Śmiertelny wypadek na Kopcińskiego w Łodzi. 9-letnia dziewczynka zginęła pod tramwajem. Czy na przejściu śmierci staną wreszcie światła?

Jaroslaw Kosmatka
Jaroslaw Kosmatka
Śmiertelny wypadek na Kopcińskiego w Łodzi. 9-letnia dziewczynka zginęła pod tramwajem. Czy na przejściu śmierci staną wreszcie światła?
Śmiertelny wypadek na Kopcińskiego w Łodzi. 9-letnia dziewczynka zginęła pod tramwajem. Czy na przejściu śmierci staną wreszcie światła? Jarosław Kosmatka
Czy tej tragedii można było uniknąć? Czy 9-letnia Oliwia musiała zginąć pod kołami rozpędzonego tramwaju? Czy przejścia śmierci na ul. Kopcińskiego w Łodzi nie można lepiej oznakować?

Takie pytania od czwartku wieczorem zadaje sobie wiele osób. Łódzcy urzędnicy przekonują, że przejście przy ulicy Nawrot jest oznakowane dobrze.

- To był nieszczęśliwy wypadek. Przejście dla pieszych w takiej formie było bezpieczne - przekonuje Tomasz Andrzejewski, rzecznik Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi.

PRZECZYTAJ KONIECZNIE: Śmiertelne potrącenie przez tramwaj w Łodzi. Dziecko zginęło w wypadku na Kopcińskiego w Łodzi [ZDJĘCIA]

Innego zdania jest policja. - Wskazywaliśmy potrzebę dodatkowego oznakowania skrzyżowania. Wielokrotnie dochodziło w tym miejscu do zdarzeń drogowych, w tym tych najpoważniejszych - podkreśla asp. Marzanna Boratyńska z KMP w Łodzi.

- Kluczowe będzie ustalenie, z jaką prędkością jechał tramwaj - mówi prokurator Krzysztof Kopania

W pobliżu jest siedziba NFZ, szkoła i sąd. Ruch jest bardzo duży, sygnalizacji nie ma. O potrzebie jej zamontowania wspomina się w miejskim programie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego... Przed laty głośno było o innym przejściu śmierci - na Rzgowskiej przy Dachowej. Wtedy urzędnicy też bronili się przed ustawieniem sygnalizacji. Zrobili to m.in. po naszych publikacjach. Od tej pory śmiertelnych wypadków w tym miejscu nie było.

Czy śmierci Oliwii można było zapobiec? Wystarczyło słuchać...

Po tragicznej śmierci 9-letniej Oliwii ponownie rozgorzała dyskusja nad koniecznością ustawienia sygnalizacji świetlnej na przejściu grozy na skrzyżowaniu ulic Nawrot i Kopcińskiego. Czy Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi zdecyduje się na takie rozwiązanie?

Urzędnicy w ZDiT przekonują, że przejście jest dobrze oznakowane.

- To był nieszczęśliwy wypadek - mówi Tomasz Andrzejewski, rzecznik ZDiT. - Przejście dla pieszych w takiej formie było bezpieczne. Zamontowane były znaki i wyświetlacze. Nie mówimy, że nie będziemy zmieniać organizacji tego przejścia. Czekamy na podanie dokładnej przyczyny śmierci. Na tej bazie będziemy mogli coś zrobić. Nie wykluczamy sygnalizacji świetlnej. Do tej pory nie było tam tragicznych zdarzeń i uwag dotyczących bezpieczeństwa na tym przejściu dla pieszych - twierdzi rzecznik ZDiT.

Okoliczni mieszkańcy o tym miejscu mówią „przejście grozy”. W czwartek wszyscy się przekonaliśmy, że nie bezpodstawnie...

- Pracuję w pobliskim urzędzie. Mąż codziennie podwozi mnie do pracy i boi się o mnie, gdy ma mnie wysadzić przy Nawrocie, bo wie, że będę musiała przejść na tych pasach - mówi kobieta, którą spotykamy przy pobliskiej siedzibie Narodowego Funduszu Zdrowia. Obok jest szkoła i sąd.

Policja ostrzegała i apelowała

Ze względu na dużą liczbę wypadków przejście oznaczono „Agatkami” i ustawiono tablicę z radarem, która naprzemiennie nad jezdnią wyświetla informację o przejściu dla pieszych, ograniczeniu prędkości i numery rejestracyjne pojazdów, które przekraczają dozwoloną prędkość. O dokładne oznakowanie przejścia wnioskowała policja.

- Wskazywaliśmy potrzebę dodatkowego oznakowania tego skrzyżowania, gdyż wielokrotnie dochodziło w tym miejscu do zdarzeń drogowych, w tym tych najpoważniejszych - mówi asp. Marzanna Boratyńska z KMP w Łodzi.

Śmiertelne potrącenie przez tramwaj w Łodzi. W wypadku na Kopcińskiego zginęła dziewczynka

Śmiertelne potrącenie przez tramwaj w Łodzi. Dziecko zginęło...

Mimo dodatkowych oznaczeń i tablic na przejściu i przy nim często dochodzi do kolizji, wypadków i potrąceń pieszych. Dlatego o zmianę organizacji ruchu i zamontowanie sygnalizacji świetlnej występowali wielokrotnie policjanci, dyrekcja pobliskiej szkoły i zwykli łodzianie.

Wstępne ustalenia wskazują na to, że dziewczynka przebiegła na przejściu przez jezdnię i wbiegła wprost pod tramwaj. Bez świateł trudno jednak zakładać, że ktoś z prowadzących samochód lub tramwaj z automatu będzie zwalniał daleko przed tym przejściem.

Do ZDiT docierają informacje o skrzyżowaniach, na których mieszkańcy domagają się sygnalizacji świetlnej. Urzędnicy bronią się jednak przed instalowaniem świateł, zasłaniając się protestami innych użytkowników dróg.

Miejska Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego

Łódzka radna Urszula Niziołek-Janiak (niezrzeszona) od dłuższego czasu żąda audytu przejść dla pieszych. Pieniądze na ten cel były zapisane w miejskim programie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (BRD), ale ich nie wykorzystano...

- Wyciągnijmy wnioski z faktu, że jesteśmy jednym z najniebezpieczniejszych wielkich miast w Polsce - podkreśla Urszula Niziołek-Janiak. - Mamy program BRD, mamy miejską radę BRD. Drogowcy nastawiali nam setek sygnalizacji w miejscach z dominacją ruchu pieszego. Czy potrzebnie? A na ul. Kopcińskiego nie ma sygnalizacji, choć jest podręcznikowym przykładem miejsca, w którym powinna stanąć sygnalizacja z przyciskami. Czemu jej tam nie ma? Tak, blokowałaby ruch! - mówi radna.

Dotarliśmy do kopii protokołu z posiedzenia rady BRD. 12 grudnia 2017 r. policjanci i rada wnioskowali o montaż sygnalizacji na przejściu przez ul. Kopcińskiego. Nikt ich jeszcze nie posłuchał. Dlaczego?

Wideo

Komentarze 76

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

N
N....
Kinia pierdolnij się w łeb idiotko nim użyjesz słowa bachor debilu ty
M
MaJa
Codziennie przejeżdżam obok tego miejsca i codziennie mam łzy w oczach. Nazwijmy to przejście "Przejściem Oliwki'".
Może śmierć dziecka da do myślenia władzy, która wydaje pieniądze na głupoty a na ważne żałuje. Ile Oliwek ma zginąć, aby władze Łodzi zaczęły myśleć?
Bardzo współczuję rodzicom.
G
Gawron
Wcale nie lepsze jest przejście dla pieszych na przystanek tramwajowy w obrębie śmigłego - Rydza - Zbiorcza. Kierowcy się nie zatrzymują, strach wejść na przejście. Bezpieczniej poczekać na autobus, niż ładować się do tramwaju. Nie raz i nie dwa odjechał mi trawmaj, bo nikt się nie zatrzymał, mimo tego, że próbowałam przejść na przystanek, gdy tramwaj był jeszcze z dala od przystanku. Nie ładuję się pod auta na chama, bo wiem, że w starciu z nimi nie mam szans, tym bardziej, że pędzą tam jak szaleńcy. Często też na jednym pasie kierowca się zatrzyma, na innym ma to gdzieś i jedzie przez przejście. Fatalny przystanek.
j
jorta
dla niepełnosprawnych na wózkach przejście po schodach... no chyba że będzie winda lub podjazd. Każy myśli, że będzie całe życie sprawny i zdrowy.
i
iwo
Nie zatrzymali się by puścić pieszą, tylko stali jak zwykle w korku. Gdyby tramwaj stawał zawsze gdy tam.jest korek to w ogóle by nie ruszał. A zza aut nie widać tam pieszych.
d
ddss
Czy kierowcy aut się zatrzymali? Jeśli tak, motorniczy musiał widzieć że się zatrzymują i pomyśleć że ktoś przechodzi. Jest też znak o przebiegających dzieciach! W Polskich warunkach kierowcy przepuszczający pieszego jakby podpuszczają go do zaryzykowania życia.
...
Módl się głupia idiotko, by nigdy nic podobnego nie spotkało kogoś Ci bliskiego ..
s
sabina
a gdzie ty tę kładkę chcesz tam postawić? na dachu ma się kończyć?
myslałam, ze hasło "przejście podziemne" bije na głowę głupotą, ale jednak nie
x
xxx
Trolle forumowe mają radość ze śmierci dziecka
S
Sławek
Kierowcy MPK w trakcie jazdy palą papierosy i rozmawiają przez telefon a ograniczenie do 40 mają gdzieś. Niech nadzór ruchu MPK dyskretnie popatrzy co się dzieje na ostaniach kilometrach trasy przed krańcówka i na samej krańcówce szczecińska.
Podobno jest monitoring w pojazdach i na krańcówce wystarczy przejrzeć ale po co? Lepiej udawać ze jest dobrze
K
Kinia
Zostaniesz rozjechana d*** ci rozwalimy
M
Morderco
Stracisz głowę ząb za ząb
M
Motorniczy
Widziałem jak mordował gołymi kołami
B
BBV
100% się zgadzam. Zwłaszcza jak w perspektywie kilku lat ma tam powstać Monopolis, które dodatkowo zwiększy ruch pieszych i samochodów, a Kopcińskiego jeszcze przez dekady pozostanie "drogą przelotową".
m
mm
"boi się o mnie, gdy ma mnie wysadzić przy Nawrocie, bo wie, że będę musiała przejść na tych pasach."
Otóż, szanowna pani, nie musi pani. Można iść na wiadukt - przejście podziemne. To jakieś 100 metrów od Nawrot. Uprzedzając, tak ja nie mam z tym problemów. Żeby te parę metrów nadłożyć.
Dodaj ogłoszenie