Solaris dostarczy autobusy dla MPK Łódź

Agnieszka Magnuszewska
Krzysztof Szymczak
Dodaj komentarz:
Udostępnij:
Solaris złożył najlepszą ofertę w przetargu na wynajem 40 nowych, niskopodłogowych autobusów z klimatyzacją. Ma je dostarczyć do końca roku.

W listopadzie zaczną przyjeżdżać do Łodzi nowe Solarisy. Wówczas rozpocznie się dostawa 40 niskopodłogowych pojazdów z klimatyzacją. Poinformował o tym w środę prezes MPK, choć komisja zajmująca się przetargiem nie wybrała jeszcze najlepszej z dwóch ofert. Oprócz Solarisa ofertę złożył też EvoBus - dostawca mercedesów.

- Przewaga cenowa Solarisa jest tak duża, że musiałby on popełnić poważne błędy formalne, by nie wygrać przetargu - tłumaczy Sebastian Grochala, rzecznik MPK.

W porannej audycji Radia Łódź Zbigniew Papierski, prezes MPK, był przekonany co do wygranej Solarisa.

- W zasadzie już dziś można powiedzieć, że w lipcu podpiszemy umowę na dostawę do końca roku 40 autobusów, wyprodukowanych przez polską firmę Solaris - oznajmił w radiu Papierski i dodał, że możliwy jest jeszcze cały tryb odwoławczy od wyników przetargu, ale zakłada, że przebiegnie on w miarę sprawnie.

Solaris złożył ofertę w wysokości 94 596 997,44 zł, a EvoBus - 102 412 446,96 zł. Umowa dotyczy wynajmu 40 autobusów na 10 lat oraz ich serwisowania.

Wideo

Komentarze 11

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

d
dmn
Kolego jak masz takie problemy z darmowymi przejazdami rodzin pracowników to zatrudnij się w MPK. To nie jest nieosiągalny przywilej . Pisząc tę bzdury pokazujesz tylko swoją głupote
C
Cerowany kapeć
To rodziny wodociągowców nie powinny płacić za wodę . Rodziny PGE nie powinny płacić za prąd .Rodziny GOŚ nie powinny płacić za ścieki .Gazownicy nie powinni płacić za gaz. Jak to jest pani prezydent i szanowni radni ? MPK przynosi straty ale przywileje mają i ich rodzinki dofinansowanie z budżetu miasta.
x
xxx
A Ty myślisz że MPK to się utrzymuje z tego co zarobi na biletach?To Cię uświadomię nawet jak by wszyscy płacili za bilety i nie było ulgowych to wpływy z tego nie starczyłyby na to aby w samym szczycie obsłużyć wszystkie linie na terenie Łodzi. PO za tym prywatne firmy też fundują swoim pracownikom różne przywileje. Też cie to boli?Wszak za to że pracownik jakiejś firmy X ma jakieś przywileje/dodatki oprócz pensji płacisz Ty płacą wyższą cenę za produkt/usługę tej firmy.
x
xxx
Kopiujesz jakiś stary artykuł, z nieprawdziwymi danymi. Firma Koro dalej obsługuje linię 58 i 58A. A co do tego że pracownicy MPK jeżdżą za darmo. Cóż popatrz np. na wiele prywatnych firm które dają swoim pracownikom darmowy transport, czy różne benefity, prywatna opiekę medyczna itd. Można powiedzieć też za to płacimy w cenie produktu/usługi którą ta firma oferuje.
G
Gość
Nawet 9 tys. osób może za darmo korzystać z usług Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Łodzi. Takiej szczodrości nie wytrzymałaby żadna firma. Chyba że - jak MPK - co roku dostawałaby od miasta 316 mln zł.
W marcu Łódź powierzyła transport publiczny MPK. Przez co najmniej 15 lat spółka będzie nas wozić tramwajami i 10 lat autobusami. Władze miasta argumentowały, że umowa zapewni stabilność finansową przewoźnikowi. Dzięki temu ma mieć pieniądze na remonty torowisk i zakup nowych pojazdów.
Umowa sprawia, że MPK jest stuprocentowym monopolistą. Rozwiązano już umowę z firmą Koro, której zlecano wożenie łodzian autobusami linii 58 ze Stoków do dworca Łódź Fabryczna. Podobnie stanie się ze spółkami, które obsługują pasażerów tramwajów międzygminnych. To wywołało konflikt z sąsiednimi samorządami, w tym ze Zgierzem, Ozorkowem i Konstantynowem, który do dzisiaj nie został zażegnany.
W tym roku MPK dostanie z budżetu Łodzi 316 mln zł. O 26 mln zł więcej niż przed rokiem. W przyszłości ta kwota prawdopodobnie jeszcze wzrośnie. W środę pisaliśmy, że władze Łodzi wpadły na pomysł podniesienia cen biletów. Po naszej publikacji projekt został odrzucony. Dlaczego magistrat chce sięgnąć do kieszeni pasażerów, skoro pieniądze łatwo można znaleźć gdzie indziej? Wystarczy zlikwidować absurdalne przywileje dla 9 tys. osób. Nie chodzi o zniżki na bilety dla uczniów czy studentów, tylko uprawnienia do jazdy autobusami i tramwajami zupełnie za darmo. Cieszą się nimi nie tylko wszyscy pracownicy MPK, od sprzątaczy, przez kierowców i motorniczych, po recepcjonistki, ale i ich rodziny. Marcin Małek, rzecznik MPK, zapewnia, że nie wszyscy korzystają z przywilejów, ale liczby jeżdżących bezpłatnie nie jest w stanie podać.
Ale łatwo sprawdzić, ile osób może jeździć komunikacją miejską bez kasowania biletów. Spółka zatrudnia prawie 3 tys. pracowników. Jeśli mają w rodzinie średnio po trzy osoby, to daje około 9 tys. uprzywilejowanych. Lista jest dłuższa, bo identyczne uprawnienia mają emeryci i renciści, którzy byli zatrudnieni w MPK przez minimum pięć lat. Ilu ich jest? Nie wiadomo. Dalej na liście są posłowie i senatorowie RP, radni Rady Miejskiej w Łodzi, radni Sejmiku Województwa Łódzkiego oraz powiatu łódzkiego wschodniego.
Czemu zatem MPK nie obetnie przywilejów i nie zyska tysięcy płacących za przejazd pasażerów? Marcin Małek tłumaczy, że przywileje wynikają z zakładowego układu zbiorowego pracy z 1993 roku. Próba ich zmiany mogłaby się nie spodobać związkom zawodowym, których w MPK jest siedem. - Każda zmiana wymaga ich zgody - mówi Małek.
Na 2974 pracowników 2124 to związkowcy, którzy płacą składki. Ewentualny strajk związkowców oznaczałby paraliż komunikacyjny miasta. Dlatego władze Łodzi nawet nie poruszyły tematu przywilejów podczas rozmów o powierzeniu MPK transportu miejskiego na 15 lat.
Próbuję sobie wyobrazić, że pracownicy stacji benzynowych i ich najbliżsi tankują samochody i nie muszą za to płacić. Brzmi absurdalnie, prawda? Cóż, w MPK, które wszyscy utrzymujemy, to jest codzienność.
g
gosc
a Papierski już zna jego wyniki...
o
ole
a co nas obchodzi co myślą o tych autobusach w Poznaniu? W Łodzi Solarisy jeżdżą od 2008 roku i są jak na 7 lat jazdy w bardzo dobrym stanie. Co do egzemplarzy z klimatyzacją nie ma zastrzeżeń, te w nią nie wyposażone mają duże otwierane okna.
P
Przekroczona norma spalin
Autobus "Ikarus" zaplecza technicznego MPK wyjechał z zajezdni na ul.Limanowskiego . Stężenie spalin i dymu z rury wydechowej było gorsze niż z parowozu z lat 80 z 10 razy przekroczona norma spalin. Pytam się kto te samochody dopuszcza do ruchu ? i kto stawia stemple na przeglądach technicznych? Za taki stan rzeczy i zanieczyszczanie środowiska powinien polecieć prezes ze stanowiska i kolesie , którzy "załatwiają" przeglądy w tych samochodach.
d
d
W Poznaniu mówią o tych autobusach "PIEKARNIKI PRZECIWPOŻAROWE".
Wszystkie okienka zablokowane, klima działa jakby ją wymontowali z seicento i zamontowali do autobusu (albo nie działa bo różnicy nie czuć).
W środku gorąco, duszno, śmierdzi, brak tlenu.
A WIADOMO jak nie ma powietrza to nic się nie pali.
S
Samel
skoro nie włanczają klimy okna po blokowane tablica informacyjna nie działa zle mówi przystanki
m
macko
brawo tylko polskie solarisy a nie badziewne tureckie mercedesy
Dodaj ogłoszenie