reklama

Rola koła dwumasowego w samochodzie

Materiał informacyjny Zaktualizowano 
Każdy, kto choć raz usłyszał w zakładzie mechanicznym o konieczności wymiany koła dwumasowego z pewnością wie jak droga jest taka inwestycja. Mimo wielu legend krążących wokół dwumasowego koła zamachowego warto znać prawdę i wiedzieć czym w zasadzie jest takie koło, gdzie jest umiejscowione i do czego służy.

Działanie koła zamachowego

Jednomasowe koło zamachowe jest skonstruowane jako żelazny talerz, który przytwierdzony śrubami do wału korbowego ma za zadanie gromadzenie energii kinetycznej. Dzięki takiej funkcji praca układu napędowego przebiega płynnie. Czterosuwowe silniki zawdzięczają kołu zamachowemu poprawną pracę w fazach wydechu, ssania i sprężania. Dzięki umiejscowieniu koła zamachowego w układzie napędowym praca silnika przebiega bez zakłóceń, ponadto koło zamachowe wpływa na sprawny rozruch pojazdu. Jak powszechnie wiadomo - pracę silnika rozpoczyna rozrusznik, a dokładniej znajdujący się w nim bendiks, który także łączy się z kołem zamachowym. Koło zamachowe współpracuje też ze sprzęgłem. Te dwa elementy łączą wał korbowy z pozostałymi częściami układu. Aby w pełni poznać rolę koła zamachowego należy znać nieco specyfikę sprzęgła które odpowiedzialne jest za załączanie i rozłączanie napędu, a w późniejszym czasie przekazywanie energii na skrzynię biegów i koła samochodu.

Funkcje koła zamachowego

Dzięki swojej specyfice koło zamachowe odpowiada za tłumienie, a dokładniej - pochłanianie, drgań spowodowanych pracą jednostki napędowej. Redukuje także ryzyko nagłego wzrostu momentu obrotowego. Koło zamachowe pozwala także na spokojną jazdę na niższych obrotach, co przekłada się na mniejsze spalanie i większy komfort użytkowania samochodu.

Budowa i cena koła zamachowego

Koła zamachowe zazwyczaj wykonane są ze stali lub żelaza. Na rynku dostępne są także wersje sportowe, które zostały stworzone z aluminium. Dzięki swojej konstrukcji są lekkie, ale ich cena jest nierzadko wyższa niż tradycyjnego koła zamachowego wyprodukowanego z tańszych metali. Koło zamachowe dwumasowe zbudowane jest z takich elementów jak: masa pierwotna, łożysko ślizgowe, sprężyny łokowe, tarcza zabierakowa, pokrywa, masa wtórna.

Różnica pomiędzy dwumasą, a kołem zamachowym

Choć koło dwumasowe i jednomasowe pełni te same funkcje to jednak występują pomiędzy nimi drobne różnice decydujące o ich umiejscowieniu w poszczególnych modelach samochodowych. W przypadku koła dwumasowego efekt wyciszenia drgań silnika jest w pisany w jego podstawowe funkcje. Kiedy mamy do czynienia z jednomasem, musimy liczyć się z tym, że za wytłumienie drgań odpowiada tłumik drgań skrętnym, który jest umiejscowiony w tarczy sprzęgła. Koło dwumasowe uznawane jest za znacznie lepsze od jednomasowy, ze względu na możliwość wydłużenia pracy skrzyni biegów. W porównaniu ze zwykłym kołem zamachowym, dwumasa jest lżejsza i odpowiada za mniejsze spalanie. W związku z tym coraz częściej stosuje się koła dwumasowe, nawet w silnikach benzynowych - szczególnie tych które współpracują z turbiną.

Koszt wymiany sprzęgła i koła zamachowego

Cena wymiany koła zamachowego jest zbliżona do ceny wymiany sprzęgła, ze względu na czynności, jakie musi podjąć mechanik. Celem zniwelowania dodatkowych kosztów zaleca się wymianę tych dwóch elementów równocześnie. Zdecydowanie bardziej opłacalna jest kompleksowa wymiana, jeśli w samochodzie zamontowane mamy koło zamachowe dwumasowe. Chcąc zaoszczędzić warto wybrać zamiennik oryginalnego koła zamachowego. Jednak w tym przypadku należy zwrócić szczególną uwagę na opinie i renomę producenta. Dwumasowe koła zamachowe produkowane przez sprawdzone firmy mogą wykazywać się taką jakością i trwałością co oryginalne elementy. Cena koła zamachowego jak i całej wymiany jest bardzo indywidualną kwestią zależną między innymi od rodzaju samochodu i silnika.

Udając się na wymanię koła zamachowego warto rozważyć jego samodzielny zakup i dostarczenie gotowej części do wybranego zakładu mechanicznego. Zazwyczaj elementy zamienne nawet takich producentów jak Sachs czy Luk są dostępne w znacznie niższych cenach w sklepach internetowych niż w ASO. Możesz zaoszczędzić jeszcze więcej, kupując zestaw sprzęgła z kołem dwumasowym producentów tj. Valeo, Rymec czy Statim (polska firma), jednocześnie nie tracąc na jakości. Przykłądowo Rymec udziela 3 letniej gwarancji na swoje częsci bez limitu kilometrów.

Znajdź koło dwumasowe do swojego samochodu w atrakcyjnej cenie na sprzegla24.pl

Zużycie koła zamachowego i przedłużenie jego żywotności

Posiadając starszy model samochodu, wyposażony w jednomasowe koło zamachowe łatwo zapomnieć o istnieniu takiego elementu. Ze względu na swoją żywotność jednomasowe koła zamachowe są praktycznie bezawaryjne. Wyjątkową okoliczność stanowi sytuacja, kiedy zbyt zużyta tarcza sprzęgła zacznie trzeć o koło zamachowe. Wtedy konieczna może się okazać wymiana koła zamachowego wraz ze sprzęgłem. Sprawdza się tu reguła, że wszelkie usterki w samochodzie należy usuwać niezwłocznie, zanim wywołają uszkodzenie kolejnych części.

Dwumasowe koło zamachowe od sztywnego jednomasu różni się swoją trwałością. W nowszych modelach samochodów dwumasowe koła stanowią część eksploatacyjną, co oznacza, że z czasem się zużywają i wymagają wymiany. W wyniku pracy, spręzyny tworzące tłumik drgań skrętnych tracą swoją sprężystość a czasem nawet pękają i przestaja pełnić swoją funkcję. Efektem tego jest spadek komfortu i charakterystyczne stukanie dwumasy. Również dalsza jazda ze zurzytym kołem dwumasowym może doprowadzić do kolejnych usterek - sprzęgła, skrzyni biegów lub nawet wału korbowego. Dlatego po zdjagnozowaniu, należy niezwłocznie dokonać naprawy.

Jak przedłużyć żywotność koła zamachowego?

Aby dwumasowe koło zamachowe służyło przez długie lata warto przypatrzeć się zwyczajom kierowcy, a także warunkom na drodze, w jakich najczęściej się poruszamy. Zasada przedłużenia żywotności dwumasu jest prosta - należy jeździć delikatnie, to znaczy unikać nagłego przyśpieszenia, a także podczas jazdy utrzymywać obroty silnika powyżej 1500 rpm.

Źle rozumiany ecodriving może być przyczyną szybszego zużycia dwumasy. Jazda w korkach, po górzystych terenach i częste hamowanie silnikem sprawiają, że dwumasowe koło zamachowe ulega szybszej degradacji. Jak się okazuje, również dodatkowe obciążenie samochodu zmniejsza żywotność dwumasy. Ciągnąć przyczepkę oraz jeżdżąc obciążonym samochodem, należy spodziewać się szybszego zużycia koła dwumasowego.

Na koniec warto dodać, że najważniejsze jest zachowanie rozsądku podczas użytkowania swojego samochodu. Niezależnie od wieku pojazdu, odpowiedni sposób postępowania i prowadzenia może sprawić, że przez bardzo długi czas posiadany samochód będzie niezawodny i bezawaryjny.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3