- Obecnie prace polegają na demontażu takich elementów jak sztukaterie, gzymsy i parapety podokienne, gzymsy pod parapetami, gzymsy oddzielające piętra, tralki i niektóre części attyk - mówi Katarzyna Rumowska, rzeczniczka prasowa konsorcjum firm Torpol - Astaldi - PBDiM - Intercor, wykonawcy nowego Fabrycznego.
- Po demontażu elementy zostaną złożone i zabezpieczone. Następnie będą przewiezione do specjalistycznych pracowni, gdzie zostaną naprawione. Później wykonane zostaną odlewy gipsowe i formy silikonowe. Posłużą one do wykonania nowych fragmentów archiwalnej części dworca, które zostaną wkomponowane w bryłę nowego budynku.
We wtorek na placu budowy nowego dworca byli pracownicy firmy Mosaicon, specjalizującej się w konserwacji obiektów zabytkowych. Stali na podnośniku i skuwali oryginalne, historyczne elementy elewacji dworca. Ich praca nie jest łatwa, ponieważ stare elementy fasady kruszą się i rozsypują ze starości.
Potem będzie możliwa rozbiórka budynku dworca. Nie odbędzie się to za pomocą wielkiej, żelaznej kuli, a przy użyciu koparek. Najpierw zdjęty zostanie dach, który należy do PKP. Miedziana blacha i nowe rynny były zamontowane w 2006 roku i kosztowały wtedy kolejarzy 880 tys. zł. Dlatego PKP chce odzyskać cenny dach. Dopiero później zacznie się właściwa rozbiórka.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?