Rozpędzą się do 550 km/h? Są pieniądze na testy kolei magnetycznej w Nowej Sarzynie [WIZUALIZACJE]

Józef Lonczak
Józef Lonczak
Wizualizacja kolei magnetycznej.
Wizualizacja kolei magnetycznej. Nevomo
Udostępnij:
Firmie Nevomo przyznano do 17,5 mln euro z programu finansowanego przez Komisję Europejską. Te pieniądze mają przyspieszyć prace nad testowaniem przełomowej technologii, która ma umożliwić podróżowanie koleją z prędkością do 550 km/h. W Nowej Sarzynie na Podkarpaciu powstał tor testowy dla tej kolei.

Nevomo, europejska firma z obszaru zaawansowanych technologii poinformowała, że jako twórca nowej generacji kolei dużych prędkości, otrzymała dofinansowanie w wysokości 2,5 mln EUR z programu European Innovation Council (EIC). Ma być ono zwiększone o kwotę do 15 mln EUR z funduszu EIC. Pieniądze mają być wykorzystane do dalszego rozwoju technologii Nevomo.

- Jesteśmy niezmiernie dumni, że znaleźliśmy się w wąskim gronie firm, którym przyznano finansowanie i inwestycje kapitałowe w ramach tak prestiżowego europejskiego programu akceleracyjnego. Potwierdza to wiarygodność naszej strategii rozwoju technologii dla transportu kolejowego na miarę XXI wieku. To pozwoli nam przyspieszyć prace nad testowaniem i rozwojem naszej przełomowej technologii, która, mamy nadzieję, wkrótce odmieni oblicze branży transportowej” - powiedział Daniel Minx, dyrektor ds. finansowych w Nevomo.

Przypomnijmy, Nevomo jest twórcą innowacyjnej, inspirowanej hyperloopem technologii MagRail. Ideą i celem tego przedsięwzięcia jest łatwe, szybkie i efektywne zwiększenie przepustowości i możliwości istniejących linii kolejowych oraz poprawy wydajności systemu transportu kolejowego.

Jest to też unikalne na skalę światową rozwiązanie, które umożliwia szybkie i etapowe wdrażanie systemów transportowych inspirowanych koncepcją hyperloop, począwszy od wykorzystania istniejącej infrastruktury torowej.

Technologia umożliwi w pełni automatyczne prowadzenie pociągów

Jak twierdzą twórcy technologii MagRail, umożliwia ona w pełni automatyczne prowadzenie pociągów, zwiększoną częstotliwość kursowania, eksploatację bez sieci trakcyjnej, przy jednoczesnym ograniczeniu do minimum możliwości wystąpienia błędu ludzkiego, z rozkładami jazdy dostosowanymi do zmieniających się potrzeb transportowych. Adaptując istniejącą infrastrukturę kolejową, firma zamierza umożliwić podróżowanie koleją z prędkością do 550 km/h.

Wymaga to jednak jeszcze wielu kosztownych badań i testów. Przygotowania do pierwszych testów w skali 1:1 na torze testowym w Nowej Sarzynie rozpoczęły się już latem 2021 roku. Na początku 2022 roku firma Nevomo zakończyła budowę infrastruktury kolejowej i rozpoczęła instalację elementów systemu MagRail na tym najdłuższym w Europie pełnowymiarowym torze testowym dla pasywnej lewitacji magnetycznej.

Europejska Rada Innowacji (European Innovation Council) została powołana przez Komisję Europejską w celu wspierania małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), w szczególności startupów i firm typu „spinout”, w opracowywaniu i skalowaniu innowacji zmieniających oblicze świata. Rada rozpoczęła swoją działalność w marcu 2021 r. w ramach programu "Horyzont Europa" i jest częścią Europejskiej Rady Innowacji oraz Agencji Wykonawczej ds. MŚP (EISMEA).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Jakub Wiech: Ceny ropy naftowej wracają do poziomu sprzed wojny

Materiał oryginalny: Rozpędzą się do 550 km/h? Są pieniądze na testy kolei magnetycznej w Nowej Sarzynie [WIZUALIZACJE] - Nowiny

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Łódzki
Dodaj ogłoszenie