Rower publiczny w mniejszych miejscowościach regionu chce stworzyć Łódzka Kolej Aglomeracyjna. System miałby połączyć przystanki kolejowe z centrami miast i osiedlami.
Przy stacjach ŁKA miałyby pojawić się bezobsługowe wypożyczalnie rowerów publicznych. Kolejne pojawiłyby się w centrach miast i na osiedlach. Pozwoliłoby to mieszkańcom i turystom dojechać do stacji kolejowych, które często leżą daleko od centrów miejscowości.
System ma być stworzony we współpracy z samorządami.
- ŁKA rozmawia już z lokalnymi samorządami miejscowości leżących wzdłuż szlaków ŁKA - wyjaśnia Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego. - Uzgadniamy możliwości, koncepcję, liczbę rowerów, koszty związane z funkcjonowaniem systemu. Jeśli będzie pozytywna odpowiedź samorządów, to taki system uruchomimy - zapewnia.
**CZYTAJ TEŻ:
Łódzki Rower Publiczny. Nowe stacje na obrzeżach Łodzi**
Według wstępnych założeń stworzeniem systemu zajmie się ŁKA, wykorzystując pieniądze unijne, zaś za eksploatację systemu płaciłyby samorządy.
Pierwsza, pilotażowa stacja może powstać już w te wakacje. ŁKA szuka już atrakcyjnej turystycznie miejscowości, w której mógłby być testowany system. Na dobre system regionalnego roweru miałby ruszyć w wakacje przyszłego roku.
Nie wiadomo, na ilu z 56 przystanków ŁKA powstaną stacje roweru. Będzie to zależało od zainteresowania samorządów.
Zdaniem marszałka Stępnia system roweru zwiększy ruch turystyczny w regionie i jest ekologiczny. - To też oszczędność miejsca w pociągu. Rowerów, zwłaszcza gdy jest ciepło, przewozi się pociągami wiele - podkreśla marszałek Stępień.
**CZYTAJ TEŻ:
Łódzki Rower Publiczny. Więcej stacji w przyszłym sezonie**
Do stworzenia systemu przymierza się już Sieradz. Mógłby mieć około 70-100 rowerów, pomysł jednak muszą jeszcze zaakceptować radni.
- To bardzo ciekawa idea - wyjaśnia Paweł Osiewała, prezydent miasta. - Sieradz potrzebuje takiego systemu. Chcemy, żeby była to część naszego programu walki ze smogiem.
Pomysł spodobał się też w Ozorkowie. Wątpliwości ma za to prezydent Kutna Zbigniew Burzyński. - Miasto jest małe, łatwo można dotrzeć wszędzie pieszo. Nie wiem, czy system by się sprawdził - przyznaje.
Rower publiczny od zeszłego roku działa w Łodzi. Ma 101 stacji i 1015 rowerów. Cieszy się ogromnym powodzeniem. W ciągu sezonu było 1,4 mln wypożyczeń.
Dwie stacje roweru są już przy dworcu Łódź Kaliska. W tym roku mają się pojawić przy stacjach Łódź Fabryczna, Pabianicka, Żabieniec, Chojny, Stoki i Widzew.
**CZYTAJ TEŻ:
Łódzki Rower Publiczny się rozrasta. Powstaną 103 nowe stacje**
ZOBACZ |Wydarzenia minionego tygodnia w Łódzkiem
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?