Badacze specjalizującego się w nieruchomościach portalu morizon.pl przyjrzeli się infrastrukturze rowerowej, bezpieczeństwu cyklistów i systemom rowerów miejskich. Łódź wypadła na tym tle bardzo dobrze. Bardziej przyjazne rowerzystom okazały się tylko Warszawa i Lublin.
Łódź zdobyła w sumie 28 punktów, przy czym lider rankingu - Warszawa miał ich 43. Za to znane z przyjaznego stosunku do rowerzystów Wrocław i Gdańsk dostały odpowiednio 19 i 9 punktów.
W Łodzi doceniono zwłaszcza system roweru publicznego. Ze statystycznie jednym rowerem na 451 mieszkańców znalazł się on na trzecim miejscu w kraju.
Okazało się też, że w Łodzi jest bardzo mało wypadków z udziałem rowerzystów. W ubiegłym roku było ich 56, czyli aż trzy razy mniej niż w Poznaniu i aż cztery razy mniej niż w Krakowie. Po przeliczeniu wypadków na liczbę mieszkańców Łódź zajęła trzecie miejsce w rankingu pod względem bezpieczeństwa cyklistów na drogach.
Rowerowa Łódź
„Miasto nie może się jednak czuć na podium zbyt pewnie – łódzka infrastruktura rowerowa wciąż pozostawia wiele do życzenia” - napisali autorzy raportu.
Co to oznacza? Łódź ma 188 km dróg rowerowych. W przeliczeniu na 1 kilometr kwadratowy przypada 640 metrów dróg rowerowych, co daje jej dopiero ósmy wynik w kraju. Warszawa ma ponad tysiąc metrów ścieżek na każdy 1 km kw. powierzcgni, a łączna ich długość wynosiła w 2017 r. 535 km.
Podobnie o sytuacji w Łodzi wypowiadają się też lokalni rowerzyści. Hubert Barański, prezes zajmującej się sprawami rowerzystów Fundacji Fenomen podkreśla, że wiele jest jeszcze to zrobienia.
- To, co zależy od mieszkańców Łodzi wypadło bardzo dobrze - mówi Barański. - W raporcie dobrze wypadło bezpieczeństwo i wybrany w budżecie obywatelskim rower publiczny. Natomiast infrastruktura, której budowa zależy w stu procentach od władz miasta, znalazła się na jednym z ostatnich miejsc - tłumaczy.
W opinii rowerzystów Łodzi wiele do liderów brakuje. Jednak ostatnio zajmuje ona wysokie miejsca w rankingach dotyczących spraw rowerowych.
Kilka tygodni temu Łódzki Rower Publiczny uzyskał trzecie miejsce w rankingu rowerów miejskich przygotowanym przez firmę Dadelo. W Łodzi doceniona została duża liczba stacji i ich korzystne rozmieszczenie. Podkreślono natomiast brak dodatkowych opcji, takich jak rowerki dziecięce, tandemy czy rowery elektryczne.
W 2016 r. w raporcie fundacji All For Planet Łódź zajęła trzecie miejsce w kategorii „najbardziej rowerowych miast”. Oceniano wówczas odsetek mieszkańców, którzy jeżdżą na rowerze co najmniej kilka razy w tygodniu. W Łodzi takie przejażdżki zadeklarowało aż 83 proc. mieszkańców.
Zobacz też: Drogowy bubel w Łodzi. Cykliści nie mieszczą się na zbyt wąskich śluzach rowerowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?