Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rowerowe Łódzkie. W nocy z 5 na 6 listopada zacznie działać system rowerów publicznych w Łódzkiem. Zobacz jak korzystać z rowerów

Matylda Witkowska
Matylda Witkowska
materiały prasowe Urząd Marszałkowski w Łodzi
W nocy z 5 na 6 listopada, czyli z poniedziałku na wtorek, w 10 miastach regionu zacznie działać system roweru publicznego Rowerowe Łódzkie. To rewolucja komunikacyjna w regionie. Ale przy korzystaniu z roweru można napotkać problemy techniczne.

5 listopada o północy ma zacząć działać system roweru publicznego obejmujący dziesięć miast regionu łódzkiego. Użytkownicy będą mieć 1002 rowery oraz 25 stacji roweru publicznego.

- W poniedziałek odbędą się odbiory techniczne, potem będziemy rozwozić rowery, żeby od północy można było z niego korzystać - informuje Marek Pogorzelski, rzecznik prasowy firmy Nextbike, która przez podległą jej spółkę NB Serwis stawia i obsługuje rowery Rowerowego Łódzkiego.

Jak przyznaje Pogorzelski systemowi może się zdarzyć kilkugodzinne spóźnienie systemu z powodów technicznych, jednak jutro rano wszystko powinno już działać.

System obejmie 10 miast regionu. Najwięcej, bo aż 22 stacje są w Koluszkach. Znajdzie się tam 126 rowerów. W Kutnie ruszy 13 stacji i 110 rowerów, w Łasku sześć stacji i 48 rowerów, w Łodzi 14 stacji i 140 rowerów, w Pabianicach 14 stacji i 122 rowery, w Sieradzu 12 stacji i 104 rowery, w Skierniewicach dziewięć stacji i 72 rowery, w Zduńskiej Woli12 stacji i 96 rowerów, w Zgierzu 11 stacji i 88 rowerów.

Ponieważ system ma wspierać poruszanie się Łódzką Koleją Aglomeracyjną w każdym mieście jedna stacja roweru znalazła się koło przystanku kolejowego. Pozostałe na terenie całej miejscowości. Wyjątkiem jest Łódź, w której 14 nowych stacjj znajdzie się wyłącznie pod przystankami ŁKA.

Aby wypożyczyć rower należy zarejestrować się na stronie rowerowelodzkie.pl podając numer telefonu komórkowego.

Otrzymamy SMS-em PIN będący hasłem do systemu. Aby wypożyczać rowery trzeba wpłacić na konto 20 zł. Strona i możliwość logowania mają być uruchomione dzisiaj. Zarejestrować się w systemie można też telefonicznie, tel. 42 214 40 00.

Każdy rower wyposażony będzie w indywidualny panel do wypożyczania, a także zamek blokujący koło, tzw. o-lock.

Do wypożyczenia dostępne będą trzy metody. Jeżeli posiada się telefon z systemem android lub iPhone’a należy ściągnąć aplikację Rowerowe Łódzkie. Wystarczy wtedy zeskanować kod QR i odblokować zamek przez aplikację.

Ta opcja nie będzie dostępna dla posiadaczy telefonów z systemem Windows. Jak tłumaczy Pogorzelski, nie było tego w zamówieniu. - Poza tym coraz mniej firm tworzy aplikacje pod Windowsa -wyjaśnia.

Można też pożyczyć rower dzwoniąc do biura obsługi klienta lub połączyć z systemem kartę z danymi osobowymi działającą zbliżeniowo, taką jak migawka lub legitymacja studencka. Potem wystarczy przyłożyć kartę do czytnika na rowerze.

- Natomiast zwrot roweru następuje przez zamknięcie zamku o-lock - informuje Pogorzelski.

Roweru nie trzeba przypinać ani wprowadzać do stojaka. Można go zostawić w stacji lub niemal dowolnym miejscu w granicy miasta w której działa system.
- Musi to być miejsce ogólnodostępne. Nie może to być zamknięte osiedle czy zamykany na noc parking firmowy - wyjaśnia Pogorzelski. - Musi to być też miejsce bezpieczne, gdzie rower nie będzie nikomu przeszkadzał - dodaje.

Nextbike ma zapewnić przewożenie rowerów do stacji, by ułatwić korzystanie ze stacji.

Pierwsze 20 minut jazdy jest darmowe. Za kolejne 40 minut zapłacimy 1 zł, za drugą godzinę 3 zł, a za trzecią 5 zł. Pozostawienie roweru poza stacją też kosztować będzie 5 zł. Zostawienie go poza miastem to już 200 zł kary. Aby móc korzystać z systemu trzeba mieć na koncie min. 10 zł.

Nowe rowery nie będą kompatybilne z Łódzkim Rowerem Publicznym, który choć ma tego samego operatora, posiada zupełnie inne rozwiązania techniczne. Nie da się też połączyć go ze stacjami Zgierskiego Roweru Miejskiego, który ma innego operatora.

Rowerowe Łódzkie to system całoroczny. Ma działać sześć lat aż do roku 2024. Koszt systemu i jego utrzymania to 24 mln zł, zł. Projekt dofinansowany jest ze środków unijnych, pilotowany jest przez Urząd Marszałkowski w Łodzi, a jego partnerami są samorządy.

Zobacz też: Wystartował Łódzki Rower Publiczny

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki