Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rząd chce, by port w Elblągu przejęło państwo. Samorząd nie inwestuje w jego modernizację. ZDJĘCIA

Witold Chrzanowski
Witold Chrzanowski
Przemyslaw Swiderski
Za niespełna dwa miesiące, 17 września, zostanie oficjalnie otwarta droga wodna przez Mierzeję Wiślaną. Ta najpoważniejsza inwestycja morska na wschodnim Pomorzu ma m.in. dać szansę na rozwój portu w Elblągu, który zgodnie z planami rządu, stanie się docelowo czwartym - po kompleksie Szczecin-Świnoujście, Gdynia i Gdańsk - portem morskim Rzeczypospolitej. Czy ostatecznie tak się stanie? Zależy to nie tylko od działań władz państwowych, ale i od zaangażowania samorządu elbląskiego. I tu właśnie zaczynają się "schody".

Elbląg. Rząd chce przejąć port. Samorząd nie angażuje się w jego rozbudowę

Poseł Leonard Krasulski i wiceminister Andrzej Śliwka z resortu Aktywów Państwowych zwracają uwagę na brak zaangażowania finansowego władz samorządowych w rozbudowę portu.

- By port mógł spełniać należycie swoje funkcje i wykorzystać w pełni szansę stojącą przed Elblągiem, potrzebne są inwestycje w infrastrukturę portową, a tych praktycznie nie ma - stwierdzają politycy Prawa i Sprawiedliwości.

Jak podkreślają zgodnie, władze państwowe mają obecnie bardzo ograniczone możliwości włączania się w rozwój portu. Państwo nie może rozporządzać terenem należącym do samorządu. Do tego potrzebna byłaby zmiana właściciela - na Skarb Państwa.

- Trudno jest inwestować w cudzą własność - tumaczy Andrzej Śliwka.

Wiceminister dodaje, że rząd jest gotów pomóc władzom Elbląga, ale te nie zwróciły się dotąd ani razu z wnioskiem o takie działanie do władz państwowych. - A można było ubiegać się choćby o środki z inwestycji strategicznych - podaje przykład podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Przekop Mierzei Wiślanej wpłynie na rozwój portu w Elblągu

Być może lekarstwem na obecną sytuację byłoby właśnie przejęcie portu przez państwo. O takim rozwiązaniu mówił, w trakcie wizyty w Białymstoku, Jarosław Kaczyński, prezes Prawa i Sprawiedliwości, dla którego rozwój Elbląga i portu morskiego w mieście jest sprawą honoru, gdyż to tu zaczynał - w 1989 roku - swoją karierę polityczną.

Wiceminister Andrzej Śliwka w pełni popiera tę opinię.

- Jeśli władze Elbląga nie potrafią, albo nie chcą przeprowadzić odpowiednich inwestycji w porcie, to niech zrobi to po przejęciu Skarb Państwa - mówi podsekretarz stanu.

Kwestie "kto, co i za ile" trzeba rozwiązać szybko. Możliwości jakie przekop Mierzei Wiślanej stwarza portowi w Elblągu jest wiele. Poseł Krasulski mówi choćby o transporcie towarów sypkich, na przykład zboża, co zapewniłaby kooperacja portu z ostatnio powstałą Krajową Grupą Spożywczą w skład której wchodzi, jako najpotężniejszy podmiot, Elewarr.

To właśnie w transporcie towarowym widzi parlamentarzysta PiS największe szanse rozwoju portu i Elbląga. Poseł nie zapomina także o turystyce wodnej, której Elbląg mógłby stać się ważnym elementem leżąc w bezpośrednim sąsiedztwie Mierzei Wiślanej z jednej strony, a Kanału Elbląskiego z drugiej.

- Turystyka, choć ważna, nie powinna jednak, jak chcą niektórzy, zdominować portu. Najważniejszy jest przewóz towarów. Do tego trzeba jednak stworzyć odpowiednią infrastrukturę, której wciąż nie ma - mówi Leonard Krasulski.

Zdaniem parlamentarzysty przejęcie portu przez państwo pozwoliłoby zmienić tę sytuację.

Rząd chce, by port w Elblągu przejęło państwo. Samorząd nie ...

Władze Elbląga odpowiadają

Władze Elbląga nie zgadzają się z zarzutami polityków Prawa i Sprawiedliwości dotyczącymi braku zainteresowania samorządu rozwojem portu.

- Wartość miejskich inwestycji, które na przestrzeni lat podejmowaliśmy, by rozwijać port i jego otoczenie to ponad 100 mln zł. Należy tu wymienić Trasę Unii Europejskiej, Terminal składowo-przeładunkowy, Terminal pasażerski, modernizację i rozbudowę infrastruktury wodnej w obrębie Starego Miasta, Pętlę Żuławską, nowy hangar przy ul. Radomskiej - wylicza prezydent Witold Wróblewski, który dodaje też: Jako kluczowe przyszłe inwestycje dla rozwoju elbląskiego portu wskazujemy przebudowę obrotnicy, budowę nowego nabrzeża przy ul. Radomskiej, budowę terminala nr 2 wraz z dostępem do bocznicy kolejowej, a dodatkowo: modernizację nabrzeża przy firmie Energa Kogeneracja, zagospodarowanie terenu Grupy Żywiec oraz dalszą modernizację Wyspy Spichrzów.

Prezydent czeka na wsparcie tych projektów, stwierdzając, że "na dziś temat dofinansowania naszych portowych inwestycji środkami unijnymi jest zawieszony".

Zdaniem włodarza Elbląga, pogłębienie toru nie jest zadaniem samorządu tylko administracji centralnej, "ponieważ tory wodne należą do Skarbu Państwa".

Jeżeli chodzi o ewentualne przejęcie przez Skarb Państwa portu w Elblągu, Wróblewski nie komentuje tej informacji. - Żadne oficjalne pismo w tej sprawie do Urzędu nie trafiło - mówi.

ZOBACZ TEŻ: Kanał na Mierzei Wiślanej. Pierwszy statek przepłynął przez śluzę. Osiłek obrał kurs na Puck! | ZDJĘCIA, WIDEO

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki