Ponad 63% pracowników polskich firm deklaruje, że ich pracodawcy oferują dodatkowe świadczenia, wynika z raportu "Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2013 roku", przygotowanego przez firmę Sedlak&Sedlak. W firmach zagranicznych ten odsetek wynosi ponad 90%. Im większa firma, tym większe prawdopodobieństwo uzyskania takich świadczeń - w dużych firmach i sieciach, np. w Biedronce czy PKN Orlen, dodatkowe świadczenia pracownicze stały się już standardem.

Najnowszy raport "Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2013 roku" powstał w oparciu o opinię 2945 pracowników i jest jedynym, który przedstawia problem benefitów z punktu widzenia pracowników opisującym jednocześnie sytuację na rynku świadczeń dodatkowych, podkreślono w materiale.

Autorzy badania wskazują, że dostępność świadczeń jest różna w firmach o różnej wielkości. "Im większe zatrudnienie, tym większe prawdopodobieństwo otrzymywania benefitów przez zatrudnionych" - czytamy w raporcie.

Z raportu wynika, że najpopularniejszym świadczeniem dodatkowym, z którego korzystają pracownicy, jest podstawowa opieka medyczna (61%). Z kolei 46% osób w ramach świadczeń dodatkowych ma możliwość uczestnictwa w zajęciach sportowych (basen, siłownia, czy zajęcia fitness). Na trzecim miejscu pod względem popularności (42%) znajduje się telefon służbowy do użytku prywatnego.

Autorzy raportu zwracają także uwagę, że pracownicy zatrudnieni w firmach, które nie posiadają programu świadczeń dodatkowych, deklarują, że chcą otrzymywać benefity. "W pierwszej kolejności chcieliby mieć dostęp do podstawowej opieki medycznej (44%). Pożądane są również zajęcia sportowe (40%) oraz szkolenia i kursy zawodowe (30%)" - czytamy w raporcie.
Dodatkowe świadczenia pracownicze są bardzo popularne w wielkich sieciach handlowych czy w firmach z branży energetycznej, które zatrudniają średnio po kilkadziesiąt tysięcy osób. Do najbardziej popularnych należy właśnie podstawowa opieka medyczna, która stała się już w wielu przypadkach standardem.

W sieci sklepów Biedronka zatrudniającym ponad 40 tys. osób, pracownicy mogą skorzystać m.in. z badań profilaktycznych. Dodatkowo mogą liczyć również na pełne sfinansowanie kolonii swoich dzieci. W ubiegłym roku z tej formy skorzystało 500 dzieci. W zeszłym roku sieć sklepów Biedronka przygotowała także 2500 wyprawek szkolnych dla dzieci swoich pracowników - w tym roku ma ich być już 2800.

W PKN Orlen zatrudniającym około 22 tys. osób, pracownicy mogą liczyć m.in. na dofinansowanie do: wypoczynku lub leczenia sanatoryjnego, opieki nad dzieckiem, wypoczynku dzieci i młodzieży, zajęć rekreacyjno-sportowych i rehabilitacyjnych oraz działalności kulturalno-oświatowej.