Rowery w Łodzi: Łódź trzecia w rowerowym rankingu miast. Wyprzedziliśmy Wrocław i Poznań

Matylda Witkowska
Matylda Witkowska
Łódź trzecia w rowerowym rankingu miast
Łódź trzecia w rowerowym rankingu miast Paweł Łacheta
Łódź znalazła się na trzecim miejscu Rowerowego Rankingu Miast przygotowanego przez portal morizon.pl. Wyprzedziła takie zaangażowane w transport rowerowy miasta jak Wrocław czy Gdańsk.

Badacze specjalizującego się w nieruchomościach portalu morizon.pl przyjrzeli się infrastrukturze rowerowej, bezpieczeństwu cyklistów i systemom rowerów miejskich. Łódź wypadła na tym tle bardzo dobrze. Bardziej przyjazne rowerzystom okazały się tylko Warszawa i Lublin.

Łódź zdobyła w sumie 28 punktów, przy czym lider rankingu - Warszawa miał ich 43. Za to znane z przyjaznego stosunku do rowerzystów Wrocław i Gdańsk dostały odpowiednio 19 i 9 punktów.

W Łodzi doceniono zwłaszcza system roweru publicznego. Ze statystycznie jednym rowerem na 451 mieszkańców znalazł się on na trzecim miejscu w kraju.

Okazało się też, że w Łodzi jest bardzo mało wypadków z udziałem rowerzystów. W ubiegłym roku było ich 56, czyli aż trzy razy mniej niż w Poznaniu i aż cztery razy mniej niż w Krakowie. Po przeliczeniu wypadków na liczbę mieszkańców Łódź zajęła trzecie miejsce w rankingu pod względem bezpieczeństwa cyklistów na drogach.

Rowerowa Łódź

„Miasto nie może się jednak czuć na podium zbyt pewnie – łódzka infrastruktura rowerowa wciąż pozostawia wiele do życzenia” - napisali autorzy raportu.

Co to oznacza? Łódź ma 188 km dróg rowerowych. W przeliczeniu na 1 kilometr kwadratowy przypada 640 metrów dróg rowerowych, co daje jej dopiero ósmy wynik w kraju. Warszawa ma ponad tysiąc metrów ścieżek na każdy 1 km kw. powierzcgni, a łączna ich długość wynosiła w 2017 r. 535 km.

Podobnie o sytuacji w Łodzi wypowiadają się też lokalni rowerzyści. Hubert Barański, prezes zajmującej się sprawami rowerzystów Fundacji Fenomen podkreśla, że wiele jest jeszcze to zrobienia.

- To, co zależy od mieszkańców Łodzi wypadło bardzo dobrze - mówi Barański. - W raporcie dobrze wypadło bezpieczeństwo i wybrany w budżecie obywatelskim rower publiczny. Natomiast infrastruktura, której budowa zależy w stu procentach od władz miasta, znalazła się na jednym z ostatnich miejsc - tłumaczy.

W opinii rowerzystów Łodzi wiele do liderów brakuje. Jednak ostatnio zajmuje ona wysokie miejsca w rankingach dotyczących spraw rowerowych.

Kilka tygodni temu Łódzki Rower Publiczny uzyskał trzecie miejsce w rankingu rowerów miejskich przygotowanym przez firmę Dadelo. W Łodzi doceniona została duża liczba stacji i ich korzystne rozmieszczenie. Podkreślono natomiast brak dodatkowych opcji, takich jak rowerki dziecięce, tandemy czy rowery elektryczne.

W 2016 r. w raporcie fundacji All For Planet Łódź zajęła trzecie miejsce w kategorii „najbardziej rowerowych miast”. Oceniano wówczas odsetek mieszkańców, którzy jeżdżą na rowerze co najmniej kilka razy w tygodniu. W Łodzi takie przejażdżki zadeklarowało aż 83 proc. mieszkańców.

Zobacz też: Drogowy bubel w Łodzi. Cykliści nie mieszczą się na zbyt wąskich śluzach rowerowych

Wideo

Komentarze 25

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

ą
ąę
kmiocie
k
księgowa
.. w zadłużeniu też
I
Iwo
To Wy rozkręciliście rowerowo Łódź i doprowadziliście pomysł z budżetu obywatelskiego do naprawdę fajnej, użytecznej formy. Współczuję tylko konieczności zabiegania o bezpieczeństwo rowerzystów u prezydent, która zrównoważony transport ma na ustach i tylko na ustach. Podpisała kartę brukselską, była a jakże konferencja, uśmiechy i uściski rąk, ale realizować to ją będzie chyba jej wnuk, tak ślamazarnie to idzie.
L
Leszek
I tak pchają się prosto pod koła, mimo pierwszeństwa auto nie stanie w miejscu ja będę miał obite drzwi a Ty? Przeżyjesz, włączysz sobie trzecie życie?
i
i posadzić las.
Będzie spokój i czyste powietrze
G
Gość
Skoro autka są be to niech będą w pełnym zakresie
i
i to byłby powód do dumy !
wjeżdża baba do lekarza na rowerze z baranem na plecach.
- Co pani jest ?
- łodzianka do strzyżenia !
G
Gość
torów. A ekstra super miejsce w transporcie zbiorowym.
a
adam
...nie patrzac wczesniej czy jedzie auto. Miał gdzies jakiekolwiek przepisy i SWOJE ZDROWIE tez. Gdyby nie moj refleks to ow rowerzysta zostałby stracony z JEGO WINY. Dodam, ze ow Pan mial ok 40-50 lat, w koszuli i miał z boku podczepione bagazniki, w ktorych mozna schowac dokumenty.
a
an
Ku chwale aktywistow ku chwale fundacji fenomen ku chwale rowerowej Lodzi, ku chwale Baranskiegmu i Sobierajowi - naszym wspanialym aktywistom, Niech zyje sojowe latteeee
G
Gość
Może i edukacja jest w programie nauczania, ale efektów nie widać.
g
gosc
Witkowska zapytała Barańskiego czy ten już wie, że rowerem po chodniku nie wolno jeździć.
G
Gość
Szkoda, że badania nie obejmują wiedzy rowerzystów o przepisach ruchu drogowego - np. amatorzy rowerów nie mają zielonego pojęcia o tym, że gdy tramwaj zatrzymuje się na przystanku, to oni (rowerzyści) też muszą się zatrzymać. Na dziś wygląda to tak, że ludzie wysiadają (wsiadają) a rowerzysta na siłę się wciska, niejednokrotnie pokrzykując, by usunęli się z drogi.
R
Rower uber alles!
All For Planet to jakiś Fenomen z Poznania.
Źródła informacji prima sort!!!
Czekam na powoływanie się na źródło informacji od pana Jacka spod budki z piwem, na temat wyższości roweru nad wszystkim
b
beneficjentka 500+
Uwaga na pedały!
Dodaj ogłoszenie