Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ścieżki rowerowe w Łodzi są niebezpieczne. Groźna kostka brukowa

Matylda Witkowska
Matylda Witkowska
Nadal jedna piąta łódzkich dróg rowerowych pokryta jest kostką brukową. W naszym regionie też ich nie brakuje. Zdaniem naukowców, jazda nimi może być szkodliwa dla zdrowia. Choćby w Zgierzu z tej nawierzchni wykonane są wszystkie ścieżki

Łódzka infrastruktura rowerowa powoli się poprawia. W ubiegłym tygodniu oddany został do użytku 300-metrowy fragment porządnej, wyasfaltowanej drogi rowerowej wzdłuż ulicy Rzgowskiej.

Ale nie wszystkie łódzkie drogi rowerowe takie są. Na 140 kilometrach wydzielonych dróg rowerowych aż 27 km pokrytych jest znienawidzoną przez cyklistów kostką betonową, a 11 kilometrów - jeszcze trudniejszymi do jazdy płytami chodnikowymi.

- Nadal jedna piąta łódzkich dróg rowerowych ma nawierzchnię z kostki betonowej - podkreśla Hubert Barański z Fundacji Fenomen.

Taka nawierzchnia nie jest wygodna do jazdy, bo powoduje wstrząsy, które na asfaltowej nawierzchni też są, ale dużo mniejsze.

- Wystarczy zamontować kamerkę na rowerze i przejechać się nawierzchnią z kostki betonowej, żeby to zobaczyć. Drgania będą bardzo silne - mówi Hubert Barański.

Kostką wyłożone są między innymi al. Włókniarzy, a także ulice Warszawska czy Łagiewnicka. Ta ostatnia ma jeszcze jedną wadę: każdy wyjazd z posesji jest wyznaczony jako nadrzędny do ścieżki i zakończony krawężnikami. Z tego powodu cyklista podczas jazdy co kilkanaście metrów podskakuje.

ZOBACZ TEŻ: Kilometr ścieżki i 38 przejść dla pieszych. Rowerowy absurd na Pradze

Nawierzchnie z kostki są też niebezpieczne dla cyklistów. Naukowcy z Państwowej Akademii Nauk oraz firmy Bruel & Kjaer już kilka lat temu zbadali przenośnym sejsmografem drgania występujące na różnych typach nawierzchni. Okazało się, że na tej z polbruku parametr drgań wynosił 6,7 m/s², tymczasem wartości powyżej 5 są już szkodliwe dla zdrowia. Zalecenia unijne nakazują utrzymać je poniżej 2,5. Tymczasem długotrwałe drgania mogą powodować u cyklistów tzw. zespół białych palców, polegający na ich drętwieniu i mrowieniu, a także uszkodzenia ścięgien mięśni.

Od 2009 r. obowiązują w Łodzi wytyczne dotyczące nawierzchni i innych parametrów budowanych w Łodzi dróg rowerowych. Zalecają one budowę takich szlaków wyłącznie z wysokiej jakości mas bitumicznych.

Jak podkreśla Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi, nowe drogi rowerowe budowane są w Łodzi z asfaltu. - Taka nawierzchnia jest wygodniejsza i bardziej wytrzymała - mówi rzecznik. Jak zauważa, w tym roku wyremontowana została droga rowerowa w ul. Pabianickiej i przy okazji kostkę zamieniono na asfalt.

- Sukcesywnie takie nawierzchnie będą wymieniane, jednak na razie są pilniejsze potrzeby - mówi Andrzejewski. - Jako pierwsze wymienione zostaną nawierzchnie na ulicach Łagiewnickiej i Warszawskiej, bo są w złym stanie. Natomiast na al. Włókniarzy, mimo kostki, nawierzchnia jest w dobrym stanie - dodaje.

W mniejszych miastach regionu jest gorzej. W Zgierzu wszystkie 3 km dróg rowerowych wykonane są z kostki brukowej i nie ma planów, żeby zacząć budować z asfaltu. Tej jesieni Zgierz wybudował brakujący, 230-metrowy odcinek drogi rowerowej wzdłuż ulic Parzęczewskiej i Staffa. Zarówno ścieżka, jak i chodnik obok zrobiono z betonowej kostki.

O kulturze rowerowej

Fundacja All For Planet Allegro zaprezentowała raport „Rowerowa Polska”.
Na podstawie ankiet, danych z aplikacji oraz zakupów zbadała kulturę rowerową w Polsce.
Infrastruktura
Łodzianie nie są zbyt zadowoleni z sieci rowerowej. Tylko 58 proc. łódzkich cyklistów pozytywnie wyraża się o ogólnych warunków jazdy po mieście. Z 21 badanych miast powyżej 200 tys. mieszkańców, tylko w pięciu zadowolonych jest mniej. W Gdańsku odsetek takich cyklistów wynosi 69 proc.
Inwestycje
Zdaniem mieszkańców Łódzkiego stan infrastruktury rowerowej się poprawia. Aż 79 proc. badanych cyklistów z naszego regionu zauważyło zmiany na lepsze. Jednak n a przykład na Pomorzu aż 92 proc. cyklistów zauważyło pozytywne zmiany.
Wypadki
W ciągu roku aż 15 proc. ankietowanych łódzkich rowerzystów było uczestnikami wypadku lub kolizji z udziałem cyklisty. To tyle, ile wynosi średnia dla dużych miast, ale mniej niż np. w Zielonej Górze (19 proc.), ale więcej niż w Opolu ( 10 proc.).
Rodzaj roweru
Mieszkańcy Łódzkiego rzadziej niż inni mieszkańcy Polski mają „górale” i inne rowery terenowe. Posiada je tylko 38 proc. badanych, podczas gdy średnio w kraju ma je 44 proc. cyklistów. Mniej „górali” niż u nas jest jedynie w województwach wielkopolskim i opolskim. 27 proc. mieszkańców Łódzkiego jeździ na rowerze miejskim, 13 proc. na kolarce, a 23 proc. ma rower trekkingowy. PS

Wydarzenia tygodnia w Łódzkiem 7 - 13 listopada października 2016 r.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki