Rynek im. Kobro. Jak będzie wyglądał reprezentacyjny plac w sercu Nowego Centrum Łodzi?

Marcin Bereszczynski
Marcin Bereszczynski
Tu powstanie rynek im. Kobro
Tu powstanie rynek im. Kobro Grzegorz Gałasiński
W czwartek przedstawiona została koncepcja rynku im. Kobro, który połączy kompleks EC1 z dworcem Łódź Fabryczna. Pod rynkiem powstanie parking i podziemna droga łącząca ul. Kilińskiego z al. Rodziny Scheiblerów. Podziemna droga ma być zbudowana do końca 2019 r., a cała inwestycja ma zakończyć się w 2022 r.

W tym miesiącu ma być rozpisany przetarg, który wyłoni wykonawcę budowy rynku im. Kobro z podziemną drogą i parkingiem. Rozstrzygnięcie przetargu planowane jest na połowę roku. Inwestycja odbędzie się w systemie „projektuj i buduj”, dlatego do końca tego roku powinny zakończyć się prace projektowe, aby na początku przyszłego roku ruszyły prace ziemne. Budowa podziemnej drogi pod ul. Hasa ma trwać do końca 2019 r., bo takie zobowiązanie złożył magistrat wobec firmy Ghelamco, która za rekordową kwotę 85,2 mln zł kupiła działkę między dworcem i EC1.

Koncepcje rynku im. Kobro były już wielokrotnie prezentowane. Odbył się nawet konkurs architektoniczny na zagospodarowanie placu (można było wygrać 50 tys. zł). Jednak żadna z prac konkursowych nie znalazła uznania jurorów, dlatego wykonanie koncepcji powierzono profesjonalistom z biura SUD Architekci i BZB Projekt. Największą zmianą w stosunku do poprzednich koncepcji jest całkowite przeniesienie drogi pod powierzchnię. Pierwotnie miał być tunel, nad którym piesi przemieszczaliby się po kładkach. Tylko część pod rynkiem miała być zakryta. Obecna koncepcja zakłada półkilometrową, drogę schowaną 6,5 metra pod powierzchnią. Nad jezdnią zaplanowano przestrzeń publiczną.

Powierzchnia rynku im. Kobro ma mieć 5 tys. mkw. Na placu przeznaczonym na miejskie imprezy będzie tylko 10 drzew. Zieleń ma być w innych miejscach.

- Rynek Kobro będzie kluczowym elementem Nowego Centrum Łodzi - mówi prezydent Hanna Zdanowska. - Rynek ma być placem, na którym odbywać się będą imprezy plenerowe. Nie mamy takiej miejskiej przestrzeni. Jest tylko rynek Manufaktury. Rynek ma robić wrażenie na osobach, które wyjdą z dworca.

Rynek ma być wyłożony płytami klinkierowymi , nawiązującymi do elewacji EC1. Będzie podświetlony na kolorowo. W części północnej będą schody prowadzące wśród wodnych kaskad i ozdobnych krzewów do dworca. Drzewa będą posadzone po wschodniej stronie placu. Ul. Hasa będzie pasażem z fontannami, zielenią i sezonowymi ogródkami gastronomicznymi. Nie będzie tam ruchu samochodowego.

Podziemna droga będzie zaczynała się rampą od strony ul. Kilińskiego, a z drugiej strony ma odchodzić od istniejącego już ronda przy al. Rodziny Scheiblerów. Od tej drogi będą odchodziły zjazdy do budynków, które postawi firma Ghelamco na działce między dworcem i EC1. Podziemna droga biegnąca pod ul. Hasa ma prowadzić również na parking pod rynkiem, gdzie będzie 311 miejsc parkingowych. Parking ma mieć trzy poziomy. Najwyższy będzie połączony z pomieszczeniami technicznymi, a także garderobą dla artystów. Zazwyczaj zaplecze dla nich znajduje się za sceną. Na miejskim placu garderoba będzie pod sceną, a sama scena, nagłośnienie i infrastruktura potrzebna do organizacji imprez będą wjeżdżały na powierzchnię windami.

W listopadzie 2016 r. rozpoczęcie prac planowano na przełomie 2017 i 2018 r. Inwestycja miała trwać dwa lata. Koszt budowy rynku z parkingiem szacowano na 50 mln zł, a podziemnej drogi na 70 mln zł. Obecna koncepcja zakłada, że wartość całej inwestycji wyniesie 90 mln zł, a oddanie jej do użytku ma nastąpić w 2022 r.

Teren między dworcem i EC1 zamieni się w ogromny plac budowy. W trakcie prac dojście do tych obiektów będzie możliwe ul. Targową. Do kompleksu EC1 z dworca będzie można dostać się także ul. Kilińskiego i nową drogą, która powstanie obok Bramy Miasta. Cała miejska inwestycja ma być oddana do użytku w 2022 r. Jej koszt oszacowano na 90 mln zł.

Wideo

Komentarze 16

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

l
lao
Dlaczego w tej okolicy wszystko wkopuje się w ziemię?
p
pardons
Do wladz miasta taki apel jesliz juz musicie brac leki to przestancie uzywac alkoholu. Powstaje bardziej mauzoleum posperelowsko unijnego wyrzucania pieniedzy w bloto. Ten dworzec juz wiadomo iz jest pomylka i jedynie te dwie stacje quazimetro oraz nowomiejska beda jakas wartoscia dodana z tych miliardow walonych bez opamietania w slomiane inwestycje. Opamietajcie sie pomimo wielu dzialan centrum Lodzi nadal wyglada jak pogranicze Rumunii i Moldawii to nadal rudery sprawiajace wrazenie nedzy i upadku.
K
Kapitalizm
Nie mogą na siebie sami zarobić? Lubisz chodzić do teatru? To chodz tam kupuj bilety. Jeżeli Pinokio nie potrafi się utrzymać zapłac za bilet więcej. Tak działa prawo popytu i podaży. Mały popyt interes nierentowny ceny do góry jeśli popyt jeszczjeszczer spada zamykamy interes. Dlaczego z pieniędzy publicznych mają płacić ludzie którzy nie korzystają z konkretnych usług. Teatr to sfera prywatna a nie publiczna. Płacisz podatki za drogę,chodnik czy oświetlenie ulic, przychodnie, szpitale, policję czy straż bo nie masz wyboru zawsze chodz raz skorzystasz i są to usługi niezbędne nawet dla twojego życia. Do teatru nie musisz iść jeśli chcesz to płacisz i masz tak wygląda system w którym żyjemy.
E
Edd
Adrianku widziałeś zatokę sportu? Na wizualizacji wszystko wygląda super. Nie można wszystkiego przyjmować bez krytyki. To jest zagospodarowanie terenu!! Na 50 czy nawet 100 lat. Krytyka nie jest po to, aby coś skrytykować jest to debata i wrażliwość Łodzian. Wszystkim nam zależy aby Łódz wyglądała PONADCZASOWO a nie na chwilę w, której panuje na coś moda. Naprawdę kibicuję, aby wyglądało to lepiej niż jest na wizualizacji. Bez obiektywnej krytyki mogą tam postawić coś gorszego. To my społeczeństwo w demokratycznym państwie sprawujemy kontrolę nad władzą. To nie pani Zdanowska nami rządzi. To my razem rządzimy miastem. W dobrej debacie powstają świetne pomysły ale bez krytyki wychodzą buble bo pomysłodawca wpada w samozachwyt.
r
rozczarowany
Zero przyszłości, mordor
r
realista
Rozwijają się tylko zachodnie firmy developerskie i budowlane za pieniądze polskich podatników.
T
Trollo
Ale ogólnie masz rację. Znów żaden wizjoner po grzybkach tworzący przezajebistą wizualizację nie wymyślił parkingu w centrum miasta. muunBank ile ma w podziemiach miejsc parkingowych dla wierchuszki? Ile McCormik i Fujitsu? To, że miasto nie wybudowało jeszcze parkingu przy Widzewie to kolejny strzał w stopę. ale chüj ważne, że zwężają kolejne ulice.
g
gosc
Bo na trzeźwo to chyba nikt na coś takiego by nie wpadł.
D
Daq
Oj, oj, co ja widzę? Zieleń. Nie za dużo jej tu przypadkiem? Patrząc ma obecne, łódzkie trendy powinien być sam beton jak na przykład na Fabrycznym...
A
Adrian
Czy świat oszalał? Pamiętam Łódź 10 lat temu a teraz. Różnica jest kolosalna. Mamy nowy dworzec powstanie przestrzeń publiczna. Miasto się rozwija a ludzie narzekają? Dziwi mnie ten fakt gdyż na prawdę widzę duży progres. Będziemy mieli połączenie między dwoma dużymi dworcami. Nie narzekajcie i nie doszukujcie się dziury w całym. Pozdr
.
się odezwały
J
Jędrek
z perspektywą 2025-30
P
Pinokio nie kłamie!
i nowa siedziba PINOKIA!!!
S
Sąsiad
Przypadkiem nie dla właściciela działki osadzonej pomiędzy EC1, dworcem a Kilińskiego?
Więc nie cieszyć się za wcześnie
a
a
No przecież prace mają się zaczac na wiosnę...
Dodaj ogłoszenie