Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rozpoczyna się kolejna edycja Łódź Design Festival

Łukasz Kaczyński
Edukacyjne narzędzie "Cukieriada" duetu Orchowska i Kulesza
Edukacyjne narzędzie "Cukieriada" duetu Orchowska i Kulesza Materiały promocyjne festiwalu
Niesięganie po elitarne koncepcje estetyczne, ignorowanie współcześnie toczących się procesów społecznych i produkowanie niebotycznie drogich "błyskotek", ale otwarcie się na sprawy i potrzeby zwykłych ludzi - to cechy designu drugiej dekady XXI wieku. Na zjawisko chcą zwrócić uwagę organizatorzy Łódź Design Festival 2013, który zaczyna się w czwartek.

- Fundamentalnym wymiarem nowej roli projektanta jest skupianie się na cechach definiujących wszystkie ludzkie istoty, takich jak: uczucia, emocje, potrzeby, godność czy odpowiedzialność - przekonuje Małgorzata Żmijska, dyrektor programowa festiwalu. - Nadszedł czas utalentowanych amatorów i aktywnych prosumentów (konsumentów zaangażowany w współtworzenie produktów - przyp. red.). Towarzyszy temu renesans wytwórczości opartej na rzemieślniczych umiejętnościach.

Świadomość ograniczonych zasobów, poszukiwanie rozwiązań dla rodzin i młodych, eksplorowanie tematów związanych ze starzeniem się społeczeństw, wskazywanie sposobów na zmniejszanie negatywnego wpływu człowieka na środowisko. Myśl ta obecna była, ale jako składowa większego programu, podczas kilku poprzednich edycji festiwalu, jednak...

- Chodzi nam o zmianę myślenia o designie, który nie jest już tylko projektowaniem ekskluzywnych produktów i nie powinien być kojarzony z ofertą dla zamożnych. Design może towarzyszyć nam na co dzień, bo pozwala dostosować produkty do naszych potrzeb - mówi dyrektor festiwalu Michał Piernikowski.

Dlatego właśnie w tym roku festiwalowi towarzyszy hasło "It's all about humanity", które rozpatrywane będzie w trzech wymiarach, określających także główny program imprezy: Spożywanie, Zamieszkiwanie, Empatia.

Oprócz wystawy głównej obejrzeć będzie można też dwie wpisane na stałe w Łódź Design, którym towarzyszą konkursy: plebiscyt najciekawszych produktów pochodzących od polskich producentów "Must have" (rada ekspertów wyróżniła 66 z 350 nadesłanych) i "Make me!", skierowany do młodych projektantów, chcących zaistnieć na rynku.

W ciągu 11 festiwalowych dni odbędzie się też blisko 30 wystaw towarzyszących, warsztaty "zrób to sam", wykłady, konferencja "BiznesUp!", strefa dla dzieci, interdyscyplinarny jam session oraz blok Strefa Miasto, w ramach którego wydarzenia dziać będą się w klubach, galeriach i pracowniach.

- Łódź stoi fashion i stoi design. Budujemy nową Łódź, która jest jednak wciąż zakorzeniona w swojej tradycji - mówiła podczas konferencji prezydent miasta Hanna Zdanowska. - To pokazuje, że inwestowanie w przemysły kreatywne pod hasłem "Łódź kreuje" opłacało się.

Biuro Promocji Urzędu Miasta Łodzi przekazało festiwalowi 700 tys. zł w ramach "zakupu usług promocyjnych". Organizatorom udało się pozyskać także pokaźne dofinansowanie z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego - 400 tys. zł. Do tego dochodzi wsparcie sponsorów (m.in. od lat partnerem i mecenasem Łódź Design jest Ceramika Paradyż).

Główne wydarzenia odbywać się będą Centrum Festiwalowym przy ul. Targowej 35, w Off Piotrkowska i w strefie działań alternatywnych Wi-Ma. Szczegóły na stronie www.lodzdesign.com. Jednorazowe bilety kosztują 10/15 zł (20/30 zł bez rejestracji), karnet 50 zł (100 zł bez rejestracji).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki