1/7
Kursująca na trasie Rogów-Jeżów ciuchcia zabiera pasażerów w...
fot. FPKW

Kursująca na trasie Rogów-Jeżów ciuchcia zabiera pasażerów w każdą niedzielę o godz. 10.40, 12.20, 14 i 15.40. Dodatkowo jutro rogowski pociąg będzie uczestniczył w obchodach Dni Rawy Mazowieckiej i jeździł na swojej dawnej trasie między Rawą i Białą Rawską.

2/7
Linia kolejowa z Rogowa do Białej Rawskiej powstała ponad...
fot. FPKW

Linia kolejowa z Rogowa do Białej Rawskiej powstała ponad 100 lat temu. Przez ten czas na stałe wpisała się w krajobraz kulturowy regionu, stanowiąc dziś jego rozpoznawalny i nieodłączny element. Zabytkowa kolejka służy głównie turystom, którzy chcą poznać piękno okolicy z okna nietypowego środka transportu. Co ciekawe, rogowską ciuchcią można przejechać się także zimą - od kilku lat opiekujący się nią wolontariusze w czasie ferii organizują takie atrakcje. Przejażdżki odbywają się w ogrzewanych wagonach, a gdy tory zasypie śnieg, do pociągu jest podłączany specjalny pług, co stanowi dodatkową frajdę dla podróżnych.

3/7
Rogowską linię kolejową zbudowali niemieccy żołnierze....
fot. FPKW

Rogowską linię kolejową zbudowali niemieccy żołnierze. Wąskotorówka służyła do zaopatrywania niemieckiego frontu w żywność, broń i amunicję. Za jej pomocą dowożono żołnierzy i ewakuowano rannych. Linia biegła od stacji kolei normalnotorowej w Rogowie do Białej Rawskiej przez Głuchów i Rawę Mazowiecką. Po zakończeniu I wojny światowej Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała została przejęta przez PKP. W 1954 roku przekuto ją na rozstaw torów 750 mm. W 1996 roku została wpisana do rejestru zabytków. W 2001 roku PKP podjęły decyzję o jej likwidacji.

4/7
Od zniszczenia uratowała ją Fundacja Polskich Kolei...
fot. FPKW

Od zniszczenia uratowała ją Fundacja Polskich Kolei Wąskotorowych (FPKW), która przywróciła ją do stanu sprawności technicznej. Na stacji Rogów Towarowy Wąskotorowy zgromadzono drugą co do wielkości w Polsce kolekcję zabytkowego taboru wąskotorowego. Cała kolej jest utrzymywana dzięki pracy wolontariuszy, do których może dołączyć każdy pasjonat kolejnictwa. Zajmują się oni sprowadzaniem, restauracją i utrzy maniem zabytkowych wagonów i pociągów z całej Polski. Większość egzemplarzy to unikaty, można znaleźć wśród nich cysternę do przewozu melasy z 1905 roku, saksoński pług odśnieżny z końca XIX stulecia i wagon bagażowo-pocztowy z 1930 roku. Wszystkie wyremontowane lokomotywy i wagony mają w pełni historyczny wygląd. Dotyczy to także wzorów i kolorów malowania oraz sposobu oznaczenia pojazdów. W myśl tej zasady na wszystkich wagonach i lokomotywach umieszcza się nazwy ich dawnych właścicieli, np. Cukrowni Dobre czy Cukrowni Kruszwica.

Kontynuuj przeglądanie galerii
Dalej

Polecamy

Polska „Tygrysica” w Złotej Klatce. Olśniewa Stambuł nie grą, lecz urodą [ZDJĘCIA]

O TYM SIĘ MÓWI
Polska „Tygrysica” w Złotej Klatce. Olśniewa Stambuł nie grą, lecz urodą [ZDJĘCIA]

Japońskie napoje i słodycze z USA w nowym sklepie w Łodzi. Ile kosztują?

Japońskie napoje i słodycze z USA w nowym sklepie w Łodzi. Ile kosztują?

Turystyka w cieniu reaktora. Czy można teraz zwiedzać Czarnobyl?

Turystyka w cieniu reaktora. Czy można teraz zwiedzać Czarnobyl?

Zobacz również

Pożar pod Łodzią. Kolejny raz paliły się opony

Pożar pod Łodzią. Kolejny raz paliły się opony

Japońskie napoje i słodycze z USA w nowym sklepie w Łodzi. Ile kosztują?

Japońskie napoje i słodycze z USA w nowym sklepie w Łodzi. Ile kosztują?