkańców kwartału. Podczas konsultacji społecznych domagali się oni miejsca, w którym mogliby się spotykać. Pasaż ma się kończyć przy ul. Jaracza 22/24, gdzie obecnie jest wyrwa w pierzei. Niedawno jeden z prywatnych inwestorów miał pomysł, by wybudować na tym terenie parking dla klientów marketu, który to chciał postawić na sąsiedniej działce przy ul. Jaracza 20. Częściowo należy ona do miasta, które nie może dojść do porozumienia ze współwłaścicielem terenu.

Efekt? Na działce straszy rozpadający się pustostan. Dlatego miasto chciało sprzedać udziały w nieruchomości prywatnemu inwestorowi, który obiecał, że przy ul. Jaracza odbuduje budynek frontowy. W zamian jednak na reszcie działki przy ul. Jaracza 20 chciał postawić market, a na części działku przy ul. Jaracza 22/ 24 wybudować parking. Pomysł upadł, bo miasto wycofało się ze sprzedaży udziałów, dzięki czemu budowa pasażu nadal jest w planach.

Wschodnią aż na tyły telewizji i do ul. Sienkiewicza

W kwartale nr 2 mają powstać aż cztery przebicia, bo jest on dosyć spory. Okalają go ulice: Piotrkowska - Narutowicza- Kilińskiego - Tuwima. Pierwsze przebicie to droga przeznaczona również dla ruchu kołowego, która ma stanowić przedłużenie ul. Wschodniej. Zgodnie z planem ma ona biec pod łącznikiem między budynkiem telewizji a Kaskadą. Na tyłach budynku TVP3 droga odbijałaby na wschód i kończyła przy ul. Sienkiewicza 5. Takie rozwiązanie ma odciążyć skrzyżowanie Sienkiewicza - Narutowicza, które przeważnie jest zakorkowane i stworzyć przestrzeń rekreacyjną na pl. 4 Czerwca. Obecnie służy on głównie jako parking.

A jeśli znalazłby się chętny inwestor na budowę parkingu podziemnego, mógłby on powstać pod placem. Jednak w pobliżu będzie też wielopoziomowy parking naziemny. Przewidziano go po zachodniej stronie nowego odcinka ul. Wschodniej, czyli w pobliżu budynku PGE.

Kolejne przebicie kwartału nr 2 jest planowane między ul. Traugutta a Tuwima. Droga, na której dopuszczony będzie ruch kołowy, zacznie się między ul. Traugutta 25 (Textilimpex) a Traugutta 21/23 (Łódzki Ośrodek Geodezji). Nowa droga ma się kończyć przy ul. Tuwima 28, czyli wieżowcu, w którym swoją siedzibę ma m.in. PKP PLK. Zgodnie z planem ma ją przecinać trzecia nowa droga w kwartale, która będzie biegła w relacji wschód - zachód, czyli od ul. Kilińskiego do ul. Sienkiewicza.

Po niej również będą mogły kursować auta. Zacznie ona bieg w miejscu obecnej siedziby straży miejskiej przy ul. Kilińskiego 81, która zostanie przeniesiona na ul. Wólczańską 121/123 (budynek dawnej szkoły dla dzieci głuchoniemych). Dalej droga zostanie poprowadzona między starym budynkim Komendy Miejskiej Policji przy ul. Sienkiewicza 28/30 a kamienicą przy ul. Sienkiewicza 34.

Ta ostatnia droga ma stanowić przedłużenie ul. Moniuszki, do której zostanie doprowadzona czwarta nowa droga w kwartale nr 2. Jej budowa już się rozpoczęła w ubiegłym roku. Inwestycję zaczęto od strony ul. Tuwima 10, gdzie znajduje się dawna fabryka. Żeby poprowadzić przez nią drogę, wykonano prześwit bramowy. Na tym na razie poprzestano, bo dalszy etap inwestycji ma być realizowany wspólnie przez Zarząd Dróg i Transportu oraz Łódzką Spółką Infrastrukturalną, która w śladzie drogi ma wybudować kanalizację. W tym roku zostanie tylko ogłoszony przetarg na wybór wykonawcy inwestycji.

CZYTAJ DALEJ NA NASTĘPNEJ STRONIE...

Budowa drogi, która ma się kończyć między ul. Moniuszki 5 (Mediateka) a Moniuszki 7/9 (budynek Urzędu Marszałkowskiego) powinna się zakończyć w 2017 r. Wówczas ma zostać oddany do użytku nowy hotel przy ul. Piotrkowskiej 94. Na tyłach tej działki powstanie wielopoziomowy parking, nie tylko przeznaczony dla hotelowych gości, a nowa droga będzie stanowiła do niego dojazd. Miasto nie przewiduje jednak na niej dużego natężenia ruchu aut. To przebicie kwartału ma raczej służyć pieszym oraz rowerzystom.

Pasażem przez fabrykę oraz między fabrykami

Z terenem o największej liczbie nowych dróg dla aut sąsiaduje kwartał nr 5, czyli Piotrkowska - Tuwima - Kilińskiego - Nawrot. W nim również przebita zostanie dawna fabryka, by otworzyć przestrzeń wewnątrz kwartału. Przez prześwit bramowy w budynku przy ul. Sienkiewicza 61A zostanie poprowadzony pasaż dla pieszych. Ma on stanowić przedłużenie pl. Komuny Paryskiej i przebiegać na tyłach nieruchomości przy ul. Piotrkowskiej 118. Natomiast koniec pasażu przewidziano przy ul. Nawrot 10.

W pobliżu, po drugiej stronie ul. Nawrot 3/5 ma powstać wielopoziomowy parking. Na jego tyłach przewidziano furtkę, która umożliwi dotarcie do nowego pasażu w kwartale nr 6: Piotrkowska - Nawrot- Sienkiewicza - Piłsudskiego, w którym znajduje się OFF Piotrkowska. To właśnie między tym miejscem a dawną fabryką Wigencji przy ul. Sienkiewicza 75/77, do której przeniesie się Teatr Pinokio, poprowadzone zostanie przebicie kwartału.

O tym, że nie wszystkie wspólnoty w kwartale nr 6 są zadowolone z planu jego przebicia, dowodzą uwagi zgłoszone do planu miejscowego dla tego obszaru. Niektóre wspólnoty wolałyby się odgrodzić od nowego pasażu. Jednak inne, np. przy ul. Piotrkowskiej 134, widzą w nim szansę na poszerzenie strefy usług w okolicy. Mieszkańcy tej kamienicy chcą, by miasto powiększyło zielony teren w okolicy, co jeszcze bardziej uatrakcyjniłoby kwartał. Przebicie kwartału ma zostać przedłużone jeszcze za OFF Piotrkowska do ul. Roosevelta 14.

To jedyne przebicie przewidziane w kwartale nr 6. Jednak na sąsiednim obszarze, który nie został objęty rewitalizacją obszarową, też powstaną nowe drogi. Mowa o kwartale: Sienkiewicza - Nawrot - Kilińskiego - Piłsudskiego. Przewidziane w dokumentacji związanej z rewitalizacją obszarową Śródmieścia. Ostatnio deweloper Mota Engil zakończył budowę drogi łączącej ul. Nawrot z ul. Kilińskiego. Przebiega ona w pobliżu jego osiedla „Ilumino”, ale korzystać z niej mogą wszyscy łodzianie. W śladzie drogi wybudowano rondo, bo ZDiT przewiduje, że w przyszłości odchodzić od niego będą jeszcze dwie ulice. Jedna w stronę al. Piłsudskiego, a druga w kierunku ul. Sienkiewicza. Ta druga miałaby wylot przy kościeleJezuitów.

Pasaż nie tylko miejską inicjatywą

Kwartał nr 6 wyznacza południową granicę rewitalizowanej strefy, a północną kwartał nr 4: Zachodnia - Podrzeczna/Stary Rynek- Franciszkańska - Północna - Wschodnia - Rewolucji 1905 r. Dwa przebicia tego kwartału mają odchodzić od pl. Wolności. Pierwsze jest ujęte tylko w planie miejscowym i przebiega ono między ul. Piotrkowską a ul. Wschodnią na tyłach kościoła św. Ducha. Jednak teren między kościołem a kamienicą należącą do parafii ewangelickiej nie należy do miasta, więc magistrat nie może tam planować inwestycji związanej z rewitalizacją obszarową. Jednak Miejska Pracownia Urbanistyczna widzi tam zielone przebicie kwartału przeznaczone głównie dla pieszych.

Po drugiej stronie ul. Piotrkowskiej przebicie już powstało, mowa o Pasażu Róży, który prowadzi od wyremontowanej kamienicy przy ul. Piotrkowskiej 3 do Akademickiego Ośrodka Inicjatyw Artystycznych przy ul. Zachodniej 54 . Ma to być pasaż pieszo-jezdny, chociaż na razie kończy się on stromymi schodami przy AOIA. Być może teren ten zostanie zniwelowany. Do Pasażu Róży ma prowadzić też bezpośrednie przebicie z pl. Wolności. Zostanie ono poprowadzone przy Muzeum Farmacji (pl. Wolności 2).

Kolejne przebicie kwartału nr 4 będzie już inicjatywą prywatną. Pasaż łączący u. Zachodnią z Nowomiejską powstanie w obrębie nowego biurowca Warimpexu, który do 2017 r. zostanie wybudowany na rogu Zachodniej i Ogrodowej. Warimpex planuje, że pasaż będzie miał wylot przy ul. Ogrodowej 6 i Nowomiejskiej 6. Może też przechodzić przez nieruchomość przy ul. Nowomiejskiej 4, ale konieczne byłoby wykonanie prześwitu bramowego w budynku stojącym na działce. Należy on do prywatnego właściciela i to od jego decyzji zależy czy pasaż będzie miał dwa wyloty czy trzy.

Sąsiedzki kwartał (nr 8): Zachodnia - Ogrodowa - Gdańska - Legionów będzie miał jedno przebicie. Zostanie ono poprowadzone od kościoła przy ul. Ogrodowej w kierunku południowym. Pasaż dla pieszych będzie miał wylot przy ul. Gdańskiej 8 oraz przy ul. Legionów 25, czyli przy Teatrze Powszechnym. Będzie można nim również dotrzeć do ul. Zachodniej 57, czyli w pobliżu żłobka miejskiego (ul. Zachodnia 55A).

W ostatnim kwartale przeznaczonym do rewitalizacji obszarowej (nr 7): Cmentarna - Ogrodowa - Gdańska - Legionów większość przebić kwartału będzie prowadziła do Ogrodów Karskiego. Będzie się można do nich dostać od strony ul. Mielczarskiego 25, Mielczarskiego 21 oraz przejściem między Mielczarskiego 35 a 35 (wzdłuż kamienic). Kolejne przebicie kwartałowe ma prowadzić między ul. Legionów a ul. Mielczarskiego. Od strony ul. Legionów 55 (w pobliżu muralu) powstanie skwer i zielona alejka. Będzie się ona kończyć przy ul. Mielczarskiego 22.

Natomiast inwestycją drogową w tym kwartale ma być pierwszy etap Trasy Karskiego, czyli przedłużenie ul. Karskiego do ul. Cmentarnej. Budowa tej drogi wymaga wyburzenia starych magazynów telewizyjnych.

Wydarzenia tygodnia w Łódzkiem. Przegląd wydarzeń 30 maja - 5 czerwca 2016 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki