Rewolucja komunikacyjna w Łodzi. Autobusy mają omijać centrum i dowozić do tramwajów [MAPY]

Agnieszka MagnuszewskaZaktualizowano 
Linie tramwajowe mają łączyć osiedla mieszkaniowe i dzielnice przemysłowe z centrum Łodzi, a autobusom pozostanie głównie dowożenie pasażerów do tramwajów. Taki projekt planu transportowego dla Łodzi przedstawiono w czwartek na komisji transportowej Rady Miejskiej.

Plan transportowy ma uporządkować zasady kursowania miejskich autobusów i tramwajów. Zgodnie z założeniami, dla kursów punktualnych odchylenie od rozkładu może wynosić tylko do 3 minut.

Pasażerowie będą musieli nauczyć się nowej numeracji linii MPK. Linie autobusowe miejskie mają mieć numery od 100 do 199, podmiejskie od 200 do 299, a skrócone warianty linii miejskich numery od 401 do 499. Nie byłoby więc opcji A czy B. Z kolei linie tramwajowe miejskie mają mieć numery od 1 do 20, skrócone warianty od 21 do 40, a podmiejskie linie 41-49.

Znacznie poważniejsze zmiany szykują się w systemie komunikacyjnym. Przeciwległe dzielnice mają łączyć tylko linie tramwajowe. Linie autobusowe, których trasy pokrywają się z tramwajowymi, mają zostać zlikwidowane. Autobusy będą tylko łączyć sąsiednie dzielnice z pominięciem centrum i dowozić do linii tramwajowych.

Twórcy planu proponują 3 warianty reorganizacji sieci połączeń.

ZOBACZ DOKŁADNY WYKAZ PLANOWANYCH LINII TRAMWAJOWYCH I AUTOBUSOWYCH:

Wariant pierwszy zakłada, że wszystkie miejskie linie tramwajowe będą kursowały co 10 minut (wszystkich będzie 21). Planuje się też stworzenie dwóch nowych linii autobusowych kursujących w relacji północ-południe. Jedna to linia 165, która jeździłaby z Kurczaków przez trasę Górną i al. Jana Pawła II w kierunku Marysina, a druga to linia 170 kursująca z Radogoszcza przez Łagiewnicką, Palki, Śmigłego-Rydza do pętli Matek Polskich.

Projektanci chcą by autobusy kursowały po ulicach, na które do tej pory nie docierały m.in.: św. Wojciecha, Unicką, Nastrojową, Okulickiego. Ale z drugiej strony zlikwidowanych ma być aż 20 linii autobusowych. Ostatecznie zostałoby 58 linii autobusowych i 21 linii tramwajowych (w tym 16 miejskich).

W wariancie drugim zakłada się likwidację tylko 7 linii autobusowych, ale za to z obecnych linii 96, 85 i 98 pozostałyby szczątki. Linia 96 kursowałaby po zmianach tylko z Janowa na Dąbrowę, linia 98 z Nowego Józefowa do dworca Łódź Kaliska, a linia 85 z pętli przy Dellu do Rokicińskiej. Jednak gdy po ul. Hetmańskiej zacznie kursować tramwaj, linia 85 ma zostać zlikwidowana. Do likwidacji przeznaczony też jest tramwaj nr 5.

Założenie w wariancie drugim jest takie, by 20 linii MPK tzw. priorytetowych kursowało z częstotliwością co 15 minut, a 2 linie autobusowe jeździły co 7,5 i 10 minut. Wszystkich linii tramwajowych ma być 18 (14 miejskich), a autobusowych 60.

Z kolei 10 linii zniknęłoby w wariancie trzecim, ale przykładowo linia 78 kursowałaby po tej części Teofilowa, gdzie nie dociera tramwaj. W ostatnim wariancie pojazdy MPK mają kursować na 17 liniach co 6 i 12 minut. Pierwsza częstotliwość dotyczy tylko 3 linii autobusowych.

LINIE PRZEZNACZONE DO LIKWIDACJI:

Wariant 1Wariant 2Wariant 3
Autobusy73, 65A, 66, 69B, 70B, 50A, 60B, 83, 84, 85, 85A, 86, 87, 91, 93, 94, 95, 95A, 98A, 98B52, 64, 85A, 95, 95A, 98A, 98B52, 61, 95, 95A, 96, 98A, 98B, 99, 99A
Tramwaje54, 13

3 warianty systemu komunikacyjnego mają być skonsultowane z łodzianami. Według autorów planu transportowego najbardziej korzystny jest pierwszy z nich.

ZOBACZ MAPY W DUŻYM ROZMIARZE:

Księgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.pl

polecane: FLESZ: Ekologia na co dzień: 6 mitów, w które wierzymy

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 341

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
P
Pieszy

Autobusy omijać centrum? a co z88 korki na Żeromskiego te samochody osobowe wszystko jest przez nie

X
Xl

KATASTROFA podjeżdżam jednym autobusem a drugi 2 minuty temu odjechał a następny za 20 parę minut Udogodnienie jak ta lala.Dziękuję władzą za tą mądrość

Ł
Łodzianka

Nie powinno być mowy o likwidacji linii 85 z Dworca na Widzewie dalej Piłsudskiego, Kopcińskiego,Strykowska, Doły i Wojska Polskiego!!! Likwidacja autobusu na tej trasie jest jakimś nieporozumieniem!!!!!!. Zgadzam się z wcześniejszymi opiniami, że jest to linia , którą często przemieszczają się studenci, ale przede wszystkim LUDZIE STARSI, którym zafundowano przymusowe przesiadki.! Jeśli to maja być przyjazne rozwiązania dla pasażerów to gratuluje pomysłodawcom. Linia 85 powinna być bezwzględnie PRZYWRÓCONA

j
jolanta

Osiedle Montwiłła Mireckiego już pozbawiono autobusów 97 oraz 74 a teraz jeszcze chcecie zabrać nam autobus 83 ? ! SKANDAL !!! dlaczego nic nie bedzie jeździło Al Unii ? aby dostać sie do Al Włókniarzy pozostaje nam tylko marsz po schodach przez tą cholerną kolejową szemraną kładkę ? w egipskich ciemnościach ? skandalicznie traktujecie mieszkańców naszego osiedla gdzie ani komunikacji ani handlu....tylko park jedyna radość

j
jolanta

Osiedle Montwiłła Mireckiego już pozbawiono autobusów 97 oraz 74 a teraz jeszcze chcecie zabrać nam autobus 83 ? ! SKANDAL !!! dlaczego nic nie bedzie jeździło Al Unii ? aby dostać sie do Al Włókniarzy pozostaje nam tylko marsz po schodach przez tą cholerną kolejową szemraną kładkę ? w egipskich ciemnościach ? skandalicznie traktujecie mieszkańców naszego osiedla gdzie ani komunikacji ani handlu....tylko park jedyna radość

j
jolanta

Osiedle Montwiłła Mireckiego już pozbawiono autobusów 97 oraz 74 a teraz jeszcze chcecie zabrać nam autobus 83 ? ! SKANDAL !!! dlaczego nic nie bedzie jeździło Al Unii ? aby dostać sie do Al Włókniarzy pozostaje nam tylko marsz po schodach przez tą cholerną kolejową szemraną kładkę ? w egipskich ciemnościach ? skandalicznie traktujecie mieszkańców naszego osiedla gdzie ani komunikacji ani handlu....tylko park jedyna radość

l
lucky

ZDIT myśli,że to jego miasto ale żaden z Jego pracowników pewnie nie jeździ komunikacją miejską więc zwykłych ludzi mają w głębokim poważaniu.Żeby tylko nie odbiło się to im czkawką bo społeczeństwo nie zostawi na nich suchej nitki łącznie z mądrymi głowami z UM

W
Wkurzona pasażerka

Czy oni powariowali w wariancie 2 likwidacja linii 96 ,tzn, zmiana z Janowa na Dąbrowę ! A czym ludzie dojadą do pracy z Teofilowa na Zarzew , Janów ?Jeżeli zmiany to na lepsze a nie na katastrofę! W ogóle się nie liczą z ludźmi .Mam nadzieję , że ten wariant nie dojdzie do skutku .

Z
Zawiedziona

Mamy już kwiecień, a konsultacji nadal nie ma...

K
KLUSEK

JAk już robią takie zamieszania to chociaż powinni jakąś dobra komunikacje Łódz-Konstantynów i Konstantynów- Pabianice bo tak naprawde to nie ma czym tam dojechac. :/

D
DAWID

A linia 74 ma napis do Konstantynowa ale do Niesięcina czy do placu wolnosci?

g
gugu

Co takiego, 82/82A i 90 na JANÓW ??? Kpiny jakieś...

x
xxx

nic do dodania.... sama prawda

P
PM

Jak zmieniać to wrócić do tras z lat 70 i 80 linie tramwajowe były szybkie tak samo autobusowe były też dogodne przesiadki istniały linie pośpieszne autobusowe od A do K to co się sprawdzało w latach 90 solidarnościowe patałachy zlikwidowały po to by od pasażera wyciągnąć jak najwięcej kasy.

Ł
Łodzianin

Co będzie jeśli wydarzy się awaria tramwajowa, wypadek z udziałem tramwaju, lub komuś się zasłabnie lub zemrze w trasie. Wtedy cały tabor stoi. Autobusy mają większe pole manewru. Poza tym należałoby wyrzucić prywatne samochody z miasta tak jak jest w krajach cywilizowanych. Z przedmieść / sypialni mieszkańcy podjeżdżają samochodami do krańcówek i przesiadają się do komunikacji miejskiej, metra bo mają zakaz wjazdu do miasta osobówkami.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3