Czym jest vanity sizing?
Vanity sizing polega na dopasowywaniu rozmiarów ciuchów do zmieniających się gabarytów społeczeństwa. Ma to na celu utrzymanie dobrego samopoczucia klienta. W praktyce wygląda to tak, że coraz większe ubrania są oznaczane mniejszymi rozmiarami na metkach, a to ma wpływ na dobry nastrój konsumenta. Oczywiście im mniejszy rozmiar, tym większe zadowolenie. A to oznacza, że chętniej kupimy takie ubranie.
Dowiedz się więcej:
Pojęcie rozmiarówki próżności wyjaśniają założycielki profilu na Instagramie Szczera Sfera:
– Vanity Sizing to taktyka dużych modowych koncernów, która ma sprawić, że czujemy się ze sobą lepiej. Zasada jest prosta – ubranie o kroju 36 opatrujemy metką z rozmiarem 34.
Chwilowa przyjemność i satysfakcja mogą nawet sprawić, że kupisz zdecydowanie więcej ubrań, niż początkowo planowałeś. Wszystko jest ekstra, do chwili, w której musisz zmierzyć się z rozmiarówką innej marki. Całe zjawisko wywołuje niezdrową koncentrację na numerkach, które (jak widać) potrafią być całkowicie nieobiektywne.
Producenci odzieży już dawno zauważyli, że mniejsze ubrania lepiej się sprzedają. Kobieta, która nosiła od zawsze rozmiar 36, kupując ciuchy sięgnie właśnie po niego. Jednak w rzeczywistości będzie on skrojony na sylwetkę w rozmiarze 38 lub 40. Druga sprawa jest taka, że o wiele lepiej brzmi stwierdzenie: poproszę o spodnie XS, niż M.