reklama

Rower miejski droższy niż taksówka? Rowerowe Łódzkie: do każdego kursu Łódź dopłaciła 60 zł

Matylda Witkowska
Matylda Witkowska
Zaktualizowano 
Do każdego przejazdu rowerem systemu Rowerowe Łódzkie w grudniu władze Łodzi dopłaciły około 60 zł. Krzysztof Szymczak
Do każdego przejazdu rowerem systemu Rowerowe Łódzkie w grudniu władze Łodzi dopłaciły około 60 zł. W stolicy regionu system nie wypalił, ale w terenie jest dość popularny.

Uruchomione w końcu listopada jednoślady systemu Rowerowe Łódzkie głównie leżą pod śniegiem. W listopadzie w Łodzi zanotowano 40 przejazdów, w grudniu tylko 140 przejazdów, w styczniu 170.

Tymczasem koszty utrzymania systemu są spore. Tylko w grudniu Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi wydał na jego utrzymanie prawie 10,5 tys. zł. To daje niecałe 60 zł za przejazd, średnio trzy razy drożej, niż gdyby ZDiT fundował łodzianom taksówki.

Do tego dochodzą też koszty uruchomienia systemu - 187 tys. zł, oraz dalszej eksploatacji, która w 2019 roku kosztować będzie Łódź 463 tys. zł.

Rowerowe Łódzkie: dlaczego nikt tym nie jeździ rowerami ?

Problemem niekoniecznie jest zima. W Łodzi 14 stacji roweru znajduje się tylko koło przystanków kolejowych. Aby dojechać rowerami np. do centrum miasta, trzeba dopłacać 5 zł do każdej podróży.

Hubert Barański z Fundacji Fenomen dodaje też, że system wymaga użycia smartfonów i aplikacji, których wielu mieszkańców Łodzi nie ma.

Wojewódzki system Rowerowe Łódzkie nie jest kompatybilny z systemem Łódzkiego Roweru Publicznego.

Ten system ma sens w innych miastach, ale w Łodzi został źle wykonany - podkreśla Barański.

Tymczasem łódzki ZDiT jest dobrej myśli.

- Pełną ocenę funkcjonowania tego systemu poznamy w tym roku - uspokaja Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy ZDiT. Jak podkreśla dzięki systemowi łodzianie zyskali nową możliwość dojechania do stacji kolejowych.

W ciągu ponad dwóch miesięcy od uruchomienia systemu 1002 rowery pożyczano 9 tys. razy. To tyle ile podobnej wielkości system ŁRP miał w pierwszym roku... dziennie. Najwięcej wypożyczeń było w Koluszkach (2,1 tys.) i w Pabianicach (2 tys.), najmniej w Łodzi (350) Łasku (250) i Zgierzu (150).

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 25

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

J
JA 23

Czy nie można było przewidzieć jeden system tylko miasto sobie marszałek sobie -i jak dojechać w odległe od centrum tereny gdzie sa stacje ?

J
JAREK

ok jest potrzebny tylko po co RŁ wystawione sa w okresie zimy kto rozumny jeździ rowerem po sniegu!!

t
truskawka

ma pytanie jaki jest rower co wozi ludzi

N
Nie muszę

Pokaź mi jak w korku na WZ jaki ostatnio był po ostatnim wypadku w tunelu przejeźdźasz z Retkini do Centrum samochodem w mniej niź godzinę. Albo jak dojeźdźasz z Warszawy do Berlina samochodem w mniej niź 2h. Przykładów z d*** moźna mnoźyć w nieskończoność. I akurat na Sporną to szybciej bym to dziecko na rękach zaniósł niź odpalił samochód :)

A
Alojzy

O co ci chodzi. Bank pożycza..jak nie spłaca to zabiera nieruchomości. Więc czego pyszczysz???

p
podatnik

I można się trochę polansować przy tym.

Rower miejski czyli socjalizm wiecznie żywy.

///

Nagraj to i puść w internet. Chce to zobaczyć.

D
Dddd

Lotnisko w Lodzi to taka sama wydmuszka jak te rowery miejskie.Lece jutro do Lodzi przez Modlin bo bilety dwa razy tansze do Modlina niz na Lublinek.Wynajmuje samochod w Warszawie na lotnisku bo tez jest taniej niz w Lodzi i caly wynajem z paliwem kosztuje niewiele drozej niz bilety
Mpk dla calej rodziny (cztery osoby) a pieprzenia mniej i znacznie wygodniej.Tak robie od kilku lat i wiele innych osob.

G
Gość

próby odwrócenia uwagi są zawsze mile widziane, czy to rower czy lotnisko czy dworzec kolejowy,
byle tylko nie o korkach, autobusach i tramwajach.
W międzyczasie pieniążki lecą do z góry przygotowanych łakomych kieszeni znajomych partyjnego królika.

K
Kierowca

Taniej i z lepszym efektem by wyszło zlikwidować te rowerki, a w zamian dopłacić MPK do większej liczby kursów.

c
cz

Skoro zima nie jest winna, to niech redaktorzy i innie cwaniaczki biorą rower i jeżdżą nim do roboty

J
Jan

Ale dziadostwo rowerowe za darmo panoszy się na idealnie odśnieżonych ścieżkach kiedy to matka z wózkiem lub babinka o lasce brnie po śniegowej brei i to wszystko dla raptem dla 100 przejazdów, finansowanych z podatków wszystkich mieszkańców.

g
gosc

jest taki, że ludzie poruszający się rowerem w celach innych niż rekreacyjny, to ułamek procenta mieszkańców Łodzi. W sezonie zimowym to są jednostki, co doskonale widać na ulicach. Dlatego wydawanie gigantycznych pieniędzy na systemy rowerów miejskich to kompletny absurd i niegospodarność.

L
Lks

Dworzec :-) te peronki pod sypiacym się wiaduktem. ? LKA to nie MPK. Do przystanku daleko. Dogadać się nie potrafią.

L
Lodz

Jaki wał ? Nie ma nic za darmo. O Srebrna można być spokojnym....żadna nadzwyczajna sytuacja. Hit TVN i wyborczej, szkodników kraju.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3