Plan transportowy ma uporządkować zasady kursowania miejskich autobusów i tramwajów. Zgodnie z założeniami, dla kursów punktualnych odchylenie od rozkładu może wynosić tylko do 3 minut.
Pasażerowie będą musieli nauczyć się nowej numeracji linii MPK. Linie autobusowe miejskie mają mieć numery od 100 do 199, podmiejskie od 200 do 299, a skrócone warianty linii miejskich numery od 401 do 499. Nie byłoby więc opcji A czy B. Z kolei linie tramwajowe miejskie mają mieć numery od 1 do 20, skrócone warianty od 21 do 40, a podmiejskie linie 41-49.
Znacznie poważniejsze zmiany szykują się w systemie komunikacyjnym. Przeciwległe dzielnice mają łączyć tylko linie tramwajowe. Linie autobusowe, których trasy pokrywają się z tramwajowymi, mają zostać zlikwidowane. Autobusy będą tylko łączyć sąsiednie dzielnice z pominięciem centrum i dowozić do linii tramwajowych.
Twórcy planu proponują 3 warianty reorganizacji sieci połączeń.
ZOBACZ DOKŁADNY WYKAZ PLANOWANYCH LINII TRAMWAJOWYCH I AUTOBUSOWYCH:
Wariant pierwszy zakłada, że wszystkie miejskie linie tramwajowe będą kursowały co 10 minut (wszystkich będzie 21). Planuje się też stworzenie dwóch nowych linii autobusowych kursujących w relacji północ-południe. Jedna to linia 165, która jeździłaby z Kurczaków przez trasę Górną i al. Jana Pawła II w kierunku Marysina, a druga to linia 170 kursująca z Radogoszcza przez Łagiewnicką, Palki, Śmigłego-Rydza do pętli Matek Polskich.
Projektanci chcą by autobusy kursowały po ulicach, na które do tej pory nie docierały m.in.: św. Wojciecha, Unicką, Nastrojową, Okulickiego. Ale z drugiej strony zlikwidowanych ma być aż 20 linii autobusowych. Ostatecznie zostałoby 58 linii autobusowych i 21 linii tramwajowych (w tym 16 miejskich).
W wariancie drugim zakłada się likwidację tylko 7 linii autobusowych, ale za to z obecnych linii 96, 85 i 98 pozostałyby szczątki. Linia 96 kursowałaby po zmianach tylko z Janowa na Dąbrowę, linia 98 z Nowego Józefowa do dworca Łódź Kaliska, a linia 85 z pętli przy Dellu do Rokicińskiej. Jednak gdy po ul. Hetmańskiej zacznie kursować tramwaj, linia 85 ma zostać zlikwidowana. Do likwidacji przeznaczony też jest tramwaj nr 5.
Założenie w wariancie drugim jest takie, by 20 linii MPK tzw. priorytetowych kursowało z częstotliwością co 15 minut, a 2 linie autobusowe jeździły co 7,5 i 10 minut. Wszystkich linii tramwajowych ma być 18 (14 miejskich), a autobusowych 60.
Z kolei 10 linii zniknęłoby w wariancie trzecim, ale przykładowo linia 78 kursowałaby po tej części Teofilowa, gdzie nie dociera tramwaj. W ostatnim wariancie pojazdy MPK mają kursować na 17 liniach co 6 i 12 minut. Pierwsza częstotliwość dotyczy tylko 3 linii autobusowych.
LINIE PRZEZNACZONE DO LIKWIDACJI:
Wariant 1 | Wariant 2 | Wariant 3 | |
Autobusy | 73, 65A, 66, 69B, 70B, 50A, 60B, 83, 84, 85, 85A, 86, 87, 91, 93, 94, 95, 95A, 98A, 98B | 52, 64, 85A, 95, 95A, 98A, 98B | 52, 61, 95, 95A, 96, 98A, 98B, 99, 99A |
Tramwaje | 5 | 4, 13 |
3 warianty systemu komunikacyjnego mają być skonsultowane z łodzianami. Według autorów planu transportowego najbardziej korzystny jest pierwszy z nich.
ZOBACZ MAPY W DUŻYM ROZMIARZE:
- Aktualny układ linii autobusowych
- Aktualny układ linii tramwajowych
- WARIANT 1 - linie autobusowe
- WARIANT 1 - linie tramwajowe
- WARIANT 2 - linie autobusowe
- WARIANT 2 - linie tramwajowe (trasy)
- WARIANT 2 - linie tramwajowe (częstotliwości)
- WARIANT 3 - linie autobusowe
- WARIANT 3 - linie tramwajowe (trasy)
- WARIANT 3 - linie tramwajowe (częstotliwości)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?